8
Wichita van Rijkom geeft "The Dragon Prince - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 25 september 2018.
4
0

The Dragon Prince - Eerste aflevering

Ik denk dat de meeste mensen van mijn leeftijd de tekenfilmserie Avatar: The Last Airbender nog wel kennen. Hoewel de film (The Last Airbender) een grote flop was kon de Nickelodeon serie destijds op meer succes rekenen. Met The Dragon Prince probeert schrijver Aaron Ehasz het opnieuw, ditmaal op Netflix, met een verhaal dat in eerste instantie een aantal gelijkenissen heeft. Zo speelt de serie zich af in een wereld verdeeld door oorlogen en spelen bovennatuurlijke krachten ook deze keer weer een grote rol in het geheel. Ook de tekenstijl komt overeen en het gevoel dat ik bij de eerste aflevering kreeg deed mij eveneens terugdenken aan Avatar: The Last Airbender. Maar laten we nu niet teveel gaan vergelijken want The Dragon Prince is verder wel een geheel op zichzelf staand verhaal.

De complexiteit van het verhaal is ook gelijk diens kracht.

The Dragon Prince begint met een introductie dat het verhaal vertelt van wat er vooraf is gegaan aan de oorlog die nu woedt. Jaren terug bestond het land Xadia uit zes magische oerbronnen die gezamenlijk de wereld in evenwicht hielden. De zon, maan, sterren, aarde, lucht en oceaan vormden samen Xadia, tot er een zevende duistere kracht werd ontdekt. Door de mens, uiteraard, werd het land door deze vondst steeds meer in tweeën gedeeld tot er een uiteindelijke splitsing volgde. En zo werd de westelijke kant van de mensen en bleven de magische wezens in het oosten wonen. Inmiddels bouwen de spanningen weer op en staan de twee delen door een moord weer lijnrecht tegenover elkaar. The Dragon Prince vertelt het verhaal van deze groepen, hoe hun geschiedenis eruit ziet, waarom zij tegen elkaar vechten maar ook hoe zij naar alle waarschijnlijkheid uiteindelijk toch weer dichterbij elkaar zullen komen.

The Dragon Prince

Hoewel je bij een tekenfilmserie verwacht dat het publiek veelal wat jonger zal zijn denk ik dat in dit geval de makers op een hele brede doelgroep mikken. Het ziet er goed uit voor de jongere kijkers maar biedt ook een ingewikkeld verhaal om volwassenen geïnteresseerd te houden. De complexiteit van het verhaal is ook gelijk diens kracht. Dit is geen serie waarbij je even je concentratie kunt verliezen en zo weer verder kunt gaan. Er zitten zoveel details in zowel de verhaallijnen als karakters dat je goed moet opletten om alles te kunnen begrijpen en volgen. Dit maakt The Dragon Prince dan ook erg geschikt voor verschillende leeftijden. Jong en oud kunnen plezier halen uit de serie en deze introductie schept hoge verwachtingen over wat komen gaat. Ik verwacht niet dat alles in één seizoen verteld zal kunnen worden. Er wordt gerekend op een succes zodat de makers nog heel wat hoofdstukken over deze koninkrijken kunnen maken, te beginnen met het huidige hoofdstuk ‘Maan’.

Ik verwacht veel van The Dragon Prince!

Jongeren spelen de hoofdrol in dit conflict tussen volwassenen. Prins Ezran (Sasha Rojen) en (stief)prins Callum (Jack De Sena) worden door hun vader koning Harrow (Luc Roderique, The Crossing) met man en macht beschermd nu de gevechten steeds dichterbij komen. In het bos is Rayla (Paula Burrows) verwikkeld in haar eigen strijd tussen haar hoofd en haar hart als zij als Moonshadow elf de opdracht krijgt de aanval in te zetten tegen de mensen. Broer en zus Soren (Jesse Inocalla) en Claudia (Racquel Belmonte) krijgen ondertussen van hun vader, Viren (Jason Simpson) de raadgever van de koning, de belangrijke taak om de elven in het bos op te sporen voordat zij het koninkrijk binnendringen. Strategie en eer zijn belangrijke thema’s deze aflevering al is het in een klein half uur lastig om gelijk met heel veel actie te komen. Maar achteraf gezien was dat ook niet nodig want de pilot biedt meer dan genoeg informatie om lekker in het verhaal te komen.

Ik verwacht veel van The Dragon Prince! Ik ga er eigenlijk ook van uit dat het verhaal zich, net zoals Avatar: The Last Airbender, alsmaar meer zal uitbreiden en de lijnen tussen goed en kwaad zullen vervagen. Uiteraard is dit een heel specifiek genre dat echt alleen liefhebbers zal aanspreken. Maar binnen zijn genre is dit een erg goed begin dat mij zeer nieuwsgierig maakt naar de rest. De serie is met negen afleveringen begonnen en helaas is er nog niks bekend over een tweede seizoen. Wat de makers wel al hebben benoemd is dat zij bezig zijn met een game gebaseerd op de serie dat zich zal afspelen in dezelfde wereld. Met zulke grote plannen plus de kwaliteit van het verhaal tot nu toe al kan ik mij niet voorstellen dat er niet meer zal volgen. Daarnaast is er wel alvast goed nieuws voor liefhebbers die ook fan zijn van Avatar: The Last Airbender. Netflix heeft namelijk aangekondigd bezig te zijn met een live-action remake van deze tekenfilmserie.

The Dragon Prince
Volg The Dragon Prince
Infantis Sanguine