7
Jessica Dillema geeft "Alphas - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Jessica Dillema op 4 Maart 2013.
0
0

Alphas - Seizoen 1

Als fan van series en films waarin mensen speciale krachten hebben kon Alphas natuurlijk niet in mijn gezien-lijst ontbreken. Ditmaal zijn het geen laser ogen (zoals in X-Men) en de mogelijkheid om door tijd en ruimte te reizen (zoals in Heroes), maar bestaat het voornamelijk over versterkingen van het menselijke kunnen. Er is namelijk een transformatie in gang gezet, waarbij het menselijk brein nieuwe talenten ontwikkeld. Het is de belangrijkste verandering sinds het ontstaan van de taal. Het is een derde aanpassingsgolf. De mensen met deze speciale krachten, de zogenaamde Alpha’s, bevinden zich overal. Vaak weten ze niet dat ze deel uitmaken van een fenomeen. Om redenen die dateren uit de Koude Oorlog, willen beleidsmakers deze informatie geheimhouden. Officieel begeleid Dr. Rosen (geen Alpha) een groep Alpha’s die het Ministerie van Defensie helpt bij zaken waarbij andere Alpha’s betrokken zijn. Maar zijn doel blijft hetzelfde. Dr. Rosen (David Strathairn, The Bournce Legacy) wil deze mensen en de ontwikkelingen van de hersenen beter leren begrijpen.

De eerste aflevering start met Cameron Hicks (Warren Christie, October Road) die tijdens zijn werk een plaats en tijd op zijn mobiel ontvangt. Iedereen die hij ziet en tegenkomt vertelt hem dat het tijd is om te moorden en dat hij de trekker over moet halen. Hij lijkt ingesteld te zijn op zijn automatische piloot en komt terecht op het dak van een gebouw. Op het juiste moment haalt hij de trekker van het geweer over. Hoewel het eerst nog even zoeken is, kom je er stukje bij beetje achter waar de serie overgaat. Het verhaal rondom Cameron Hicks is een introductie naar het grotere geheel en een blik op hoe de afleveringen zijn opgebouwd. De groep Alphas die andere Alphas opsporen nadat ze iets hebben gedaan dat niet door de beugel kan. Hicks is de eerste van vele die ze zoeken en vinden. Hicks sluit zich uiteindelijk aan bij het team en dan is het team compleet.

Er zijn meerdere personages met verschillende krachten. Ik zou ze hier allemaal kunnen gaan opnoemen, maar je kunt er in de eerste aflevering ook zelf achter komen. Eén wil ik echter wel graag noemen, het personage van Gary (Ryan Cartwright, Bones). Dit personage is namelijk geweldig en hij alleen is al reden genoeg om te gaan kijken. Gary is een hoogbegaafde autistische jongen die eigenlijk alles kan met computers, camera’s en noem maar op. Je zou hem kunnen zien als het kleine kind dat niet weet waarom bepaalde dingen niet mogelijk zijn, niet door iedereen begrepen wordt en soms extra zorg nodig heeft. Zo heeft hij in aflevering drie last van een geluid dat van de ‘microwave tower’ komt en vraagt zijn collega Bill (een soort Hulk) het kapot te schieten. Bill zegt dat hij dat niet kan doen, maar Gary snapt dit niet. Hij heeft er last van. Hij heeft geen pistool. Bill heeft wel een pistool. Dus Bill moet het kapot schieten zodat hij er geen last meer van heeft. Erg rechtdoorzee dus. Een ander voorbeeld is wanneer er gezocht wordt naar een Alpha. Gary vindt met zijn ‘krachten’ de Alpha en geeft aan Bill door waar deze Alpha is. Hij zegt “She got in a taxi. Bill, it was yellow”. Elke taxi is daar altijd geel, dus dit gegeven helpt totaal niet, maar het is wel ontzettend grappig.

Rollen van andere Alphas in het team zijn weggelegd voor Azita Ghanizada (General Hospital: Night Shift), Laura Mennell en Malik Yoba (Defying Gravity). Allen zeker leuke personages met elk hun eigen specialiteiten die op hun beurt van pas komen. De serie blijft je het gehele seizoen door boeien. Hiermee bedoel ik ook de verhaallijnen en nieuwe personages die toegevoegd worden in de loop van het seizoen. Ikzelf heb elke dag één of meer afleveringen gekeken en het verloor mijn totaal niet. Als er al iets gebeurde, dan was het dat elke aflevering mij nieuwsgierig maakte naar de volgende aflevering. Het is een serie die lekker wegkijkt. Het tweede seizoen ben ik dan ook zeker van plan om te gaan kijken. Wel denk ik dat er verhaallijnen in dit eerste seizoen zitten die nog verder uitgediept kunnen worden. Ik ben benieuwd of ze dit in seizoen twee ook gaan doen.

Vanaf 6 februari 2013 is het eerste seizoen van Alphas verkrijgbaar op dvd.
Volg Alphas
God's Eye