8
Wichita van Rijkom geeft "Imposters - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 21 februari 2017.
6
0

Imposters - Eerste aflevering

Opgelicht worden door een geliefde die zich anders voordoet. Het is een thema dat al regelmatig aan bod is gekomen in series. Toch besloot het Amerikaanse kabelkanaal Bravo zich ook te wagen aan dit thema. Recentelijk ging de nieuwe serie Imposters in première bij deze zender. Ezra Bloom (Rob Heaps) is 28 dagen getrouwd met zijn vrouw als hij plots een geplunderde bankrekening aantreft. Bij thuiskomst is zijn huis ook leeggehaald en is zijn vrouw nergens meer te bekennen. Hij staat voor een raadsel, tot hij een filmpje vindt dat hem meer duidelijkheid biedt.

Tijdens de eerste aflevering worden de karakters geïntroduceerd en krijgen we een goed kijkje naar wat ons verder te wachten staat dit seizoen.

Ezra ziet zijn leven in duigen vallen. Na de oplichting neemt hij ontslag bij het familiebedrijf en raakt hij in een depressie. Maddie Jonson (Inbar Lavi, The Last Ship) leren we in eerste instantie kennen als Ava, de vrouw van Ezra. Ze blijkt door de jaren heen al heel wat persoonlijkheden versleten te hebben. Samen met haar team is het haar ‘baan’ een relatie aan te gaan met hun slachtoffer en de persoon vervolgens kaal te plukken. Een lucratief baantje waarmee ze miljoenen opstrijken maar wat ook hun privélevens opeist. Een volgend slachtoffer staat na het huwelijk met Ezra alweer klaar, al is het de vraag of het chantagemiddel dat het team gebruikt heeft om Ezra het zwijgen op te leggen in dit geval voldoende is om hier weer mee weg te kunnen komen.

Imposters
© Bravo

Tijdens de eerste aflevering worden de karakters geïntroduceerd en krijgen we een goed kijkje naar wat ons verder te wachten staat dit seizoen. Zo zien we in de promo aan het eind van de episode Uma Thurman (bekend van films zoals Kill Bill en Pulp Fiction) voorbij komen in een nog onbekende rol en lijkt het er op dat er een waar kat en muis spel ontstaat. Officieel wordt de serie omschreven als verhaal met zwarte humor, maar eerlijk gezegd heb ik hier weinig van gemerkt. Op mij kwam het in eerste instantie meer over als een drama met een vleugje mysterie, wat overigens wel zeer overtuigend werd neergezet. Ondanks het ietwat herkenbare verhaal had ik nergens tijdens de pilot het idee dat het een kopie betrof van iets wat ik al eerder heb gezien. Het acteerwerk is sterk, het verhaal wordt goed verteld en het einde van de eerste aflevering vraagt om meer. Ik had het gevoel echt meegezogen te worden in een zoektocht waarover nog veel meer te vertellen valt.

Persoonlijk vond ik de serie een betere versie van The Catch

Als plots ene Richard (Parker Young, Arrow) voor de deur staat bij Ezra op zoek naar zijn vrouw Alice (nog een alias van Maddie) begint het balletje te rollen. De mannen besluiten de handen ineen te slaan en op zoek te gaan naar hun voormalige geliefde die hen beiden veel geld afhandig heeft gemaakt. Ondertussen krijgen we ook te zien hoe Maddie en haar team te werk gaan en wat hun vervolgplannen zijn. Max (Brian Benben, Private Practice) en Sally (Katherine LaNasa, Satisfaction) zijn Maddie’s teamgenoten en hebben blijkbaar ook een grote rol gespeeld in haar leven met Ezra. Als Mr. Ellis en tante Katherine maakten zij deel uit van Maddie’s/Ava’s leven en hadden zij ook een goede band met Ezra en diens familie. Maddie lijkt het na haar ‘relatie’ met Ezra wat moeilijk te vinden zich weer vol op een nieuw slachtoffer te storten. Of dit ook verdere gevolgen zal hebben voor het project waar zij met haar team op dit moment mee bezig is, zal de tijd moeten uitwijzen.

Imposters, dat tijdens de beginfase nog My So Called Wife heette, bestaat niet alleen voor, maar ook achter de schermen uit bekende namen. Zo is Paul Adelstein, die je kunt kennen uit zijn rollen in Private Practice en Prison Break, één van de executive producers. Persoonlijk vond ik de serie een betere versie van The Catch, die uit de koker van ShondaLand komt. Hoewel de rollen in Imposters zijn omgedraaid en de humor minder nadrukkelijk aanwezig is, voelde de serie vele malen professioneler en was hij ook meer intrigerend om naar te kijken. Na het zien van de eerste aflevering is het echter nog lastig in te schatten welke kant dit verhaal precies op zal gaan. Er staan nog verschillende opties open maar juist die onvoorspelbaarheid maakt de serie ook leuk om naar te kijken. Mijn eerste indruk is dan ook zeker positief. Nu afwachten of de rest van de serie van een even hoog niveau zal zijn en de overige kijkers het verhaal ook zo weten te waarderen.

Imposters
© Bravo
Volg Imposters