8.5
Wichita van Rijkom geeft "Secrets & Lies - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 21 Maart 2015.
0
0

Secrets & Lies - Eerste aflevering

Ooit was er al een Australische variant, die in 2014 ook op de Nederlandse TV te zien was. Inmiddels heeft de Amerikaanse zender ABC een eigen remake gemaakt van dit verhaal. Secrets & Lies gaat over de familie Crawford die het op zijn zachts gezegd moeilijk heeft op het moment. Nadat vader Ben (Ryan Phillippe, Damages) op een ochtend tijdens het joggen het dode lichaam van zijn buurjongen vindt, is de hele buurt van slag. Wie is in staat tot moord en was het misschien wel een bekende? Als de verdenking vervolgens ook nog eens op Ben zelf komt te liggen, groeit ieders wantrouwen alleen nog maar meer. Wie valt er nog te vertrouwen en heeft Ben echt iets te maken met de moord?!

Nieuwe alleenstaande moeder Jess Murphy (Natalie Martinez, Under The Dome) krijgt de schrik van haar leven als zoontje Tom (Aiden Malik) midden in de nacht uit zijn huis blijkt te zijn verdwenen en dood wordt teruggevonden. De familie Murphy heeft altijd goed contact gehad met de Crawfords. Ben’s dochter Natalie (Indiana Evans, H2O: Just Add Water) was zelfs Tom zijn vaste babysit. Terwijl Ben zijn naam probeert te zuiveren komen er steeds meer geheimen aan het licht. Voor zijn vrouw Christy (KaDee Strickland, Private Practice) is het allemaal maar moeilijk te bevatten. Zij probeert samen met haar twee dochters Natalie & Abby (Belle Shouse), die ieder zo op hun eigen manier met deze tragedie omgaan, te overleven terwijl de wereld om hen heen in lijkt te storten.

Ik heb zelf de Australische versie van deze serie nooit gezien. Wel spraken de promo’s mij al een tijd lang aan, dus toen ik hoorde over de Amerikaanse remake besloot ik deze te gaan volgen. Op de zondagavond, primetime tussen Once Upon a Time en Revenge in, is een pittig tijdslot. Maar toch durfde ABC het aan deze nieuwe serie op dit tijdstip te zetten. Na het zien van de eerste, dubbele aflevering, kan ik mij hier wel iets bij voorstellen. Het verhaal gaat meteen van start en de spanning is binnen enkele minuten al om te snijden. Je wilt als kijker meer weten en 40 minuten per aflevering lijkt eigenlijk te weinig.

Detective Andrea Cornell (Juliette Lewis, The Firm) is snel ter plaatse om de misdaad te onderzoeken, en lijkt al gauw de pik op Ben te hebben. Wanneer tijdens het onderzoek blijkt dat Ben een affaire heeft gehad met Jess, maakt dit hem in haar ogen alleen nog maar verdachter. Christy, die pas sinds kort van de affaire afweet, probeert tegelijkertijd haar familie bijeen te houden. Haar rebelse puberdochter, de wankelende relatie met Ben en de schok omtrent de dood van buurjongen Tom maken het er allemaal niet makkelijker op. Ze heeft er moeite mee om Ben te vertrouwen en aan zijn zijde te blijven staan terwijl de verdenkingen en bewijzen tegen hem zich alsmaar meer en meer opstapelen.

De cast van Secrets & Lies is zeker niet de minste! KaDee en Natalie hebben al naam gemaakt in TV-serieland de afgelopen jaren, en Ryan en Juliette zijn natuurlijk geen onbekenden uit de filmwereld. Dit komt de kwaliteit van de serie ook zeker ten goede. Het acteerwerk is nauwelijks iets op aan te merken en de chemie tussen de castleden is top. Ook de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, een rustige woonwijk in een bosrijke omgeving past precies binnen het totaalplaatje. Alles lijkt gewoon te kloppen. Maar zijn er dan helemaal geen minpunten te noemen? Natuurlijk wel. Zo voegt de bijrol van huisvriend Dave Lindsey (Dan Fogler, Man Up!) bijvoorbeeld tot dusverre maar weinig toe aan het verhaal. En is onduidelijk waarom de politie gelijk al zo erg achter Ben aan zit.

Ik was na het kijken van de eerste twee afleveringen van Secrets & Lies meteen enthousiast. Gelukkig voor mij, loop ik twee afleveringen achter dus heb ik voorlopig nog wat om naar uit te kijken. Hoewel ik niet met zekerheid durf te zeggen of het Amerikaanse publiek echt zal vallen voor deze serie, denk ik zeker dat dit genre bij de Nederlandse kijker wel in de smaak zal vallen. Aangezien RTL4 al eens een versie van deze serie heeft uitgezonden, vrees ik dat wij Nederlanders online de Amerikaanse versie zullen moeten gaan volgen. Ik zou Secrets & Lies zeker aanbevelen aan liefhebbers van crime mysteries, met een vleugje drama. Ik kijk uit naar de rest van het seizoen en ben zeer nieuwsgierig naar wie uiteindelijk de moordenaar van Tom zal blijken te zijn.
Volg Secrets & Lies (US)
The Truth
The Truth