Geschreven door Emile Goessens op 26 februari 2019.
1
0

Mr. Robot - Seizoen 3 (DVD)

***LET OP!***
Deze tekst kan spoilers bevatten als je het tweede seizoen nog niet hebt gezien.
Na het wisselvallige tweede seizoen van Mr. Robot verscheen in 2017 het derde seizoen. Hoge verwachtingen had ik destijds, vooral hopend dat het niveau van het eerste seizoen weer behaald zou kunnen worden. Helaas lukte dat niet. Vooral het eerste gedeelte van het seizoen vond ik behoorlijk traag en soms te vaag naar mijn smaak. Inmiddels is het derde seizoen alweer ruim een jaar geleden beëindigd en er stond nog geen recensie van op MijnSerie. Tijd om hier verandering in te brengen.

Met de schokkende cliffhanger van seizoen twee waarbij Tyrell Wellick (Martin Wallström) Elliot Alderson (Rami Malek, Bohemian Rapsody) neerschoot nog vers in het geheugen resulteert dit tot een welkome verandering in het derde seizoen. Waar het alter ego van Elliot (Mr. Robot) voorheen nog wist wat Elliot dacht, voelde en wilde, hebben de twee persoonlijkheden geen weet meer van elkaars aanwezigheid. Zij verschijnen dan ook nog zelden tegelijkertijd samen in dezelfde scene, wat niet alleen duidelijkere verhaallijnen oplevert, maar ook voor een extra dosis aan spanning zorgt. Zo hebben beide persoonlijkheden tegenstrijdige doelen en doen ze er (hoewel dit wat vreemd klinkt aangezien het gewoon om een persoon gaat) alles aan om elkaar te dwarsbomen.

Toch draait de hele serie niet alleen om Elliot en Mr. Robot. Zo heb je ook nog de mooie Angela Moss (Portia Doubleday, Mr. Sunshine) die Mr. Robot helpt zonder dat Elliot daarvan af weet. Angela is stilletjes een van de meest meespelende karakters is geworden. Darlene (Carly Chaikin, Suburgatory), die de zus van Elliot speelt, laat in het derde seizoen zien dat ze meer is dan ‘gewoon’ de zus van Elliot. Dan is er nog de opvallende en vreemde Irving (Bobby Cannavale, Homecoming) die een autohandelaar is en daarnaast als fixer voor de grootste vijand van Elliot werkt: The Dark Army. Hij zorgt niet alleen voor veel dreiging, maar ook voor onvoorspelbare wendingen.

Sam Esmail (die zowel de schrijver als regisseur is van Mr. Robot), heeft gelukkig goed geluisterd naar de klachten over het tweede seizoen en dit stukken beter opgelost in het derde seizoen. Daardoor komt het beter uit de verf: het is allemaal minder vaag dan het tweede seizoen, ook is de serie minder traag en daardoor ook stukken spannender. Karakters worden flink uitgediept (waar ik erg blij mee ben) en dat zorgt ervoor dat er eindelijk antwoorden worden gegeven op bepaalde vragen. Overigens voegden de extra’s op de dvd persoonlijk niet zoveel toe.

Aan alles komt een einde en helaas dus ook aan Mr. Robot. Het vierde en laatste seizoen komt ergens dit jaar uit, bestaande uit twaalf afleveringen.
Volg Mr. Robot
Hello, Elliot