9
Dave Scholting geeft "Daredevil - seizoen 2" een 9.
Geschreven door Dave Scholting op 29 Oktober 2019.
1
0

Daredevil - seizoen 2

Ongeveer een jaar geleden begon ik als recensent voor MijnSerie.nl en mijn proefrecensie ging over de eerste twee afleveringen van het eerste seizoen van Daredevil, die ik vlak daarvoor had bekeken. Ik gaf die twee afleveringen als waarderingscijfer een welverdiende negen. Hoewel ik daarna niet meer een recensie heb geschreven over het volledige eerste seizoen van deze superheldenserie (mede omdat er op MijnSerie.nl al twee goede recensies te vinden zijn), was mijn uiteindelijke conclusie dat het volledige seizoen als eindcijfer eveneens een negen waardig was.

Ik was dan ook zeer benieuwd of het tweede seizoen van Daredevil ook maar enigszins in de buurt van dat eerste seizoen zou komen. Ik hoopte uiteraard van wel, maar helaas komt het maar al te vaak voor bij televisieseries dat er na een geweldig eerste seizoen een opvolger komt dat stukken minder is. Gelukkig is dit in het geval van deze serie over The Devil From Hell's Kitchen niet zo. Niet alleen komt dit tweede seizoen tot mijn vreugde zeer dichtbij de kwaliteit van dat eerste seizoen, het overtreft het zo nu en dan zelfs.

Dat komt voor een deel voor rekening van de introductie van twee nieuwe personages: The Punisher (Jon Bernthal, The Walking Dead) en Elektra (Élodie Yung, Les Bleus). Beiden zijn geliefde personages uit de stripboekenreeks van Daredevil en beiden worden hier op fantastische wijze ingevuld door Bernthal en Yung. Zij vormen tezamen voortreffelijke toevoegingen aan de toch al niet misselijke cast. Maar net zoals de vaste acteurs uit het eerste seizoen moeten ook zij het afleggen tegen Vincent D'Onofrio dit ook dit seizoen weer de show steelt met zijn rol als de imposante Wilson Fisk. En dat terwijl hij maar in drie afleveringen meedoet, waarvan in één pas helemaal op het eind en waarin hij ook nog eens maar één zin zegt. Het zegt veel over deze geweldige acteur die zich de rol van Fisk/The Kingpin zó eigen heeft gemaakt dat iedere toekomstige acteur die deze rol tot zich neemt van goede huize moet komen om ook maar enigszins in de buurt te komen van de prestatie die D'Onofrio in deze serie levert.

Marvel's Daredevil

Matt Murdock (Charlie Cox, Boardwalk Empire) heeft steeds meer moeite om een balans te vinden tussen zijn werk als advocaat overdag en het beschermen van zijn geliefde buurt Hell's Kitchen als zijn alter ego Daredevil 's nachts. Het wordt er voor hem niet makkelijker op als er in navolging van nota bene hemzelf een nieuwe buurtwacht zijn gezicht laat zien in Hell's Kitchen. Het verschil tussen Matt en deze Frank Castle, die door het volk al gauw de naam The Punisher krijgt toebedeeld, is dat Matt weigert om de criminelen die hij bestrijdt te doden. Castle heeft daar echter veel minder moeite mee en Matt moet als Daredevil dan ook zijn uiterste best doen om deze man te stoppen voordat er vroeg of laat een onschuldig slachtoffer te betreuren valt. Tot overmaat van ramp komt een oude geliefde van Matt terug in zijn leven, met alle gevolgen van dien. Daarnaast heeft Foggy (Elden Henson, The Hunger Games: Mockingjay 1 & 2) er intussen genoeg van dat hij door de regelmatige afwezigheid van Matt hun advocatenkantoor Nelson & Murdock in zijn eentje moet runnen. Wanneer Matt voor de zoveelste keer verstek laat gaan is voor Foggy de maat vol en komt hun samenwerking op losse schroeven te staan. En tenslotte zit het met de prille relatie tussen Matt en Karen (Deborah Ann Woll, True Blood) ook niet echt lekker. Genoeg problemen voor Matt dit seizoen dus en hij zal dan ook levensbepalende keuzes moeten maken.

Het tweede seizoen van Daredevil is opnieuw genieten voor de liefhebbers van de stripboeken van Marvel, maar ook als je daar in principe niets mee hebt is dit een hele fijne, vakkundig gemaakte top serie voor iedereen die van series houdt. Na het zien van dit tweede seizoen is het eeuwig zonde dat de deal tussen Netflix en Marvel niet verder is gegaan en dat het na het derde seizoen over en uit was voor Daredevil. Gelukkig heb ik dát seizoen nog tegoed. Voor nu geef ik wederom als eindcijfer een 9, want Daredevil bewijst ook in zijn tweede seizoen duivels goed te zijn.
Volg Marvel's Daredevil
A New Napkin
A New Napkin