8.5
Wichita van Rijkom geeft "The Terminal List - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 11 augustus 2022.
5
0

The Terminal List - Seizoen 1

In The Termin List weet James Reece zeker dat hij onderdeel is van een complot wanneer zijn SEAL team na foutieve informatie in een dodelijke val loopt. Zijn zoektocht naar antwoorden maakt van hem een moordmachine op zoek naar wraak.

The Terminal List op Prime Video is geen luchtige serie die je even tussendoor kijkt. In dit heftige verhaal, gevuld met actie en drama, volgen we James Reece (Chris Pratt, Everwood), een Navy SEAL die een rekening te vereffenen heeft. Een combinatie van PTSS en gezondheidsproblemen maken van hem een onvoorspelbare, tikkende tijdbom. Als een donderwolk raast hij door de afleveringen, op zoek naar de mensen op wie hij wraak wil nemen. Zijn acties blijven niet onopgemerkt waardoor hij al gauw door de autoriteiten wordt achternagezeten. Lukt het hem uit hun handen te blijven en zijn ‘missie’ te voltooien?

Het is tijdens de eerste afleveringen erg onduidelijk wat echt is en wat niet.

Het verhaal begint tijdens een militaire operatie in het buitenland. Reece overleeft deze missie ternauwernood. Dit geldt niet voor (het merendeel van) zijn team. Thuis kampt Reece met flashbacks. Wanneer zijn herinneringen niet overeen komen met de feiten begint zijn zoektocht naar antwoorden. Hij belandt in een complot waarin niets is wat het lijkt en alles om geld draait. Wat volgt is een zoektocht naar antwoorden en wraak. Reece is bereid grenzen over te gaan die voor de meeste van ons ondenkbaar zijn.

De drijfveer voor Reece zijn Laura (Riley Keough, The Girlfriend Experience) en Lucy (Arlo Mertz), zijn vrouw en dochter. Zijn liefde voor hen staat in groot contrast met de koelbloedigheid die hij toont. Over de daden van Reece kunnen verschillende meningen gevormd worden. De één zal het heldhaftig en nobel noemen terwijl een ander vindt dat hij teveel het recht in eigen hand neemt. Met deze vraagstukken worstelt FBI agent Layun (J.D. Pardo, Revolution) eveneens zichtbaar tijdens zijn klopjacht op Reece.

The Terminal List
© Prime Video

Het is tijdens de eerste afleveringen erg onduidelijk wat echt is en wat niet. Door het trauma dat Reece heeft opgelopen, kan hij maar moeilijk de realiteit van zijn hersenspinsels onderscheiden. De chaotische manier van filmen helpt niet bij het beter begrijpen hiervan. Beelden uit het verleden en heden lopen door elkaar. Dit was een weliswaar onduidelijke manier van vertellen. Het is tevens een originele manier die mij uiteindelijk wel aansprak. Het was dan ook jammer om te zien dat de makers al na enkele afleveringen besloten meer duidelijkheid te geven. Dit haalde een stukje mysterie weg en maakte de rest van het seizoen minder uniek.

Reece krijgt tijdens zijn vlucht en zoektocht naar wraak hulp van vrienden. CIA agent Ben (Taylor Kitsch, Waco) is hier de belangrijkste schakel in. Met zijn contacten weet hij Reece uit benarde situatie te redden. Toch kennen ook zijn mogelijkheden tot hulp grenzen. Iets wat in het bijzonder tijdens de zesde aflevering te zien is. Er gebeurt die episode verhaaltechnisch niet veel. Wel laat het op een indrukwekkende manier zien hoe het avontuur van Reece verloopt. Helaas is een hoop van deze aflevering erg donker gefilmd, een probleem dat ik overigens meerdere keren ben tegen gekomen. Hierdoor blijft het verhaal soms vaag omdat niet alles goed te zien is.

Zo werd ik echt fysiek misselijk van de beelden die ik zag.

Zoals ik al aangaf is dit een intense serie om naar te kijken. Een goed voorbeeld hiervan is een scène waarin een persoon wordt gemarteld. Enerzijds begrijp je als kijker de woede en reden van de marteling. Anderzijds overheerst walging en afschuw door de manier waarop het gebeurt. Zo werd ik echt fysiek misselijk van de beelden die ik zag. Dit zegt een hoop over het niveau van zowel het in beeld brengen van de scènes als het acteerwerk. Beide erg indrukwekkend, maar toch ook een beetje te heftig soms.

Hoewel Reece de hoofdpersoon is van The Terminal List, is er een erg belangrijke bijrol weggelegd voor journaliste Katie Buranek (Constance Wu, Fresh off the Boat). Terwijl zij op zoek is naar misstanden binnen de militaire wereld, stuit ze op Reece en zijn verhaal. Tegelijkertijd verdiept zij zich in zijn zaak waardoor ze regelmatig voor zijn voeten loopt. Ze kiest bewust geen kant en volgt de waarheid wat haar uiteindelijk de enige echt betrouwbare bron in het geheel maakt.

Een groot pluspunt is dat The Terminal List een afsluitend einde heeft. Toch wordt er hoopvol gesproken over een tweede seizoen. Dit heeft te maken met het feit dat de serie gebaseerd is op een boekenreeks die nog meer vervolgen kent. Er valt inhoudelijk weinig te vertellen zonder prijs te geven wat er gaat gebeuren. Wat ik wel kan zeggen is dat een deel van het verhaal voorspelbaar was. De acht afleveringen, van ongeveer een uur per stuk, zijn lang. Er gebeurt echter genoeg. Soms viel de ondertiteling weg en de bijzonder goede vaardigheden van Reece doen hem meer lijken op een superheld dan daadwerkelijke Navy SEAL. Ondanks deze minpunten heb ik met plezier het meeslepende verhaal van The Terminal List gevolgd.

The Terminal List
© Prime Video
Volg The Terminal List