6
Wichita van Rijkom geeft "Disenchantment - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 27 augustus 2018.
0
0

Disenchantment - Eerste aflevering

De meeste mensen kennen de naam Matt Groening maar al te goed van series zoals The Simpsons en Futurama. Zijn nieuwste paradepaardje, Disenchantment, is weer een tekenfilm/komedieserie zoals we van hem gewend zijn. Dit verhaal speelt zich echter af in een fantasierijk in de middeleeuwen waar magie en koninkrijken de wereld vormen. Anders aan deze serie is ook dat die alleen te zien is op Netflix, wat een nieuwe verhaalopbouw toestaat. Zo zit er meer een rode draad in waardoor afleveringen los van elkaar volgens Groening wat lastiger te volgen kunnen zijn. Op 17 augustus ging de serie in première en inmiddels heb ik de eerste half uur durende aflevering gezien. De tekenstijl is hoe wij die van deze maker kennen waardoor de beelden gelijk al vertrouwd aanvoelen. Maar hoe zit dat met het verhaal?

Het begon allemaal wat saai en het feit dat de serie geen losse afleveringen telt werkte voor mijn gevoel een beetje tegen ze.

Disenchantment draait om prinses Tiabeanie 'Bean' (Abbi Jacobson, Broad City) die op het punt staat uitgehuwelijkt te worden. Bean is echter niet wat je noemt een standaard prinses en heeft dan ook helemaal niks met het luxe leventje wat zij leidt. Op de ochtend van haar bruiloft wordt ze al gokkend en drinkend uit een bar geplukt en door haar vader bevolen te trouwen met een prins uit een ander koninkrijk. Vlak voor de huwelijksvoltrekking krijgt ze bezoek van een demoon genaamd Luci (Eric Andre, Man Seeking Woman) die haar pusht voor zichzelf op te komen. Bean is bereid zowat alles te doen om onder deze trouwerij uit te komen en besluit het advies op te volgen. En zo start dit avontuur in een rijk dat wel iets weg heeft van King’s Landing uit Game of Thrones, met magie en sprookjes tot zijn beschikking die een nieuwe kant van de creativiteit van Groening laat zien.

Disenchantment

Om maar gelijk te beginnen met wat ‘vloeken in de kerk’… Ik ben geen The Simpsons fan en zap zelfs meestal weg als er een aflevering voorbij komt. Futurama heb ik dan wel weer een aardig deel van gezien, en hoewel ik qua humor wel een totaal andere smaak heb kan ik de verhaallijnen van die serie best waarderen. Of dat met Disenchantment ook zo zal zijn durf ik na één aflevering nog niet te zeggen. Ik vond dat er hiervoor nog te weinig gebeurde om echt te kunnen beoordelen welk pad er verder bewandeld zal worden. Lachen, gieren, brullen was het tot dusverre in ieder geval niet. Het begon allemaal wat saai en het feit dat de serie geen losse afleveringen telt werkte voor mijn gevoel een beetje tegen ze. Als kijker krijg je zo maar een kleine glimp te zien van wat de rest van dit seizoen zal brengen en dit wekte bij mij weinig interesse op. De karakters zijn daarentegen gelukkig wel interessant genoeg om meer van te willen zien.

Lachen, gieren, brullen was het tot dusverre in ieder geval niet.

In een ander deel van het land woont de elf Elfo (Nat Faxon, Friends from College) in een magische wereld waar iedereen altijd vrolijk is. Elfo voelt zich echter verre van blij en maakt met zijn losbandige gedrag het nodige los bij de leiders van de elfen. Hij droomt van een leven op een plek waar men ongelukkig is, en ziet zijn wens in vervulling gaan als hij weet te ontsnappen naar het rijk van de mensen. Door zijn naïeve opvoeding weet hij alleen weinig van wat er zich in de ‘echte’ wereld afspeelt. Iets waardoor hij in de nodige benarde situaties belandt. Elfo is echter een overlever en weet zich overal uit te redden en komt zo uiteindelijk terecht op de bruiloft van Bean. Hij besluit zich bij haar aan te sluiten op zoek naar een ander leven en een trio is geboren. Het drietal is op z’n zachtst gezegd een bij elkaar geraapt zooitje, maar vaak werkt de chemie binnen zo een groepje bij dit soort series ook het beste.

Zoals ik al aangaf vond ik de serie tot dusverre wat traag. Omdat het verhaal geen begin en einde kent moet dit het hebben van de verwachtingen die de eerste aflevering schept. En eerlijk gezegd zijn die niet zo hoog bij mij. Ik zal niet ontkennen dat ik wellicht niet het juiste publiek ben voor Disenchantment en dit mijn mening vast ook wel wat zal beïnvloeden. Maar ik vind het toch jammer dat ik na het zien van de start van dit verhaal geen drang voel om verder te kijken. Deze mening van mij wil echter niet zeggen dat de serie niemand zal aanspreken, en ook zeker niet dat die slecht is. Vandaar dat mijn eindcijfer op een krappe voldoende uitkomt. De eerste tien afleveringen van het eerste seizoen zijn nu te vinden op Netflix. En goed nieuws voor de liefhebbers, want er zijn in totaal twintig afleveringen besteld dus er zullen later nog tien volgen!

Disenchantment
Volg Disenchantment
Goodbye Bean