Picture not found
9
Wesley Fechter geeft De twaalf - Seizoen 2 een 9.
9 november 2023, 17:05 door Wesley Fechter
De twaalf - Seizoen 2
In het tweede seizoen van De twaalf staat de fictieve ‘Assepoestermoord’ centraal. Stiefdochter en vader worden beschuldigd van de moord, vraag is of het Hof van Assisen hen schuldig zal bevinden of niet. Marianne (Katrien De Ruysscher, Undercover) is vermoord en haar echtgenoot Anton Bergman (Koen De Graeve, De Kraak) en stiefdochter Julie (Lou Miller) staan hiervoor terecht. Zoals in België gebruikelijk is (net als in Nederland tot het begin van de 19de eeuw) wordt hiervoor het Hof van Assisen bijeengeroepen. Deze assisen (juryleden) moeten tezamen met het hof (bestaande uit rechters en raadsheren/-vrouwen) oordelen over de verdachten.
Ook in dit seizoen zien we een diversiteit aan mensen in de jury, waarvan de meest in het oog springende zijn gerechtsjournaliste Nico (Emilie De Roo, Nonkels), Murad (Yassine Ouaich, Déjà Vu), Catherine (Chris Nietvelt, Red Light) en Simon (Bart Hollanders, Callboys). Net als in seizoen 1 speelt het dagelijks leven van de assisen een grote rol. Problemen binnen de familie, het ongevraagd verspreiden van naaktfoto’s van een ex, verkrachting, het zijn allemaal zaken waar de juryleden mee te maken krijgen en aspecten die een rol spelen bij hun functioneren binnen de jury.
Want daar draait het uiteindelijk natuurlijk om, wie heeft Marianne vermoord? Elke aflevering wordt er aan het eind een klein tipje van de sluier opgelicht en worden we als kijker iets wijzer.

De twaalf houdt in het tweede seizoen het hoge niveau van het eerste seizoen vast. Het geeft een duidelijk, helder en realistisch beeld van de rechtspraak bij onze zuiderburen. Het verhaal zit eens te meer goed in elkaar en de acteerprestaties zijn uitstekend. Door de opzet van de serie wordt je als kijker meegezogen in het verhaal en ben je al snel zelf volop aan het redeneren over wat er is gebeurd en of de verdachten schuldig zijn of niet. Pas bij de laatste aflevering zal je erachter komen of de jury (en jij als kijker) het bij het rechte eind had.
Daarnaast zijn de verschillende verhaallijnen die uiteengezet worden interessant en wordt je als kijker meegetrokken in de levens van de verdachten, naaste familieleden en de juryleden. Het voelt nergens gehaast aan en er wordt overal voldoende tijd genomen om al die verhaallijnen goed neer te zetten en af te ronden tot een mooi geheel.
Voor zover mij bekend is er nog niets bekend over een eventueel derde seizoen voor De twaalf, maar als ze het niveau van de afgelopen seizoenen kunnen vasthouden dan zit ik in elk geval weer aan de buis vastgekluisterd.
Ook in dit seizoen zien we een diversiteit aan mensen in de jury, waarvan de meest in het oog springende zijn gerechtsjournaliste Nico (Emilie De Roo, Nonkels), Murad (Yassine Ouaich, Déjà Vu), Catherine (Chris Nietvelt, Red Light) en Simon (Bart Hollanders, Callboys). Net als in seizoen 1 speelt het dagelijks leven van de assisen een grote rol. Problemen binnen de familie, het ongevraagd verspreiden van naaktfoto’s van een ex, verkrachting, het zijn allemaal zaken waar de juryleden mee te maken krijgen en aspecten die een rol spelen bij hun functioneren binnen de jury.
Meer dan in het eerste seizoen is er ruimte voor waar de advocaten mee te maken krijgen. De verschillende advocaten (gespeeld door Peter Van den Begin (Matroesjka’s), Inge Paulussen (Hoodie), Dirk Van Dijck (Onder Vuur) en Line Pillet (13 Geboden) strijden vol overgave voor hun cliënten, maar twijfelen daarin af en toe aan hoe ver ze kunnen gaan en zelfs over wat er nu precies is gebeurd op die fatale avond.Want daar draait het uiteindelijk natuurlijk om, wie heeft Marianne vermoord? Elke aflevering wordt er aan het eind een klein tipje van de sluier opgelicht en worden we als kijker iets wijzer.
Want daar draait het uiteindelijk natuurlijk om, wie heeft Marianne vermoord? Elke aflevering wordt er aan het eind een klein tipje van de sluier opgelicht en worden we als kijker iets wijzer.

© Een
De twaalf houdt in het tweede seizoen het hoge niveau van het eerste seizoen vast. Het geeft een duidelijk, helder en realistisch beeld van de rechtspraak bij onze zuiderburen. Het verhaal zit eens te meer goed in elkaar en de acteerprestaties zijn uitstekend. Door de opzet van de serie wordt je als kijker meegezogen in het verhaal en ben je al snel zelf volop aan het redeneren over wat er is gebeurd en of de verdachten schuldig zijn of niet. Pas bij de laatste aflevering zal je erachter komen of de jury (en jij als kijker) het bij het rechte eind had.
Daarnaast zijn de verschillende verhaallijnen die uiteengezet worden interessant en wordt je als kijker meegetrokken in de levens van de verdachten, naaste familieleden en de juryleden. Het voelt nergens gehaast aan en er wordt overal voldoende tijd genomen om al die verhaallijnen goed neer te zetten en af te ronden tot een mooi geheel.
Voor zover mij bekend is er nog niets bekend over een eventueel derde seizoen voor De twaalf, maar als ze het niveau van de afgelopen seizoenen kunnen vasthouden dan zit ik in elk geval weer aan de buis vastgekluisterd.
Over de auteur, Wesley Fechter

Wesley (1980) is een serieliefhebber die opgroeide in Purmerend in de jaren dat series als The Knight Rider, The A-Team, Airwolf en Are you being Served? nog veel op tv te zien waren. Nadat hij door arbeidsongeschiktheid gedwongen afscheid moest nemen van de juridische wereld besloot hij in plaats van het schrijven van juridische teksten te gaan schrijven over zijn hobby's. En na een aantal jaren geschreven te hebben over bord-en kaartspellen moeten nu de serie er ook aan gaan geloven. Met een voorliefde voor het superhelden genre, Britse en Scandinavische crimi's, thrillers en series vol humor is zijn smaak het best te omschrijven als breed.
Bekijk profiel van Wesley Fechter