7.5
Helgoned geeft "Virgin River - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Helgoned op 12 december 2019.
4
0

Virgin River - Eerste aflevering

Virgin River ging op 6 december 2019 in première op Netflix. De serie is gebaseerd op een voor mij onbekende boekenreeks van Robyn Carr, getiteld Romance in The Woods. Verpleegster Melinda Monroe (Alexandra Breckinridge, This is Us) besluit om in te gaan op een advertentie voor een baan in het kleine stadje Virgin River. Burgemeester Hope McCrea (Annette O’Toole, Halt and Catch Fire) zoekt assistentie voor de plaatselijke dokter op leeftijd Mullins. Van het grote Cedars Sinai ziekenhuis in Los Angeles naar een kleine praktijk is een grote stap. Als dan ook nog blijkt dat de schitterende bungalow aan het meer een verwaarloosd huisje is en de dokter een bullebak blijkt te zijn, die geen enkele hulp nodig heeft, wordt de overstap van Melinda alleen maar groter en groter.

De eerste ontmoeting tussen Melinda en dokter Vernon Mullins (Timothy Matheson, The West Wing en Hart of Dixie) loopt al faliekant fout. Als zij met haar BMW van de weg raakt en een visser haar weer op weg helpt, vertelt ze haar helpende hand dat ze bij de oude dokter gaat werken, niet wetende dat het de dokter is die haar helpt. De volgende dag stuurt dokter Mullins haar al de laan uit. De burgemeester is van goede wil en zet alles in het werk om Melinda te behouden. Ze overtuigt de dokter om Melinda een proefperiode mee te laten draaien.

Ondertussen krijgen we meer te weten over de achtergrond van Melinda, terwijl zij kennismaakt met de eigenaar van de plaatselijke bar, Jack Sheridan (Martin Henderson, Grey’s Anatomy). Jack runt de bar met een aantal van zijn vrienden, allemaal ex-militairen. Uiteraard hebben zij ook het nodige meegemaakt. In flashbacks krijgen we te zien dat Melinda getrouwd is (of was?) met Mark (Daniel Gillies, The Vampire Diaries) en dat dit één van de redenen van haar verhuizing is. Deze verhuizing betekent niet alleen veel voor haar, maar ook voor veel inwoners van Virgin River, die de nieuwe inwoonster uit de grote stad met de nodige argwaan benaderen.

Er wordt veel aandacht aan de opbouw van het verhaal en de karakters besteed.

Deze eerste aflevering is de eerste van tien van dit eerste seizoen. Inmiddels is al bekend dat er ook een tweede seizoen wordt gemaakt. Er wordt veel aandacht aan de opbouw van het verhaal en de karakters besteed. De hoofdrol wordt overtuigend gespeeld door Breckinridge, zij is een zelfstandige, vastberaden vrouw, maar ook in de kwetsbare scènes is zij volledig in haar rol. Timothy Matheson is een ervaren acteur die ook deze rol in zijn macht heeft, ondanks het kleine aantal scènes van hem in deze pilotaflevering Carry On. Ook de andere acteurs zijn solide.

Het tempo is rustig en ook de omgeving wordt mooi in beeld gebracht. Er zijn (nog) geen grote dramatische ontwikkelingen of onthullingen. Ik vond de serie vergelijkbaar met de sfeer van de serie Northern Exposure. Ik ga in ieder geval verder kijken, de serie kijkt lekker weg en ondanks de voorzichtige opbouw vliegt de eerste aflevering voorbij. Er wordt ook afgesloten met een leuke cliffhanger. Als Melanie bij de praktijk aankomt treft ze daar een wasmand met een baby aan ...
Volg Virgin River
Father Christmas
Father Christmas