9
Wichita van Rijkom geeft "Quicksand - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 17 april 2019.
3
0

Quicksand - Seizoen 1

Wat moet je denken van een meisje dat, onder het bloed naast een geweer, in een klaslokaal wordt gevonden waar vlak daarvoor meerdere mensen zijn vermoord? Helaas is dit thema heel erg van deze tijd. De media hebben dan ook gelijk hun mening klaar wanneer er zo'n situatie voorvalt. Maar wat zit hier nu echt achter, wat drijft iemand tot zo'n daad en hoe raakt iemand hier bij betrokken? In de Zweedse Netflix Original serie Quicksand zien we het verhaal van Maja Norberg (Hanna Ardéhn, 30 Degrees In February), het meisje uit het klaslokaal waar ik het eerder over had. In het jaar na de schietpartij zien we hoe het Maja vergaat en komen we door terugblikken langzaamaan te weten wat er nu echt die noodlottige dag is gebeurd. Is Maja een koelbloedige moordenaar of zelf ook slachtoffer van de situatie? Aan de kijker en rechtbank om dat uit te vinden.

“We zijn alleen bezorgd om je. – Dank je, maar daar is het wat te laat voor.”

Maja komt tijdens de zomervakantie weer in contact met Sebastian Fagerman (Felix Sandman), een jongen waar ze eerder al een oogje op had uit een rijke familie die haar nadien lange tijd niet zag staan. Ditmaal loopt het anders. Ze worden verliefd en starten het nieuwe schooljaar als (power)koppel. Op het eerste oog lijkt de relatie goed van start te gaan. Maja’s ouders zijn gek op haar nieuwe vriendje, net zoals haar beste vriendin Amanda (Ella Rappich). Die besluit zelfs Sebastians beste vriend Labbe (Arvid Sand) te verleiden om zodoende als viertal te kunnen dubbeldaten. Samen hebben ze de tijd van hun leven maar al gauw beginnen de eerste scheurtjes te ontstaan. Sebastian blijkt de regels niet zo nauw te nemen en weet de nette Maja steeds meer te beïnvloeden. Zijn vader Claes (Reuben Sallmander, Maria Wern) is nauwelijks thuis, waardoor hij zijn losgeslagen gedrag gemakkelijk kan voortzetten. Ook zijn liefde voor wapens en jagen, die hij deelt met de opa van Maja, probeert hij over te brengen op zijn liefje terwijl ze er verder op los feesten en de nodige drugs gebruiken.

Pas tijdens de laatste minuten van de finale zullen wij kijkers zien wat er daadwerkelijk de dag van de schietpartij is gebeurd. Zelfs Maja zelf lijkt zich niet alles meer te kunnen herinneren, hoewel haar emoties af en toe wel loslaten dat het een traumatische ervaring is geweest. De manier waarop de actrice dit overbrengt is om kippenvel van te krijgen. Maar niet alleen haar acteerwerk is bijzonder emotioneel. Van de gevangenisbewaarders tot docent, ze laten allemaal zien dat acteren niet alleen met een goed script maar ook heel erg met lichaamstaal te maken heeft. De jongen die Sebastian speelt kan ik inmiddels nauwelijks nog los zien van zijn rol, ondanks het terugkijken van YouTube filmpjes uit zijn boy band tijd. Een kwalijk kritiekpuntje vond ik wel een foutje in de ondertiteling die mij compleet op het verkeerde been zette. Door het verkeerde woordgeslacht te gebruiken in een bepaalde zin werd de indruk gewekt dat een belangrijke getuige in de rechtszaak een vrouw in plaats van een man was. Iets waar de makers zelf weinig aan kunnen doen, maar waar Netflix Nederland wel iets beter op had mogen letten.

De beelden van de schietpartij, de emoties van de nabestaanden en het verhaal van Maja kijken weg als een goed boek

“We zijn alleen bezorgd om je. – Dank je, maar daar is het wat te laat voor.” Deze conversatie is zo tekenend voor het verhaal dat Quicksand vertelt. Maja geeft voorzichtig signalen dat het niet goed gaat, maar zelfs vriendin Amanda lijkt dit in eerste instantie niet op te vallen. Samir (William Spetz), een goede vriend van Maja en tevens immigrant, ziet als één van de eersten dat Sebastian niet goed voor haar is. Zelf krijgt hij ook te maken met Sebastians duistere kant als deze zich racistisch tegen hem uitlaat na een discussie op school over vluchtelingen. Ondanks alle zorgen en signalen stevenen de karakters af op een tragedie en valt er niet te voorkomen dat hun levens op 28 mei 2018 voorgoed zullen veranderen. Advocaat Peder Sander (David Dencik, Top of the Lake) krijgt de pittige taak om Maja te verdedigen. Samen met zijn team zet hij alles op alles om Maja zo goed mogelijk te begeleiden tijdens haar zware maanden in voorarrest en de rechtszaak die daarop volgt.

Quicksand laat zien hoe snel verkeerde keuzes in het leven gemaakt kunnen worden en je van het rechte pad af raakt. Zelfs een goede student uit een goede buurt in Stockholm is niet veilig voor dit soort geweld. De beelden van de schietpartij, de emoties van de nabestaanden en het verhaal van Maja kijken weg als een goed boek (wat ook niet vreemd is aangezien de serie gebaseerd is op een boek). Zes afleveringen lijken weinig, en dat is ook wel een beetje zo want je bent er snel doorheen. Toch is het genoeg tijd om het verhaal te vertellen en alle karakters voldoende diepgang te geven. Quicksand wordt op een realistische manier verteld die dichtbij onze Nederlandse cultuur ligt. Spektakel in de rechtszaal zoals vaak het geval is bij Amerikaanse series zal dan ook niet te zien zijn. Het gaat er allemaal wat gemoedelijker aan toe maar komt desondanks heftig over. Ik heb genoten van Quicksand en vond het een serie van hoog niveau, absoluut een aanrader en passend in het rijtje van andere Netflix toppers zoals The Sinner en Safe.

Quicksand
Volg Quicksand
The Witnesses