6
Helgoned geeft "Lethal Weapon - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Helgoned op 16 november 2016.
4
1

Lethal Weapon - Eerste aflevering

De vier Lethal Weapon films uit de jaren tachtig en negentig waren zeer succesvol. In de films stonden twee agenten die van elkaar verschillen als dag en nacht centraal. De scherpe dialogen, explosieve actie, realistisch geweld en flink wat humor zorgden voor groot succes aan de kassa van de bioscopen. Er wordt al jaren gesproken over een vijfde deel, maar het lijkt erop of dat er nooit zal komen. Voor alle fans die geen nieuwe film krijgen, is er sinds kort een televisieserie. Het Amerikaanse Netwerk Fox gaf begin 2016 opdracht tot het maken van de serie.

De pilotaflevering blijft redelijk trouw aan de films. De twee hoofdrolspelers zijn agenten bij het politiekorps van Los Angeles. Martin Riggs (Clayne Crawford, Rectify) is een jonge agent en zijn kersverse partner Roger Murtaugh (Damon Wayans sr, My Wife and Kids) is een ervaren detective. We zien in de eerste aflevering hoe de zwangere vrouw van Martin Riggs wordt vermoord en hoe Riggs daar zo ondersteboven van is dat hij zelfmoordneigingen heeft. Hij besluit om de drugsdivisie van El Paso te verlaten en naar Los Angeles te verhuizen. Zijn nieuwe collega Murtaugh werkt al 22 jaar bij de politie en worstelt met de nodige lichamelijke problemen. Hij is net vader geworden en is hersteld van een hartaanval.

[image-67429]
De aflevering begint met een gijzelingszaak en eindigt met een spectaculaire achtervolging. Het verhaal van de pilot is eigenlijk niet echt belangrijk. Het gaat om de beide hoofdrolspelers en het proces waarin zij langzaam aan elkaar beginnen te wennen. Riggs zoekt in alle situaties het gevaar op (hopende dat hij daarbij het loodje legt), terwijl Murtaugh juist bedachtzaam te werk gaat en de actie juist liever uit de weg gaat. Uiteraard leveren beide mannen in hun dagelijkse samenwerking het nodige commentaar op elkaars werk. De actie is deze eerste aflevering is prima verzorgd; genoeg achtervolgingen en vuurgevechten om de kijker vast te houden. De regie is in de vertrouwde handen van Joseph McGinty Nichol, onder andere bekend van de Charlie’s Angels films.

Het was voor mij even wennen om de gezichten van Mel Gibson en Danny Glover (de acteurs uit de films) los te laten bij het horen van de namen Riggs en Murtaugh. Toch lukt dat de beide hoofdrolspelers vrij goed naarmate de aflevering voorbij glijdt. Clayne Crawford vond ik het meest overtuigend in zijn rol, maar Wayans is zeker niet verkeerd en de interactie tussen de twee heren biedt genoeg aanknopingspunten voor het vervolg. Er zijn vrouwelijke bijrollen van Keesha Sharp uit Girlfriends (als Trisha Murtaugh) en Jordana Brewster (Bekend van Dallas) als dokter Maureen Cahill. Kevin Rahm (Mad Men, Madame Secretary) speelt de baas van beide agenten, kapitein Brooks Avery.

De serie is dus niet baanbrekend en ik zie het ook geen topserie worden. Als je op zoek bent naar een kleine drie kwartier vermaak zonder diepere betekenis, dan is Lethal Weapon een veilige keuze.

Fox heeft inmiddels in totaal achttien afleveringen van de serie besteld. Op basis van deze pilotaflevering kan ik mij dat besluit wel voorstellen. De dialogen zijn meestal grappig, er is chemie tussen de belangrijkste personages en het ziet er allemaal gelikt uit. Het is natuurlijk minder gewelddadig dan de films en de opmerkingen zijn veel minder grof. Omdat de serie duidelijk de films volgt is het allemaal uiteraard niet nieuw. De serie is dus niet baanbrekend en ik zie het ook geen topserie worden. Als je op zoek bent naar een kleine drie kwartier vermaak zonder diepere betekenis, dan is Lethal Weapon echter een veilige keuze.
Volg Lethal Weapon
The Spy Who Loved Me
The Spy Who Loved Me