7
Wichita van Rijkom geeft "Intelligence – Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 14 januari 2014.
0
0

Intelligence – Eerste aflevering

Een van de nieuwe series dit seizoen is Intelligence. Het verhaal gaat over Gabriel Vaughn (Josh Holloway, Lost) die een chip in zijn hoofd geïmplanteerd krijgt waardoor hij alle functies van een computer kan uitvoeren. Hiermee is hij in een klap een superspion en hacker geworden naast de militaire training die hij in het verleden al heeft gehad. Een aanwinst voor het Amerikaanse defensieteam dus, maar ook een van hun waardevolste bezittingen. Want met zoveel kennis in zijn hoofd is hij natuurlijk doelwit voor menig vijand die erachter komt waartoe hij in staat is.

Dr. Shenendoah Cassidy (John Billingsley, Star Trek: Enterprise) is het brein achter het implantaat in Gabriels hoofd. Tijdens hun nauwe samenwerking de afgelopen jaren is hij Gabriel als zijn tweede zoon gaan zien wat zijn bloedeigen zoon Nelson (P.J. Byrne, The Game) ietwat jaloers maakt. Hoofd van US Cyber Command, die achter deze hele operatie zit en dus ook de bazin is van Gabriel, is Lillian Strand (Marg Helgenberger, CSI). Zij huurt aan het begin van de eerste aflevering Riley Neal (Meghan Ory, Once Upon a Time) in om Gabriel te beschermen. Riley is een geheime dienst agente die tot voor kort de president beschermde. Zij staat in eerste instantie niet echt te springen om deze nieuwe functie aan te nemen, waarvoor ze niet eens gesolliciteerd heeft. Maar gaandeweg begint ook zij te begrijpen hoe belangrijk het is dat Gabriel veilig blijft en hij goed beschermt wordt.

De promo voor Intelligence vond ik erg indrukwekkend. Spanning, actie, humor, het zat er allemaal in! Ik ging dan ook met hoge verwachtingen de eerste aflevering in. Ook de cast sprak mij zeer aan. Alle hoofdrolspelers heb ik al eens eerder in series gezien die ik ook allemaal met veel plezier keek. Eerlijk gezegd moet ik wel bekennen dat niet alle verwachtingen werden waargemaakt deze keer. Het was een aardige aflevering, maar er waren zeker nog wat verbeterpuntjes hier en daar. Voor mijn gevoel had ik alles al eens eerder gezien, het was hier en daar echt te voorspelbaar waardoor je niet meegezogen werd in het verhaal. Ook was er al te veel prijs gegeven in de promo, een deel van de gebeurtenissen en grappige opmerkingen bijvoorbeeld, wat de aflevering ook een stuk minder interessant maakte.

Naast alle actie en spanning in het leven van Gabriel speelt ook nog een verhaal uit het verleden een belangrijke rol. Zijn vrouw is al jarenlang vermist en heeft zich tijdens haar laatste missie tegen de VS gekeerd. Sindsdien is ze nergens meer gezien en hoewel de overheid van mening is dat ze is overleden tijdens diezelfde missie is dit iets wat Gabriel maar niet wilt geloven zonder bewijs. We komen tijdens de eerste aflevering een klein beetje meer te weten over wat er is gebeurd tijdens die belangrijke laatste missie van haar en ook of ze misschien nog in leven is of niet. Gabriels emoties zijn vanwege deze situatie soms wat onvoorspelbaar te noemen, en het is natuurlijk overduidelijk dat hij zijn computermogelijkheden niet alleen voor zijn missies maar ook in de zoektocht naar zijn vrouw gebruikt.

Intelligence is een veelbelovende serie. Met het verhaal kun je vele kanten op en de cast is echt super. Geen negatief woord over het acteerwerk dus ook. Maar de schrijvers zullen de verhaallijnen wel iets minder voorspelbaar moeten maken wil deze show een succes worden in mijn ogen. Voor mij springt Intelligence er op dit moment in ieder geval niet uit in de programmering op de Amerikaanse TV. Het is zeker geen slechte serie, maar het mist iets. Hopelijk zal dit nog veranderen tijdens de komende paar afleveringen van de show, want dan kan Intelligence best een lang leven in TV-serieland tegemoet gaan denk ik.
Volg Intelligence (2014)
Being Human
Being Human