9
Wichita van Rijkom geeft "Witches of East End – Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 9 Oktober 2013.
0
0

Witches of East End – Eerste aflevering

Drie heksen die samenleven in een huis. Dat klinkt als een serie die ooit al eens op TV is geweest. Charmed is dan ook het eerste wat in mij opkwam toen ik de omschrijving van deze nieuwe Lifetime serie las. Maar ik moet zeggen dat, hoewel er zeker gelijkenissen tussen de shows zitten, Witches of East End al snel alle vorige series met ditzelfde thema doet vergeten. Het verhaal, deels gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Melissa de la Cruz, wordt met de juiste special effects en acteurs zo geloofwaardig neergezet dat je als kijker direct in de serie wordt meegezogen.

De eerste scène die je te zien krijgt, bevat een moord. Die zet ook meteen de toon voor de rest van deze aflevering en laat zien dat de serie absoluut ook een duistere kant kent. Moeder Joanna Beauchamp (Julia Ormond, Mad Men) woont samen met haar dochters Ingrid (Rachel Boston, American Dreams) en Freya (Jenna Dewan-Tatum, American Horror Story) wanneer haar zus Wendy (Mädchen Amick, Freddie) plots weer opduikt na jarenlang afwezig te zijn geweest. Ze heeft nieuws dat de levens van met name de twee dochters volledig op z'n kop zal zetten. Tijdens de eerste aflevering beseffen Freya en Ingrid gaandeweg dat zij alles behalve normaal zijn. Wanneer zij beiden in situaties terecht komen waarin hun krachten zichtbaar worden, beginnen ze te twijfelen over hun eigen kunnen. Een familiegeheim, wat al jarenlang verzwegen werd, komt aan het licht en de gehele familie Beauchamp blijkt in gevaar.

Het einde van de eerste aflevering en de promo voor de rest van het seizoen laten de kijker zien dat ons nog veel te wachten staat. De juiste dosis spanning, humor en drama waarmee de pilot was gevuld, wordt als we mogen afgaan op de promo beelden, goed doorgezet tijdens de rest van dit seizoen. Toen ik begon met het kijken naar Witches of East End was ik eerlijk gezegd wat afgeleid. Echter was ik voordat ik het wist alweer halverwege de aflevering, en kwam het einde uiteindelijk veel te snel. Achteraf gezien is mijn aandacht geen moment bij iets anders dan de serie gebleven. Er gebeurde veel maar dat was eigenlijk alleen maar prettig want daardoor leer je de karakters en een deel van hun geschiedenis al direct goed kennen. Ook leefde ik als kijker hierdoor meteen goed mee met hoofdpersonages.

Belangrijke mannen in Witches of East End zijn de broers Dash (Eric Winter, Good Christian Belles) en Killian Gardiner (Daniel DiTomasso). Dash is de verloofde van Freya en hoewel zij pas sinds enkele maanden een relatie hebben zijn zij er van overtuigd dat ze bij elkaar horen. Wanneer Killian echter onverwachts ten tonele verschijnt brengt dit heel wat emoties los bij Freya. Emoties die ze zelf niet geheel kan plaatsen. Dit alles zorgt weer voor een kettingreactie die ons terugbrengt naar de hoofdlijn van deze serie. Het feit dat Ingrid en Freya eigenlijk net zoals hun moeder en tante heksen zijn. Veel meer over de serie wil ik eigenlijk nog niet vertellen om zo min mogelijk spoilers weg te geven.

Hoewel mijn verwachtingen al direct bij het horen van het thema van deze serie hoog waren, wist ik van tevoren niet zo goed of Witches of East End hieraan kon tippen. Charmed heeft een flinke indruk op mij gemaakt en is nog altijd een van mijn favoriete series aller tijden. Het is in mijn ogen dus ook moeilijk om binnen dit genre staande te blijven met zo een voorganger. Toch durf ik na de eerste aflevering wel te zeggen dat ik denk dat deze serie wellicht de nieuwe heksenserie van deze generatie kan worden. Ik ben echt helemaal weg van de show en kan niet wachten tot de volgende afleveringen! Mijn gevoel zegt dan ook dat Witches of East End de serie over hekserij blijkt te zijn waar wij als fans van dit genre al heel wat jaren op hebben gewacht.
Volg Witches of East End
For Whom the Spell Tolls
For Whom the Spell Tolls