I Am the Night - Seizoen 1
6.5
Dave Scholting geeft I Am the Night - Seizoen 1 een 6.5.

I Am the Night - Seizoen 1

Pat Allman (India Eisley, The Secret Life of the American Teenager) is een jong meisje dat als baby door haar biologische moeder is afgestaan. Zij weet dit echter zelf niet. Pat wordt opgevoed door de niet altijd even vriendelijke en vaak dronken Jimmie Lee Greenwade (Golden Brooks, Girlfriends). Wanneer Pat op een geboorteakte ziet dat zij eigenlijk Fauna Hodel heet, probeert zij in contact te komen met haar grootvader, George Hodel (Jefferson Mays, Law and Order: Special Victims Unit). Daarnaast is er ook nog journalist Jay Singletary (Chris Pine, Wet Hot American Summer: First Day of Camp). Jay heeft jaren eerder een artikel geschreven over George Hodel, waarin hij hem linkte aan een moord. Dit kon echter niet bewezen worden en de carrière van Jay is naderhand in het slop geraakt. Na een telefoontje van Jimmie Lee raakt Jay echter opnieuw geïnteresseerd in Hodel.

De gruwelijke moord waar George Hodel een belangrijke verdachte in was, was die op Elizabeth Short, die door de media na haar dood de naam The Black Dahlia kreeg. De moord op Short heeft in 1947 werkelijk plaatsgevonden en George Hodel werd ook daadwerkelijk verdacht. Misschien heb je wel eens over deze moord gehoord. In 2006 maakte regisseur Brian De Palma de film "The Black Dahlia" hierover. Zijn film was weer gebaseerd op het gelijknamige boek van James Ellroy uit 1987.

I Am the Night behandeld de moord op Elizabeth Short echter maar zijdelings en gaat vooral over de jonge Fauna die haar familie wil leren kennen. Deze serie is dan ook gebaseerd op de memoires van Fauna Hodel zelf: "One Day She'll Darken: The Mysterious Beginnings of Fauna Hodel" uit 2008. Wanneer Fauna op uitnodiging van haar grootvader van Nevada naar Los Angeles reist komt zij in contact met de ex-vrouw van George, Corinna Hodel (Connie Nielson, The Following). Later vindt Fauna in Corinna's verblijfplaats een adres van haar biologische moeder Tamar wat haar en Jay, met wie Fauna intussen mee in contact is gekomen, naar Hawaii leidt. George heeft intussen geen frisse plannen met zijn kleindochter Fauna, zoveel wordt duidelijk.

I Am The Night
© TNT

Ondanks een op zich interessant verhaal is de uitvoering niet helemaal gelukt. Het verhaal lijkt grote en soms ook best rare sprongen te maken, waardoor je voor je gevoel veel belangrijke informatie lijkt te missen. Hierdoor blijf je achteraf toch wel met enkele vragen zitten. Om spoilers te voorkomen zal ik daar hier niet op ingaan. De serie geeft wel een mooi tijdsbeeld van het Los Angeles van de jaren '60. Verder zijn de acteurs ook best op dreef, al zijn sommige personages niet echt interessant of sympathiek genoeg om zes afleveringen naar te kijken. Dat komt ook omdat je erg weinig te weten komt over deze personages en hun motivaties wat betreft de (soms erg vage, vreemde) dingen die zij doen. Een gelimiteerde serie is altijd erg kort, maar hier hadden de makers misschien toch iets meer afleveringen de tijd moeten nemen om het verhaal iets beter uit te werken.

I Am the Night is in Nederland niet op een streamingdienst te zien. Of de serie te zien is (geweest) op een Nederlandse zender weet ik niet. Maar eigenlijk is dat ook weer niet echt een gemis, want ik kan uiteindelijk niet meer dan een 6,5 voor deze serie geven.

Over de auter, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting