Pascal Jans geeft "Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Pascal Jans op 2 februari 2023.
5
0

Tom Clancy's Jack Ryan - Seizoen 3

John Krasinski kruipt wederom in de huid van Tom Clancy's Jack Ryan. Deze keer moet hij een Derde Wereldoorlog zien te voorkomen en in de tussentijd moet hij zelf op de vlucht slaan.

In het derde seizoen van Tom Clancy’s Jack Ryan racet Jack Ryan tegen de klok, en door Europa, om te voorkomen dat een misdadig complot binnen de Russische regering het Sovjetrijk herstelt en de Derde Wereldoorlog begint.

Jack probeert informatie bevestigt te krijgen over een mogelijk complot die zich binnen de Russische regering zou kunnen gaan voltrekken. Deze zoektocht is een uiterst gevoelig onderwerp en brengt Jack zelf in de problemen. Inmenging van de Amerikaanse overheid kan door Rusland al gauw worden gezien als een misdaad. Dit soort ongeautoriseerde missies dragen in ieder geval niet bij aan de gespannen sfeer die er heerst tussen Amerika en Rusland. De gespannen situatie escaleert zodra er op een andere locatie een moord wordt gepleegd op een Russische minister. Hierdoor moet Jack zijn missie staken, maar in plaats daarvan slaat Jack op de vlucht en wordt hij door zijn eigen regering gezien als een voortvluchtige.

Jack wordt niet echt geholpen door nieuwkomer Elizabeth Wright (Betty Gabriel, Clickbait). Gelukkig krijgt hij wel steun van zijn oude vrienden James Greer en Mike November. Samen ontrafelen ze stukje bij beetje het plan dat wordt gesmeed door een groepering in Rusland. Deze groepering ziet graag dat het oude Sovjetrijk in ere wordt hersteld. Het leuke is dat iedereen verschillende belangen heeft en daardoor heb je gedurende het seizoen geen idee wie te vertrouwen is. Jack voelt zich genoodzaakt om samen te werken met oud Sovjet officier Luka Gocharov (James Cosmo, Game of Thrones). Ze vertrouwen elkaar totaal niet, maar hebben wel hetzelfde doel voor ogen. Of toch niet? Deze vraagstukken zorgen ervoor dat je als kijker de aandacht vast weet te houden.

Tom Clancy's Jack Ryan
© Prime Video

Ik vind dat deze serie met het seizoen beter wordt. Uiteraard zijn de acteurs inmiddels op elkaar ingespeeld en vooral het samenspel tussen de personages Jack Ryan, James Greer en Mike November spatten van het scherm. Daarnaast is het lastig om een uitgekauwd genre als deze spannend en levendig te houden. Toch weten de makers daar in te slagen door creatieve plotwendingen te bedenken en dit te combineren met een onderhoudende verhaallijn. Het weet steeds beter een balans te vinden tussen dialogen, spionage en actievolle momenten.

Ook dit seizoen kun je als kijker weer de nodige prachtige locaties aanschouwen. Zo krijg je als kijker adembenemende beelden te zien van onder andere Griekenland en Italië. Een van de weinige minpunten daarentegen vind ik de seizoensfinale. Waar ik het gehele seizoen roem om creatieve plotwendingen is de ontknoping waar ze naar toe werken mijn inziens te voorspelbaar. Het is jammer dat ze het niveau van onvoorspelbaarheid net niet hebben weten vast te houden, anders had mijn score nog wat hoger uitgevallen.

Terwijl ik de serie aan het kijken was begon ik mij steeds meer te realiseren dat de verhaallijn angstaanjagend veel overeenkomsten heeft met de hedendaagse ontwikkelingen

Terwijl ik de serie aan het kijken was begon ik mij steeds meer te realiseren dat de verhaallijn angstaanjagend veel overeenkomsten heeft met de hedendaagse ontwikkelingen. Toen de makers van deze serie dit seizoen aan het opnemen waren zullen ze nooit gedacht hebben dat ze zo dicht bij de actualiteit van de dag in de buurt zouden komen. In de serie probeert de Tsjechische president Alena Kovac (Nina Hoss, Homeland) alle zeilen bij te zetten om de banden met Rusland zo goed mogelijk te onderhouden. Tegelijkertijd speelt ze met de gedachten om zich aan te sluiten bij de NAVO om zodoende beter beschermt te zijn tegen de dreiging die steeds meer werkelijkheid begint te worden. Dit gegeven zal velen van jullie bekend voorkomen in de hedendaagse ontwikkelingen waar wij in leven.

Tom Clancy’s Jack Ryan is de afgelopen seizoenen een zeer stabiele en onderhoudende serie gebleken en dit derde seizoen is hierop geen uitzondering. Voor mijn gevoel is het derde seizoen tot op heden het beste seizoen van de serie. Voordat het derde seizoen überhaupt begon was er al bekend gemaakt dat er een vierde seizoen aan zit te komen. Ik kijk er nu al weer naar uit.
Volg Tom Clancy's Jack Ryan
Proof of Concept
Proof of Concept