Dave Scholting geeft "Servant of the People - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Dave Scholting op 11 juni 2022.
2
0

Servant of the People - Seizoen 1

Servant of the People (Sluga narodu) is een leuke comedyserie over een geschiedenisleraar die president wordt, gespeeld door een acteur die president werd.

Sinds 24 februari 2022 weet bijna iedereen intussen wel wie Volodymyr Zelensky is. Dit is de dag waarop Rusland buurland Oekraïne binnenviel en het daarmee de oorlog verklaarde. Voor die enkeling die het misschien tóch ontgaan is: Zelensky is dus de huidige president van Oekraïne. Voordat Zelensky president in oorlogstijd werd was hij echter een (komisch) acteur. En ik moet zeggen bij het bekijken van deze politieke satirische comedyserie: dat doet hij niet onverdienstelijk. Daarnaast heeft Zelensky de serie ook bedacht en was hij producent van Servant of the People (Sluga narodu).

Zelensky speelt hierin een geschiedenisleraar op een basisschool die na zijn scheiding weer bij zijn ouders is ingetrokken. Vasily Petrovych Goloborodko, zoals de geschiedenisleraar heet, gaat op een dag woedend tekeer over het corrupte systeem waar zijn land hevig mee te maken heeft. Zijn woede-uitbarsting wordt stiekem opgenomen door een leerling en geplaatst op het internet. De volgende dag blijkt Vasily door het filmpje een ware internetsensatie te zijn geworden. Zijn leerlingen weten hem via crowdfunding op een lijst te krijgen als mogelijke presidentskandidaat. Vasily weet niet goed wat hij hiervan moet vinden, maar aangemoedigd door zijn leerlingen besluit hij het spel mee te spelen. Vasily is er immers toch van overtuigd dat hij geen schijn van kans maakt om ook daadwerkelijk tot nieuwe president gekozen te worden. Er zijn echter mensen achter de schermen aan het werk die er belang bij hebben als de populaire Vasily president zou worden. Zij denken dat zij Vasily in dat geval wel even voor hun karretje kunnen spannen en zorgen er daarom voor dat hij wint, tot Vasily's eigen grote verbazing.

De eerste helft is beduidend leuker dan de tweede helft

Servant of the People bevat in het eerste seizoen 24 afleveringen. En hoewel de serie uiterst vermakelijk is - de humor ligt behoorlijk dicht bij de onze - is 24 afleveringen toch iets te veel van het goede. De eerste helft is beduidend leuker dan de tweede helft. In die eerste helft moet de onervaren Vasily klaargestoomd worden voor het ambt van president. Waar hij uiteraard geen kaas van gegeten heeft. Hij krijgt bij zijn training hulp van Yuriy (Stanislav Boklan), een stijve hark die al verschillende presidenten heeft begeleid. Corrupte presidenten welteverstaan en laat Vasily het nu het juist helemaal anders willen doen. Eerlijker en transparanter naar het volk toe. Dit is tegen het zere been van Yuriy en drie rijke oligarchen. Zij zijn degenen die hadden gehoopt om Vasily voor hun karretje te kunnen spannen. Nieuwbakken president Vasily wordt omringd door verschillende bijpersonages, zowel op zijn werk als privé. Niet al van deze bijpersonages zijn even leuk te noemen. Zo vond ik de zus van Vasily een vreselijk druk mens en continu hysterisch overkomen. Ze heeft gedurende de hele serie een grote mond, maar is daarbij totaal niet grappig.

De serie eindigt helaas met twee afleveringen die wat mij betreft de plank nogal misslaan

Een aardige, originele vondst van de serie is dat Vasily vaak van gedachten wisselt met historische figuren. Dit gebeurt als Vasily het een beetje moeilijk lijkt te hebben en zijn gedachten afdwalen. Dan krijgt hij advies van bijvoorbeeld Che Guevara of Plato. De tweede helft van het seizoen is helaas wat wisselvalliger van toon. Sommige afleveringen zijn nog steeds uitermate geestig, maar andere vallen juist nogal tegen. De serie eindigt helaas met twee afleveringen die wat mij betreft de plank nogal misslaan. Het is meer politiek drama dan comedy in deze slotafleveringen. Toch is de serie in zijn geheel genomen niet slecht te noemen. Er zitten genoeg leuke scènes in. Na dit eerste seizoen verscheen er een film, getiteld Servant of the People 2. Die heb ik intussen ook gezien. Hierin zaten veel minder personages als in het eerste seizoen van de serie. Alleen de leukste personages zijn voor de film behouden. Ook is duidelijk te zien dat de film een groter budget had en bevat het veel meer actie. Na deze film was de lolbroekerij van Zelensky nog niet voorbij, want er verscheen nog een tweede en derde seizoen. Alle seizoenen van Servant of the People (Sluga narodu), inclusief de film zijn te streamen op Netflix.
Volg Servant of the People
Episode 3
Episode 3