Lucas Verbunt geeft "Queer as Folk (US) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 14 juni 2022.
3
0

Queer as Folk (US) - Eerste aflevering

Peacock timmert langzaam aan de weg met Queer as Folk (US) een reboot van de gelijknamige, populaire series uit het begin van deze eeuw. Slaan ze de plank raak of compleet mis?

We leven in een tijdperk van reboots en remakes, dat is geen geheim meer. Sommige series lenen zich uitstekend voor dat concept, waarbij anderen totaal onnodig zijn. Queer as Folk (US) wordt omschreven als een 're-imaging' en bouwt voort op de bestaande formule. Laten we echter eerlijk zijn. Ondanks dat ik de twee eerdere versies (Queer as Folk, Queer as Folk (2000)) niet heb gezien zie ik in dat dit gewoon iets totaal nieuws is, maar dan met dezelfde (alom bekende) naam. Dat is gewoon slimme marketing (of juist niet?).

Een serie moet niet alleen maar gemaakt worden omdat het diversiteit in viert en centraal zet. Het moet ook een sterk plot hebben en verhaal om te vertellen.

In Queer as Folk (US) volgen we een groep jonge mensen uit New Orleans. Allemaal behoren ze op hun eigen manier tot de queer-gemeenschap. Diversiteit alom: homo, trans, non-binair. In de eerste aflevering leren we de personages een beetje kennen en worden we geïntroduceerd aan hun onderlinge dynamieken. Aan het einde van de aflevering wordt duidelijk wat het plot wordt van de serie. De aflevering eindigt namelijk met een schutter die de plaatselijke gay club Babylon inloopt en het begint te schieten. Ik verwacht dan ook dat de rest van de serie met deze nasleep te maken krijgt.

Afgelopen weekend was het zes jaar geleden dat een man in gay club Pulse in Orlando 49 mensen doodschoot. Het is dan ook geen toeval dat Queer as Folk (US) drie dagen daarvoor in première ging, aangezien de serie is ontwikkeld in de nasleep van deze tragedie. Dit is met erg veel finesse gedaan. De makers hebben gesproken met overlevenden van de schietpartij en gepoogd de vreugde die moet komen na tragedie realistisch in beeld te brengen. Ik hoop dat de komende zeven afleveringen niet gaan afdwalen in oppervlakkig drama en daadwerkelijk iets met het trauma gaan doen. Het moet namelijk geen simpel plotmiddel zijn om te shocken, dat zou een nara nasmaak bij mij achterlaten.

Queer as Folk (US) laat de moderne queer-gemeenschap zien. Hier staan inclusiviteit en acceptatie centraal. Nooit eerder konden mensen binnen de gemeenschap zo vrij zijn in hun genderexpressie en identiteit. Ook binnen de gemeenschap werd dit niet altijd geaccepteerd en eerdere versies van Queer as Folk (US) kregen ook vaak als kritiek dat er te veel werd gefocust op de witte homoman. Dat is een ontzettend groot pluspunt aan Queer as Folk (US).

Queer as Folk (US)
© Peacock

Ook de cast is een groot pluspunt. De vele queer acteurs doen het fantastisch en het is altijd tof om aan nieuwe mensen geïntroduceerd te worden. De cast bestaat onder meer uit Fin Argus (Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.), CG, Jesse James Keitel (Big Sky), Ryan O'Connell (Special), Johnny Sibille (Hacks), Devin Way (Grey's Anatomy), Kim Cattrall (Sex and the City), Juliette Lewis (Sacred Lies), Nyle DiMarco (America's Next Top Model) en Lukas Cage (The White Lotus).

Ik ben erg benieuwd wat Queer as Folk (US) de komende afleveringen gaat doen. Het is fantastisch om queer-representatie op mijn scherm te zien, maar de serie heeft nog niet z'n eigen stem gevonden. Wat gaat Queer as Folk (US) onderscheiden van series als Generation en The L Word: Generation Q? Dat vraag ik mij nog wel af. Dat maakt het natuurlijk niet meer leuk of vermakend, maar het neemt wel originaliteit weg. Een serie moet niet alleen maar gemaakt worden omdat het de diversiteit viert en centraal zet. Het moet ook een sterk plot hebben en verhaal om te vertellen. Ik kan daar nu echter nog geen oordeel over vellen.

Voor nu krijgt de pilot van mij een 7.5! Prima aflevering die nog alle kanten op kan gaan en nog geen sterke eigen stem heeft. Wel erg veel potentie. Ik ben benieuwd.
Volg Queer as Folk (US)
Wild Wild West