7
Nienke de Boode geeft "Flikken Maastricht - Seizoen 10" een 7.
Geschreven door Nienke de Boode op 23 januari 2016.
1
0

Flikken Maastricht - Seizoen 10

Een trend voortzettend krijgen we weer een seizoen van elf afleveringen voorgeschoteld door Avrotros met in de hoofdrol nog steeds rechercheurs Wolfs en Van Dongen. Het is ondertussen alweer seizoen 10, maar ik kijk nog steeds met plezier op vrijdagavond (of tegenwoordig zaterdagochtend, want terugkijken is net zo makkelijk) naar Nederlands beste rechercheurs in het zuidelijke Maastricht.

Flikken Maastricht
© AVROTROS

Wat gebeurt er allemaal dit seizoen? Het vorige seizoen had geen echte cliffhanger, dus daar kon niet op verder worden gebreid. We beginnen daarom gewoon weer met een goede ouderwetse overval die leidt tot een schietpartij op Wolfs en Eva. Daarna gaan we zoals gewend verder met moord, doodslag en allerlei andere zware misdrijven. Ook drugs komen dit seizoen weer om de hoek kijken. Romeo en Marion houden zich bezig met maatschappelijke onderwerpen. Van vondelingen in de kerk tot diefstal uit een bejaardentehuis, het komt allemaal weer voorbij. En er is natuurlijk altijd een kleine plot-twist aan het einde, vaak wel wat voorspelbaarder dan ik graag zou zien, maar ze proberen het iedere keer gewoon weer. Aan het einde blijken er zoals altijd weer een aantal losse zaken in verband met elkaar te staan, al is het minder dan het vorige seizoen, waar dit element zwaar aanwezig was. Toch blijken er weer genoeg lijntjes getrokken te kunnen worden tussen de gebeurtenissen.

Toen ik me af ging vragen of we daar überhaupt ooit nog wat van gingen horen, kwam de dochter van Wolfs weer ten tonele. Ze heeft het zwaar in de gevangenis en daardoor gaat het ook slecht met Wolfs. Ook zorgt dit voor problemen tussen hem en Bols, de officier van justitie, aangezien die niet wil meedenken over een oplossing.

Het leuke aan dit seizoen is dat Bols een grotere rol gaat spelen. Aan het eind blijkt zijn rol in het geheel nog groter te zijn dan je dacht, wat het wel weer een leuk en verrassend seizoen maakt. Dat verrassende is, zoals ik al gezegd had, er een beetje uit bij de zaken die Romeo en Marion behandelen. Af en toe zijn de zaken van Wolfs en Eva ook wel weer voorspelbaar, maar even vaak heb ik tot de ontknoping nog geen idee wie de misdaad gepleegd heeft of hoe het is gebeurd (wat soms een belangrijkere vraag is). Daarom is het wel fijn dat er nog wat leuke verassingen in de laatste afleveringen zitten.

Een serie die hier en daar nog wel wat aan onvoorspelbaarheid en acteerwerk kan winnen, maar nog steeds een leuke om te kijken

Qua acteerwerk is het weer goed genoeg maar niet heel uitzonderlijk. De acteurs zetten hun rollen neer zoals ze dat al negen seizoenen hebben gedaan, met weinig echt topwerk maar ook weinig uitschieters naar beneden. Ergens in het seizoen zit een aflevering die over een toneelschool gaat. Hier wordt pijnlijk duidelijk dat sommige acteurs niet altijd op topniveau acteren en dat ze soms moeite hebben om een rol goed neer te zetten. Dit is nogal ongemakkelijk als zij acteurs op een toneelschool spelen. Misschien heb ik op dat moment ook wel extra kritisch naar de aflevering gekeken omdat het over een toneelschool ging, maar zo nu en dan kromden mijn tenen zich. Verder was er niet echt iets wat noemenswaardigs was qua acteren (of niet-acteren).

In totaal komen we dan weer op een leuk seizoen uit van deze Nederlandse serie. Al is hier en daar nog wel wat aan onvoorspelbaarheid en acteerwerk te winnen. Over het algemeen is het nog steeds een leuke serie om te kijken. Ik ga ook zeker seizoen 11 kijken wanneer dat (waarschijnlijk in september) verschijnt. Een mooie 7 voor dit seizoen.
Volg Flikken Maastricht
Ontvoerd
Ontvoerd