Luther is een Britse detectiveserie van de zender BBC One. De serie ging in première op 4 mei 2010.
Voor inspecteur John Luther is het oplossen van misdrijven geen werk. Het is een roeping. Luther is een briljant speurder, die er zo zijn eigen wetten en regels op na houdt en zijn collega's regelmatig versteld doet staan met zijn scherpe inzicht. Met volle overgave gaat hij het psychologische duel aan met psychopaten, moordenaars... en de demonen die in hemzelf huizen. Want Luther heeft een gekwelde geest. De ene keer is hij vriendelijk en kwetsbaar, de andere keer keihard en zelfs gewelddadig. Gezien dat laatste vragen sommigen zich af of hij niet vooral wordt gedreven door een drang tot zelfvernietiging. Maar de enige met wie Luther over zulke zaken praat, is Alice, de mooie moordenares met wie hij tot zijn verbazing een soort verbondenheid voelt...
Ik heb nog net niet in een hoekje zitten janken toen ik de allerlaatste aflevering had gezien. Eén van de beste detectiveseries die ik ken/heb gezien. Idris Elba is echt betoverend!
Nou evasneek, ik ook heb echt traantje gelaten, een BOOS traantje, want ik snap er geen bal van, Hiervan hadden ze nog heeeel wat meer seizoenen mogen maken..:(
Voor liefhebbers van de serie heb ik een aanrader. De bedenker en schrijver van de serie, Neil Cross, heeft een boek geschreven dat als prequel dient voor de serie: Luther: The Calling (of Luther: De Roeping in het Nederlands). De allereerste aflevering van Luther begint midden in de actie aan het einde van een politiezaak. Het boek gaat over het begin van de zaak. Zelfs als je al weet hoe het afloopt, is het alsnog retespannend.
In The Wire was hij al één van de redenen om maar onafgebroken apathisch naar je beeldscherm te blijven staren en in Luther doet Idris Elba dat allemaal nog eens dunnetjes over. Het enige punt van kritiek wat je op Luther kunt hebben is dat er veel te weinig afleveringen van zijn, maar dan kun je altijd nog de trailer op repeat blijven kijken, want dat is namelijk de indrukwekkendste ooit. ?
Goed nieuws en slecht nieuws vandaag voor Luther. Het slechte nieuws is dat Fox een Amerikaanse remake van Luther wil (waarom? Waarom een verfrissend nieuw en vooral kwalitatief hoogstaand misdaaddrama opnieuw doen?). Het goede nieuws is dat de BBC in 2015 twee gloednieuwe specials van Luther uit zal zenden.
Wat een fantastische serie! Genoten van de verhaallijn en de acteurs. Je zit er vanaf de eerste aflevering echt in. Voor mij staat deze serie heel hoog op mijn lijst. Een echte aanrader! Jammer dat er niet meer seizoenen komen.