8.5
Wichita van Rijkom geeft "Locke & Key - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 19 Maart 2020.
8
0

Locke & Key - Seizoen 1

Dat Netflix af en toe gewaagde beslissingen neemt wisten we al. Zo ook met een van hun nieuwste titels. Locke & Key, dat in februari 2020 in z’n geheel op Netflix verscheen, onthult het thema van de serie eigenlijk in twee woorden. Alles draait namelijk om sloten en sleutels. Wanneer de familie Locke naar Matheson verhuist verandert hun leven voorgoed. In een zoektocht naar antwoorden over het verleden van hun man en vader belanden zij in een levensgevaarlijke strijd. Wat voor geheimen schuilen er in het landhuis waar ze intrekken en kunnen ze afmaken waar hun vader ooit aan is begonnen?

Al bijna tien jaar lang proberen de makers Locke & Key te creëren.

Rendell Locke (Bill Heck, Taxi Brooklyn) wordt op brute wijze voor de ogen van zijn familie vermoord. Zijn vrouw Nina (Darby Stanchfield, Scandal) ontvlucht vervolgens hun huis in Seattle om samen met de kinderen in Keyhouse te gaan wonen, het landhuis van de familie Locke. Keyhouse is berucht. Er doen vele verhalen de ronde over deze plek en met zijn immense formaat kent het veel geheimen. De bedoeling is simpel: het huis opknappen en ondertussen in een nieuwe omgeving een nieuw leven opbouwen. Toch blijkt de situatie in de werkelijkheid ietsjes anders te liggen.

Locke & Key maakt gebruik van veel speciale effecten. Hoewel hier wel wat verschil in kwaliteit in zit, is dit over het merendeel een erg goede toevoeging. De duisternis bouwt zich op. In het begin is er nog niet echt sprake van horror; dat komt vooral aan het eind goed in beeld. Ondanks deze opbouw weet het verhaal direct nieuwsgierigheid op te wekken. Je wordt erin meegezogen en voor je het weet ben je alweer meerdere afleveringen verder.

Locke & Key

De kinderen Bode (Jackson Robert Scott, Fear the Walking Dead), Kinsey (Emilia Jones, Utopia) en Tyler (Connor Jessup, Falling Skies) Locke spelen de hoofdrollen. Terwijl zij worstelen met het traumatische verlies van hun vader, de verhuizing en hun nieuwe huis vinden zij sleutels. Deze sleutels hebben allemaal een andere vorm en bijbehorende magische taak. Deze taken zijn een fijne toevoeging op het dagelijks leven, maar tegelijkertijd ook een vloek. Het vinden van deze sleutels en hun zorg hierover is verbonden met het huis. Maar waarom heeft hun vader hen nooit iets over deze belangrijke taak verteld?

Al bijna tien jaar lang proberen de makers Locke & Key te creëren. Nadat zowel FOX als Hulu de pilot hadden afgewezen en een aangekondigde film er ook maar niet kwam, leek het einde verhaal. Netflix bleek uiteindelijk wel dapper genoeg om de stap te zetten en in 2018 groen licht te geven voor het maken van Locke & Key. Opvallend vond ik de soundtrack. Hoewel ik hier meestal niet heel erg op let, vond ik de nummers ditmaal bij bepaalde scènes uitermate goed passen.

Er wordt (te) vluchtig omgegaan met complexe verhaallijnen waardoor details worden vergeten.

Op hun nieuwe school proberen Kinsey en Tyler vrienden te maken. Erbij horen blijkt echter niet zo gemakkelijk als iedereen je naam al kent en hier al gelijk een beeld bij heeft. Op den duur lukt het hen vrienden te maken en stap voor stap betrekken zij hen meer bij hun bovennatuurlijke avonturen. Locke & Key is een fantasieserie die vooral in het begin een sprookjesachtig beeld brengt. Toch valt tegen het einde wel op dat het verhaal een stuk volwassener van karakter is dan men in eerste instantie zou denken.

Laysla de Oliveira heeft de twijfelachtige eer om de grote slechterik te spelen, iets waar ze bijzonder goed in blijkt te zijn. Hoewel lang niet alle acteurs even bekend zijn doen ze niet voor elkaar onder. Het acteerwerk van de cast, jong en oud, is dan ook van hoog niveau. Op de trailer na wist ik vooraf niks over de inhoud van de serie. Inmiddels weet ik dat het gebaseerd is op een stripboekenreeks. Toch had ik als oningewijde niet het idee iets aan achtergrondinformatie te missen. De serie voelt als een mix tussen Charmed en Stranger Things en lijkt daarmee een nu aardig populaire markt aan te spreken.

Hoewel ik vooral positief ben, vind ik het wel jammer dat sommige gaten in het plot niet goed worden uitgelegd. Er wordt (te) vluchtig omgegaan met complexe verhaallijnen waardoor details worden vergeten. Het heeft weliswaar een open einde, maar ik betwijfel of een tweede seizoen op alle vragen antwoord gaat geven. Netflix heeft nog niet officieel laten weten of er een tweede seizoen komt. De makers hebben hier echter wel vertrouwen in en zijn al druk bezig met het schrijven van nieuwe scripts. Locke & Key eindigt met een aantal grote cliffhangers dus er is meer dan genoeg aanleiding voor een vervolg. Ondanks dat ze wat beter op de details mogen letten, ben ik vooral erg enthousiast over Locke & Key. Ik kan niet wachten op het tweede seizoen en vind de serie dan ook een echte aanrader voor liefhebbers van dit genre!
Volg Locke & Key
Farewell
Farewell