Ron Schoonwater geeft "3 Body Problem - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 Mei 2024.
8
0

3 Body Problem - Seizoen 1

3 Body Problem kent een spectaculair begin.

De eerste paar afleveringen zijn een fantastisch schouwspel. De uitgekiende mix tussen (historisch) drama, sciencefiction en game pakt prima uit. Het begint in het China van Mao. De keiharde manier waarop toen wetenschappers en andere potentiële tegenstanders van het regime aangepakt worden zorgt ervoor dat Ye Winje in een strafkamp terecht komt. Door de dood van haar vader zit zij vol met wraakgevoelens. Niet alleen tegen de daders van de moord op haar vader maar eigenlijk tegen de hele mensheid. Ye Winje wordt overtuigend gespeeld door Zine Tseng (de jonge versie) en Rosalind Chao (Sweet Tooth, als de oudere versie).

3 Body Problem

Hoewel het vanaf het begin duidelijk is dat de situatie van Ye te maken heeft met de rest van de gebeurtenissen blijft het lang onduidelijk wat het precies is. Dat wordt langzaamaan steeds duidelijker. Het blijkt namelijk de katalysator achter alle bijzondere dingen die er gebeuren. Zo blijken meerdere wetenschappers onverwacht te sterven. Het lijkt vaak op zelfdoding maar het is al snel duidelijk dat dit niet het geval is. Onder leiding van voormalig politieagent Da Shi (Benedict Wong, Marco Polo) wordt daar onderzoek naar gedaan. Al snel blijkt dat Da een andere opdrachtgever heeft dan gedacht.

Het gevaar blijkt veel dichterbij dan gedacht.

Centraal in het verhaal staan verder de jonge wetenschappers Auggie (Eiza González, From Dusk Till Dawn: The Series), Jack (John Bradley, Game of Thrones), Jin (Jess Hong, Inked), Saul (Jovan Adepo, The Stand) en Will (Alex Sharp, The Good Lord Bird). Deze vriendengroep wordt op verschillende manieren geconfronteerd met alle bijzondere gebeurtenissen. De een krijgt een opmerkelijk ultimatum, een ander kan de verleiding niet weerstaan van een gevaarlijke game en weer een ander worstelt met zijn verslaving. Wanneer Will ongeneeslijk ziek blijkt en de groep nog meer leed krijgt te verduren worden ze steeds strijdbaarder. Gevolg is dat ze steeds verder in een voor hen onbekende wereld terechtkomen.

3 Body Problem

3 Body Problem start uitstekend. De mystiek rond de gebeurtenissen in China, de vreemde objecten en gebeurtenissen zorgen voor spanning. Zeker wanneer duidelijk wordt dat er zoveel wetenschappers vermoord worden. Bovendien zijn er verschillende onverklaarbare situaties die de spanning steeds verder opvoeren. Het gevaar blijkt veel dichterbij dan gedacht. Helaas komt aan die spanning even een einde wanneer de serie lijkt te vervallen in een typische 'wij tegen zij' strijd. De gelaagdheid van het begin lijkt eendimensionaal te worden. Gelukkig weet de serie zich uitstekend te herpakken in de laatste afleveringen. Het is daarmee een uitstekende opmaat naar meer. Dit verhaal is namelijk nog niet helemaal verteld. Hopelijk weet de serie dan een seizoen lang op dat hele hoge niveau van het begin en het einde te blijven. Dat zou zomaar een punt kunnen schelen in de beoordeling.
Volg 3 Body Problem
Wallfacer
Wallfacer