Geschreven door Nienke de Boode op 16 augustus 2016.
6
1

The Shannara Chronicles - Seizoen 1

Vanaf 7 september gaat Net5 The Shannara Chronicles ook in Nederland uitzenden. Hoog tijd dus om te kijken of deze fantasy-serie je tijd waard is op de woensdagavond.

Een goed fantasy-verhaal, maar veel clichés.

Het verhaal: we kijken naar duizenden jaren na onze tijd. Door mutaties zijn er rassen ontstaan uit de mens, zoals elfen en trollen. Elfenprinses Amberle (Poppy Drayton, When Calls the Heart) doet mee aan een race waarbij de winnaars tot The Chosen behoren. Eigenlijk is de race alleen voor mannen, maar girlpower, dus Amberle doet ook mee. Natuurlijk wint ze en dat betekent dat zij nu de beschermer is van een boom die The Ellcrys heet. Nu blijkt die boom ziek te zijn, wat betekent dat met elk blaadje dat valt er een demon vrijkomt uit de onderwereld. Dat is niet zo handig, dus daar moet wat aan gedaan worden. Amberle blijkt daar een uitstekend persoon voor te zijn als een van The Chosen.

Ondertussen ontmoet de halfelf Wil (Austin Butler, Switched at Birth) Eretria (Ivana Baquero, Pan's Labyrinth), een rover. Wil's moeder is net doodgegaan en dus hij verlaat de plek waar hij is opgegroeid. Eretria probeert te ontsnappen uit haar roverstam. Samen met Amberle vormen zij het dreamteam dat de boom en de wereld moet redden. Al dit wordt geregeld door een Druid genaamd Allanon (Manu Bennett, Arrow) die uit zijn winterslaap is opgestaan zodra het eerste blaadje van de boom viel. Hij trekt aan de touwtjes en zorgt dat iedereen doet wat hij moet doen om de wereld van de ondergang te redden. Natuurlijk gaat dat allemaal niet te makkelijk en worden ze tegengewerkt door een alsmaar groeiend demonenleger.

© Paramount network

Deze serie, origineel van MTV, ging afgelopen winter in première en heeft gemengde reacties opgeleverd. Aan de ene kant heb je het kamp dat dit afschrijft als het zoveelste tiener-fantasy verhaal vol clichés. En daar valt wat voor te zeggen. Als een karakter opstaat uit zijn winterslaap en het eerste wat hij zegt is “it has begun”, dan vraag je je toch af of er niet té veel clichés in je serie zitten. Bovendien hebben we de afgelopen jaren genoeg young-adult films zien verschijnen waarin kick-ass tienermeisjes de hoofdrol spelen. Voegt deze serie dan nog wel wat toe?

Aan de andere kant heb je de fantasy-fans die deze serie geweldig vinden. En het is ook een goed fantasy-verhaal. We kijken in de wereld duizenden jaren na onze tijd. Het is post-apocalyptisch en chaotisch. Er zijn vele mutaties, maar ook gewone mensen spelen een rol. Iedereen staat op gespannen voet met elkaar. Het is een verhaal over magie en over demonen die de wereld proberen over te nemen. Genoeg fantasy-elementen, dus. En de serie is vermakelijk, hij kijkt lekker weg en weet je aandacht vast te houden.

Dan heb je de groep die nog geen fantasy-fan was, maar deze serie wel kan waarderen. Het verhaal is leuk om te volgen en je wilt graag verder kijken. Ik heb de serie zelf in twee dagen uitgekeken. Het acteerwerk is niet geweldig, maar ook niet dermate slecht dat het storend wordt. Bovendien is Bennett echt geweldig in het eerste seizoen. Z'n script mag dan af en toe niet meewerken, maar hij zet het karakter goed neer. Mocht dat niet genoeg zijn, dan kan je ook gewoon knappe mensen staren. Ze hebben zeker niet de lelijkste acteurs en actrices verzameld.

© Paramount network

Tot slot heb je nog het kamp dat dit een slecht voorbeeld vindt van fantasy-verhalen. Alle clichés zijn op een grote stapel gegooid, wat alleen maar het stereotype van een fantasy-verhaal bevestigd, zeggen zij. En nu ben ik het er zeker mee eens dat het soms wel ietwat veel clichés zijn. Bovendien wordt er veel gezegd dat het echt een slap aftreksel van de boeken is. Nu heb ik die niet gelezen, maar merkte ik dat er weinig ruimte was voor de achtergrondverhalen. Die werden vaak een beetje tussendoor gepropt als het echt, echt, echt heel erg nodig was om het verhaal te begrijpen. En zelfs was het dan soms nog moeilijk om te snappen. Op bepaald moment heb ik Wikipedia er maar bijgehaald.

Het is geen geweldige serie, maar wel iets lekker simpels om naar te kijken.

Maar wat vond ik er nu zelf van? Ik vond het wel prima zo. Het is geen geweldige serie, maar wel iets lekker simpels om naar te kijken. Af en toe is het gewoon leuk om tengere meisjes van begin twintig enorme trollen te zien verslaan. Het er ook mooi uit. Het camerawerk is erg goed en de landschappen die ze laten zien zijn prachtig. Ook de intro is gelikt. Het acteerwerk valt af en toe een beetje tegen, maar is meestal oké. De laatste aflevering was dan wel weer zo voorspelbaar dat ik vier afleveringen van tevoren al wist hoe het ging eindigen.
Maar het was leuk en ik heb me vermaakt. Er komt een nieuw seizoen en ik ga het wel kijken.

Maar nu de vraag of het je moeite waard is: als je van fantasy houdt, geef het zeker een kans. Houd je niet van fantasy, misschien de eerste aflevering een kans geven. Vind je het dan niet leuk, dan gaat het ook niks meer worden. Als je een hekel aan fantasy hebt, vooral aan je voorbij laten gaan en door naar de volgende serie.

Ik geef dit seizoen een 7. Leuk, maar ruimte voor groei. De acteurs raakten door het seizoen heen beter vertrouwd met hun rol en ik hoop dat dat ook doorzet in het volgende seizoen. Dan heeft MTV best iets waar ze blij mee mogen zijn.
Volg The Shannara Chronicles
Blood
Blood