Stranger Things is een Amerikaanse bovennatuurlijke sciencefiction/fantasyserie van de zender Netflix. De serie ging in première op 15 juli 2016.
Nadat een jongetje is verdwenen, wordt in een kleine stad een mysterie onthuld dat te maken heeft met geheime experimenten, angstaanjagende bovennatuurlijke krachten, en een vreemd meisje.
Ik werd even een paar keer op het verkeerde been gezet! Eerst dacht ik dat de serie begon in de jaren '80 en dan zou overgaan naar nu maar dat is dus niet zo. Daarna dacht ik dat dit een jeugdserie was, dat is het dus ook niet. Dan het verhaal, dit kwam me zo bekend voor maar dat zal wel komen omdat er heel veel van zulke verhalen zijn. Geen idee in welke categorie ik hem moet plaatsen. Als ik toch even niks te doen heb of moet wachten zal ik seizoen 1 wellicht wel afkijken en hoop ik ergens nog verrast te worden. Zo niet dan laat ik het erbij zitten en ja, ik heb de jaren '80 (en '60 en '70) ook meegemaakt maar niet in USA en ook niet in een dorp.
Grappige serie met hoog Steven Spielberg gehalte die zich afspeelt in de herkenbare jaren '80. Het kindergehalte is echter wel groot en veranderde de serie van mysterie steeds verder naar fantasy met grote monsters, e.d. wat ik toch wel jammer vind. Verder kijkt de serie wel lekker weg.
Ik heb met veel moeite het eerste deel van seizoen vier gekeken. Drie jaar tussen seizoen 3 en 4 bleek voor mij te lang. Veel personages kende ik nauwelijks meer. En sommige stukken duurden veel te lang. Het verhaal in Rusland had veel compacter gekund. Het verhaal van 11 kon ik ook niet echt volgen en duurde ook veel te lang.
De Duffers lijken wel een fetish voor martelingen te hebben. Iemand expres pijn doen is heel normaal in deze serie. En in mijn ogen niet altijd relevant.
Daarnaast wordt het voorspelbaar. De Duffers zijn namelijk ook grote bewonderaars van Dhr. Murphy. Als er wat fout kan gaan, dan gaat het fout. En dat is dan geen verrassing meer.
De eerste paar seizoenen vond ik super. Maar dit seizoen kom ik niet in. Als horror liefhebber was er best wel wat te genieten. Maar als je jezelf eenmaal ergens aan ergert, dan gaat dat helaas overheersen.
Maar het zal zeker aan mij liggen. Misschien wordt ik echt te oud voor dit soort jeugdseries. Wie zal het zeggen :-)
Heb dit jaar waar in het 5 seizoen uit komt pas alles eerdere seizoenen gezien. Best wel een goede serie. Alleen seizoen 4 duurt voor mij iets te lang. Zeker de duur van de aflevering had wel wat korter gemogen. En dat stuk in Rusland had wel wat korter gemogen van mij. Daarom krijgt hij van mij net geen 9 maar een 8.
De eerste helft was wat mij betreft een stuk beter dan de tweede helft. Waar de eerste helft goed van tempo was en eindelijk wat dingen ophelderde en rechtzette, was het tweede gedeelte veel trager en tevens vager. Het bekende "Stranger Things" recept lijkt een beetje uitgekauwd. Desalniettemin erg vermakelijk, maar een klein beetje vernieuwing en aandacht aan bepaalde karakters is nodig.