6.5
Jessica Dillema geeft "The Goldbergs - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Jessica Dillema op 4 september 2013.
0
1

The Goldbergs - Eerste aflevering

ABC neemt ons mee terug naar de jaren ’80 met hun nieuwe serie The Goldbergs. De serie is gebaseerd op het leven van bedenker Adam F. Goldberg. Goldberg kun je kennen van de serie Breaking In, welke na één seizoen gecanceld werd, toen vernieuwd werd met een tweede seizoen en toen weer gecanceld werd. Goldberg heeft deze sitcom ontwikkeld aan de hand van beeldmateriaal dat hij als kind heeft opgenomen van zijn luidde en liefdevolle familie. Zoals al duidelijk mag zijn, draait deze serie dus om de familie Goldberg. De elfjarige Adam Goldberg documenteert elke beweging met, wat toen nog ontzettend nieuw was, een videocamera. Een volwassen Adam hoor je in een voice-over. Hoewel het idee van de serie erg leuk is – dat het gebaseerd is op beeldmateriaal uit het echte leven van Adam Goldberg – ben ik na de pilot nog niet overtuigd en denk ik dat een aantal andere nieuwe komedieseries een grotere hit zullen worden.

De familie Goldberg bestaat uit vader Murray, moeder Beverly, zoons Barry en Adam, zus Erica en grootvader Al “Pops” Solomon. Murray (Jeff Garlin, Curb Your Enthousiasm), de heetgebakerde vader vindt het lastig om te stoppen met schreeuwen en om zich liefdevol uit te drukken. Dit brengen ze grappig tot uiting door zo nu en dan een vertaling in de ondertiteling op te nemen met wat hij eigenlijk bedoeld. Zo zegt hij bijvoorbeeld “Je bent toch niet een complete idioot”, maar daar bedoeld hij eigenlijk mee dat hij van zijn zoon houdt. Beverly (Wendi McLendon-Covey, Reno 911!) is de moeder die niemand wil. Ze is overbezorgd, heeft controle over alles wat er in huis gebeurd en heeft geen gevoel voor grenzen – vooral wat privacy betreft. Maar diep van binnen is ze alleen maar bang haar kinderen kwijt te raken. Pops (George Segal, Just Shoot Me!) is daarentegen de grootvader die iedereen wenst, maar niet altijd goed voor je is. Als mama zegt dat je geen auto krijgt op je verjaardag, dan krijg je die alsnog van hem. Tenzij moeder Beverly hem weer afpakt natuurlijk.

Dan zijn er nog de kinderen, waarvan Erica de oudste is. Erica (Hayley Orrantia) is de zeventienjarige trendy zus waar niet mee te spotten valt en als je haar irriteert komt ze achter je aan. Jammer is dat ze in de cast een klein beetje wegvalt. Als ik aan het eind van de aflevering terug kijk op de aflevering heb ik van alle personages een helder beeld voor mij, maar Erica is minder aan bod gekomen. Misschien komt dat doordat Adam Goldberg in het echt eigenlijk ook helemaal geen zus had en dat ze daarom wat wegvalt in het verhaal. Om toch die diversiteit in de serie te brengen heeft hij ervoor gekozen om van zijn oudste broer Eric een zus, Erica, te maken. Barry (Troy Gentile) is de overdreven emotionele middelste broer die in de eerste aflevering zestien wordt en niets liever op zijn verjaardag wil krijgen dan een auto. Dit mag echter niet van zijn moeder. Ondanks dat geeft Pops hem vervolgens een auto, tot ongenoegen van zijn oudere zus die ook nooit een auto heeft gekregen, maar die wordt nog voordat hij de sleutels in zijn handen heeft alweer afgenomen door zijn moeder. Zijn vader luistert niet en geeft hem uiteindelijk een rijles, maar dat resulteert erin dat de auto weggesleept wordt met Barry er nog in. En dan hebben we nog Adam (Sean Giambrone) die al deze gekkigheid documenteert.

Hoewel ik niks te klagen heb over de personages kan The Goldbergs mij niet overtuigen dat ze de nieuwe komedie hitserie zijn. Ik denk dat als ze de komische momenten meer zouden afwisselen met de momenten met realiteitsbesef die we in de laatste paar minuten van de aflevering zien, dat de serie al een stuk succesvoller wordt. Echter als ik kijk naar alle andere komedieseries die dit seizoen uitgebracht worden, denk ik dat The Goldbergs mogelijk aan het kortste eind trekt. Wat wel nog leuk is aan deze serie zijn de eindcredits waarin we beelden uit de serie zien, naast de beelden die Adam Goldberg vroeger echt gemaakt heeft. Dit geeft een leuke persoonlijke noot aan deze serie en Adam heeft aangegeven de eindcredits bij elke aflevering zo in te vullen. Hoewel de serie dus best grappig uit de hoek kan komen en zo echt wel zijn goede momenten heeft, is dit voor mij meer een serie die ik eens ergens tussendoor kijk als ik door al mijn favoriete series heen ben.

The Goldbergs gaat in première op 24 september.
Volg The Goldbergs (2013)
Bev to the Future