8
Dave Scholting geeft "Bates Motel - Complete serie" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 13 februari 2020.
6
0

Bates Motel - Complete serie

Bates Motel vertelt het verhaal van Norman Bates en zijn moeder Norma. Bates ken je misschien als de psychisch gestoorde moordenaar uit de filmklassieker Psycho van Alfred Hitchcock uit 1960. In die film zie je hoe Norman een vrouw, Marion Crane, in haar motelkamer onder de douche vermoord. Dat leverde een wereldberoemde, bloedstollende scène op die later vaak gekopieerd en gespoofd werd in andere films en series.

© A&E

Bates Motel laat zien hoe Norman nou eigenlijk zo gevaarlijk en psychisch gestoord geworden is. Het verhaal begint wanneer Norman's vader door een noodlottig ongeval om het leven komt. Althans, moeder Norma (Vera Famiga, When They See Us) beweert dat het een noodlottig ongeval was. Of dit ook werkelijk zo is laat ik even in het midden. Norma besluit daarop om met haar tienerzoon Norman (Freddie Highmore, The Good Doctor) te verhuizen naar White Pine Bay, Oregan waar zij het Seafairer motel heeft gekocht. Norma wil daar met Norman een nieuw leven beginnen. Maar dat valt niet mee. Norman heeft last van 'black outs', waarna hij zich niet meer kan herinneren wat er is gebeurd en wat hij gedaan heeft. Vaak krijgt Norman zo'n 'black out' wanneer hij zich teveel opwind over iets. In de meeste gevallen heeft dat te maken met zijn moeder.

Norman's relatie met zijn moeder is nogal apart te noemen

Norman's relatie met zijn moeder is namelijk nogal apart te noemen. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Norma is overdreven beschermend naar Norman toe. Dit benauwd Norman soms en hij probeert zich hier dan ook tegen te verzetten. Norman doet echter op zijn beurt precies hetzelfde naar zijn moeder toe. Ook hij wil zijn moeder maar al te graag beschermen, voornamelijk tegen andere mannen. Maar wat de relatie tussen Norman en zijn 'Mother', zoals hij haar de hele reeks noemt, pas echt ziek maakt, is dat de jongvolwassen Norman gewoon bij zijn moeder in bed slaapt en Norma dit normaal lijkt te vinden. Eigenlijk beschouwt Norma haar zoon nog als een klein jongetje en behandeld hem ook als zodanig. Aan de andere kant is Norma soms nogal labiel en is het juist weer Norman die de meer volwassene moet zijn in hun relatie. Kortom, de relatie tussen moeder en zoon is nogal complex.

© A&E

Die relatie tussen Norma en Norman is dan ook de rode draad van de serie. Er zijn echter ook nog andere personages die het verhaal ondersteunen. Zo is daar Norma's oudste zoon Dylan (Max Thieriot, SEAL Team). Dylan heeft in tegenstelling tot Norman een veel meer afstandelijke relatie met zijn moeder. Hij is een van de eerste die inziet dat de omgang tussen zijn moeder en halfbroer niet helemaal gezond is en dat dit de ontwikkeling van Norman ontzettend belemmerd. Hij maakt zich dan ook grote zorgen om Norman. De lieflijke Emma (Olicia Cooke, Vanity Fair) werkt bij de familie Bates in het motel en raakt al snel goed bevriend met Norman. Tenslotte is daar sheriff Alex Romero (Néstor Carbonell, Lost), die een zwak heeft voor Norma en haar en Norman verschillende keren uit de brand helpt.

Bates Motel moet het vooral hebben van de voortreffelijke acteerprestatie van Vera Farmiga

Hoewel dit aangename karakters zijn om naar te kijken en de acteurs goed hun best doen, moet Bates Motel het vooral hebben van de voortreffelijke acteerprestatie van Vera Farmiga. Zij zet als Norma een uiterst complexe vrouw neer, die al het een en ander heeft meegemaakt in haar leven. Ook Freddie Highmore doet het behoorlijk goed als Norman en je ziet dat hij gedurende de seizoenen steeds meer in zijn rol groeit.

De serie verschilt op sommige vlakken nogal met de film. Zo speelt de film zich af in Fairvale, Californië en de serie in White Pine Bay, Oregan. Ook opvallend is dat de serie zich in een moderne setting afspeelt. Deze veranderingen storen echter totaal niet. Wat wel stoort is de iconische rol van van Marion Crane. Dit was in Psycho een uitermate belangrijke rol, gespeeld door Janet Leigh. Marion wordt in Bates Motel gespeeld door Rihanna, die duidelijk laat zien dat zij beter is in zingen dan acteren. Het is jammer dat de makers niet gekozen hebben voor een betere actrice, want hoewel Rihanna maar twee afleveringen meedoet, haalt zij daarmee wel de kwaliteit van het laatste seizoen naar beneden. Al met al is Bates Motel toch een aangename zit van vijftig afleveringen die voorbij vliegen. Helaas heeft Netflix besloten om Bates Motel vanaf 19 februari van hun streamingdienst te verwijderen. Mocht je dus interesse hebben om deze serie nog te gaan bekijken, dan zal je andere bronnen moeten aanboren.
Volg Bates Motel
The Cord
05x10