Banshee - DVD Seizoen 1
8.5
Anonymous geeft Banshee - DVD Seizoen 1 een 8.5.

Banshee - DVD Seizoen 1

Het gebeurt niet vaak dat ik aangenaam wordt verrast door mijn brievenbus. Maar dit keer deed ik hem open en daar lag 'ie dan; de DVD van het eerste seizoen van Banshee! Een hele aangename verrassing voor iemand die zo heeft genoten van het eerste seizoen als ik. Was het scripttechnisch allemaal even hoogstaand? Nee, zeker niet. Waren er dingen aan te merken op het eerste seizoen? Ja, dat zeker ook. Deed dat veel af van het eerste seizoen? Nee, omdat Banshee een eigenheid heeft die ontbreekt bij veel van de nieuwe series van dit jaar. De pilot was niet heel sterk, de tweede aflevering ook niet, maar vanaf de derde aflevering ontpopte Banshee zich tot entertainment met een hoofdletter E. Aangezien ik het eerste seizoen van Banshee al twee keer heb gereviewed voor MijnSerie, heeft het weinig zin om op herhaling te gaan. Vandaar dat ik voor deze recensie uitgebreid inga op de DVD en de extra's. De DVD telt vier schijfjes, met op elk schijfje andere extra's. Hieronder een korte beschrijving van de leukste extra's:

Town of Secrets: In dit segment gaat de cast en crew dieper in op de stad die Banshee is. Over hoe het voelt om een inwoner van Banshee te zijn en welke sfeer de stad uitademt. Er wordt duidelijk gemaakt dat het een kleine stad is, maar dat niet wil zeggen dat het er niet gevaarlijk is en dat de stad ook zo haar eigen duistere geheimen heeft. Ook geeft het segment goed weer welke betekenis Banshee heeft voor de hoofdrolspelers en hoe zij zich hier staande proberen te houden. Het segment dient als een goede introductie aan de stad Banshee en het mooie van Town of Secrets is dat je als kijker ervaart hoe kleurrijk en levendig deze wereld is.

Banshee Origins: Banshee Origins is uiterst boeiend omdat in deze korte clips de expositie wordt geleverd voor veel van de gebeurtenissen in Banshee. De korte clips fungeren duidelijk als stilte voor de storm en bouwen op naar verhaallijnen in de serie zelf. Wat deze korte clips ook zo treffend maakt, zijn de tegenstellingen van de karakters, de motieven voor hun handelingen, de karakterontwikkeling en het hele idee achter de Origin verhalen. David Schickler en Jonathan Tropper (de makers) hebben alle clips zelf geschreven en zetten goed de wereld uiteen die zij willen presenteren. Je kunt zien dat de makers goed hebben nagedacht over wat zij willen tonen en welke aspecten zij willen benadrukken. Voor iedereen die het eerste seizoen van Banshee heeft gezien is dit een absolute aanrader.

Audiocommentaar op de pilot: Greg Yaitanes (uitvoerend producent), Jonathan Tropper (bedenker) en Antony Starr (Lucas Hood) bespreken de pilot en gaan dieper in op de creatieve beslissingen daarin. Wat opvalt is hoe gepassioneerd zij praten over dit project, welke visie zij op voorhand hadden en hoe dit zich vertaald heeft naar het scherm. Een leuke anekdote komt van Jonathan Tropper die aangeeft dat Banshee een serie is over identiteit. Iedereen is iemand anders óf doet zich voor als iemand anders. Het is ook tof om hen te horen praten over de grote actiesequentie in de pilot, over welke karaktertrekjes zij de personages wilden meegeven en over hoe het eraan toegaat op de set van Banshee. Ook aan te raden zijn de commentaren op de vechtscènes in verschillende afleveringen. Het is interessant om te horen welke cameratechnieken daarvoor zijn gebruikt, hoe de scènes geëdit werden en wat er werd gevraagd van cast en crew om van die desbetreffende scènes een succes te maken.

Zooming in: In dit segment wordt er dieper ingegaan op twee grote scènes in Banshee, namelijk de achtervolgingsscène in aflevering zeven en de vechtscène tussen Carrie (Ivana Milicevic, Vegas) en Olek (Christos Vasilopoulos, Pleasure or Pain). In deze scenes krijg je een goed beeld van hoe zo een productie in werking gaat, hoelang bepaalde scènes worden voorbereid en hoe veeleisend bepaalde scènes kunnen zijn voor de cast en crew. Vooral in deze twee hectische scènes zie je goed dat de acteurs wel tegen een stootje moeten kunnen en dat zeker ook de cameramannen van goede huize moeten komen om het allemaal zo goed mogelijk te kunnen vastleggen.

Deleted scenes: In totaal zijn er vier verwijderde scènes, waar eigenlijk meteen bij gezegd kan worden dat ik begrijp waarom. De scènes pasten niet goed in het geheel of waren niet subtiel genoeg. Vooral een bepaalde scène sprong daarin uit en dat was een scène waarin een van Lucas' veroveringen met gitaar een prachtig lied ten gehore brengt. Een gevoelig nummer en vooral de tekst is subliem. Maar, hoe mooi het nummer ook is, het paste niet in de toon van die aflevering. Een aflevering die behoorlijk grimmig en rauw is, trouwens. En niet subtiel is een scène tussen Lucas en twee overvallers. De dialogen daarin waren net een tikkeltje 'te' en de toon van de scène is verkeerd. Vooral als je de uiteindelijke daadwerkelijke keuze hebt gezien.

Teaser trailer: De teaser trailer maakt zeker nieuwsgierig en wat mij betreft mag het tweede seizoen dan ook zo snel mogelijk beginnen. Het enige wat jammer is, is dat wij geen actuele beelden zien van het tweede seizoen. Eigenlijk had ik gehoopt op een scène waarin een confrontatie plaats vindt. Want de seizoensfinale van het eerste seizoen maakte duidelijk dat er een storm op komst is en dat onze protagonist nog een behoorlijk lange en steile weg te gaan heeft.

Al met al voegen deze extra's genoeg toe om de fans van Banshee geboeid te houden en de DVD is daarom ook een aanrader voor iedereen die het eerste seizoen een warm hart toedraagt. En ook voor wie nog niet bekend is met de serie, er staan vier recensies op MijnSerie die je hopelijk over de streep trekken. Voor nu kan ik alleen maar zeggen; op naar het tweede seizoen!

Over de auter, Anonymous