8
Dave Scholting geeft "Truth Be Told (2019) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 1 maart 2021.
1
0

Truth Be Told (2019) - Seizoen 1

Poppy Parnell (Octavia Spencer, Self Made) maakt een podcast over criminele zaken. Negentien jaar geleden werd een zestienjarige jongen als volwassene berecht en door de rechtbank schuldig bevonden voor de moord op een man.

Poppy, die destijds via een reeks podcasts verslag deed van de gruwelijke zaak, was mede verantwoordelijk voor de uiteindelijke veroordeling. Na een nieuw proces waar Poppy bij aanwezig is, begint zij te twijfelen of de veroordeelde, Warren Cave (Aaron Paul, Breaking Bad), wel écht de dader is of dat hij al bijna twintig jaar onschuldig vastzit. Tijdens het proces wordt namelijk duidelijk dat de dochter van de vermoorde man, Lanie (Lizzy Caplan, Masters of Sex), een tegenstrijdige verklaring heeft afgelegd die niet overeenkomt met een andere getuigenverklaring. Maar de verklaring van Lanie was wel de belangrijkste reden voor de veroordeling van Warren.

© AppleTV+

Poppy besluit om de zaak opnieuw in haar podcasts te bespreken en bezoekt Warren in de gevangenis. Warren is door het harde leven in de gevangenis behoorlijk veranderd en zit nu onder de Nazi-tatoeages. Poppy laat haar ex, Markus (Mekhi Pfifer, Frequency), op zoek gaan naar Josie, de tweelingzus van Lanie (eveneens gespeeld door Caplan). Josie heeft in tegenstelling tot Lanie nooit een verklaring afgelegd. Bovendien is zij al jaren vrijwel onvindbaar voor haar familie. Langzaam, maar vastberaden, weet Poppy de ware gebeurtenissen over de fatale nacht van negentien jaar geleden te ontrafelen.

Vooral hoofdrolspeelster Octavia Spencer weet de aandacht goed vast te houden, maar ook Aaron Paul zet hier duidelijk zijn tanden in zijn rol.

Truth Be Told is een serie van AppleTV+ en voor mij de eerste serie die ik zie van deze relatieve nieuwkomer op de streamingmarkt. En ik moet zeggen, het is een aangename serie waarvan het tweede seizoen al in de maak is. De veelal bekende acteurs zijn uitstekend gecast. Vooral hoofdrolspeelster Octavia Spencer weet de aandacht goed vast te houden, maar ook Aaron Paul zet hier duidelijk zijn tanden in zijn rol.

© AppleTV+

Natuurlijk zijn er ook wel wat minpuntjes. Zowel de tweeling Lanie en Josie als Warren worden als tieners door andere acteurs vertolkt dan Caplan en Paul. Dat is weliswaar logisch, maar het viel mij op dat de jongere versies van de personages totaal niet leken op hun oudere versies. Ook het persoonlijke leven van Poppy kon mij niet helemaal bekoren. Dan bedoel ik met name hetgeen er in haar eigen verleden is gebeurd. Ik zie niet in wat dit nu precies voor een toegevoegde waarde heeft voor het eigenlijke verhaal. Toch zijn dit uiteindelijk maar kleine dingetjes. De serie is verder uitstekend en ik kijk zeker uit naar het tweede seizoen.
Volg Truth Be Told (2019)
All That Was Lost
All That Was Lost