Hessel Hoekstra geeft "The Sandman - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 5 augustus 2022.
7
2

The Sandman - Eerste aflevering

In de eerste aflevering van The Sandman gebeurt er nog niet zoveel. Wel maakt het je als kijker nieuwsgierig naar het vervolg.

Neil Gaiman is al decennialang een grote naam op het gebied van fantasyboeken. Ook verfilmingen van zijn werken doen het goed. Vaak is hij zelf betrokken bij het ontwikkelen van deze films en series en dat helpt. Zo zijn Good Omens en American Gods goede series geworden en zelf vind ik de film Stardust erg sterk. Al jarenlang zijn er pogingen gedaan om één van Gaimans bekendste werken, de strip The Sandman, te verfilmen, maar vaak liep dit op niets uit. Uiteindelijk is Netflix met het verhaal aan de haal gegaan en het eerste tiendelige seizoen is nu te zien.

De hoofdpersoon in deze serie is Morpheus (Tom Sturridge, Sweetbitter), de koning van het rijk der dromen. Wanneer hij naar de menselijke wereld reist om een ontsnapte nachtmerrie op te sporen, wordt hij gevangengenomen door een mysterieuze sekte die onsterfelijkheid najaagt. Terwijl Morpheus tientallen jaren gevangen zit, moet hij toekijken hoe zijn koninkrijk langzaam uiteenvalt.

Er gebeurt nog niet zoveel, maar genoeg om het boeiend te houden.

De eerste aflevering is interessant. Er gebeurt nog niet erg veel, maar het maakt vooral nieuwsgierig naar wat er komen gaat. Het grootste gedeelte van de aflevering zit Morpheus gevangen en daardoor krijgt hij vrij weinig interessant materiaal om mee te werken. Ik heb nog geen idee wat voor iemand hij is, of hij een beetje leuk is om tien afleveringen lang te volgen. Toch is er genoeg deze aflevering om van te genieten.

De grote hoofdrolspeler deze aflevering is Charles Dance (Game of Thrones), die de sekteleider speelt die Morpheus gevangenhoudt. Dance speelt op een heerlijk verfijnde manier een slechterik zoals hij dat ook in talloze andere series en films heeft laten zien. Ook zijn zoon Alex (Benjamin Evan Ainsworth, Son of a Critch) en zijn geliefde Ethel (Naimh Walsh, Jamestown) hebben genoeg te doen en dat doen ze goed. Acteurs die we nog niet of nauwelijks gezien hebben, maar die wel later een grote rol gaan spelen zijn onder anderen Gwendoline Christie (Game of Thrones), Jenna Coleman (Doctor Who) en David Thewlis (Fargo). Ik kijk er heel erg naar uit om hen ook in deze bizarre wereld te zien.

Charlse Dance steelt de show in een hele sterke schurkenrol

De wereld waarin de Sandman zich afspeelt is fascinerend. Omdat de eerste aflevering zich vooral focust op de gevangenschap van Morpheus, zien we er nog niet heel veel van, maar datgene dat we wel zien is indrukwekkend. De digitale effecten om deze wereld tot leven te wekken zijn erg goed en ik wil hier heel graag meer van zien.

Hoewel er in de eerste aflevering van The Sandman nog niet heel veel gebeurt, vertelt de serie wel een goed verhaal en laat het vooral zien hoe interessant alles in de komende afleveringen kan gaan worden. Ik ben niet bekend met het bronmateriaal, dus ik heb geen idee welke kant het verhaal op zal gaan. Maar de eerste aflevering maakte me heel erg nieuwsgierig naar het vervolg.
Volg The Sandman
Dream of a Thousand Cats/Calliope
Dream of a Thousand Cats/Calliope