9
Dave Scholting geeft "Daredevil - Seizoen 1 (eerste twee afleveringen)" een 9.
Geschreven door Dave Scholting op 4 december 2018.
2
0

Daredevil - Seizoen 1 (eerste twee afleveringen)

Matt Murdock is een blinde advocaat die samen met zijn goede vriend Foggy Nelson zojuist een advocatenkantoor heeft geopend. Overdag proberen zij het geboefte via de rechtsgang achter slot en grendel te krijgen, maar 's nachts doet Murdock dit als zijn alter ego Daredevil op zijn eigen manier. Hierbij doet hij wat noodzakelijk is om van zijn oude buurt Hell's Kitchen weer een fijne, veilige buurt te maken. Murdock/Daredevil raakt daarbij verwikkeld in de georganiseerde criminele onderwereld, geleid door de machtige Wilson Fisk, oftewel de Kingpin, die hij probeert te ontmaskeren. En dat gaat gepaard met wat flinke, stevige knokpartijen hier en daar.

[image-64623]

Enigzins nerveus startte ik de eerste aflevering van Marvel's Daredevil op Netflix. De eerste poging om superheld Daredevil tot leven te laten komen, alweer 15 jaar geleden, was op zijn zachtst gezegd nou niet iets om over naar huis te schrijven (of een goede recensie over te schrijven). Ik heb het inderdaad over die niet zo erg geslaagde filmpoging met Ben Affleck uit 2003. Dapper dus van zowel Marvel als Netflix dat ze na die miskleun, hoewel jaren geleden dus, er toch weer voor gekozen hebben om Daredevil een tweede kans te geven.

Geweldige acteerprestatie van Charlie Cox

En ik moet het ze nageven: na het zien van de eerste twee afleveringen van Daredevil de serie kan ik eerlijk zeggen dat die lichtelijke nerveusheid achteraf volledig onnodig was. In tegenstelling tot die filmflop van jaren geleden weet deze nieuwe Daredevil wél te boeien en te vermaken. Vanaf de allereerste scène zit je meteen in het verhaal én aan de tv (of aan je tablet of laptop of smartphone) gekluisterd. Dat is voor een groot deel te danken aan de geweldige acteerprestatie van Charlie Cox die op voortreffelijke wijze zowel de blinde advocaat Matt Murdock als zijn alter ego bij nacht Daredevil weet neer te zetten. Ook zijn komische sidekick Foggy Nelson, heerlijk gespeeld door Elden Hanson, is zeer goed op dreef en geeft goed tegenspel in deze eerste twee afleveringen. Ook de rest van de cast, bestaande uit o.a. Rosario Dawson, Deborah Ann Woll en Toby Leonard Moore is prima in orde. Alleen jammer dat je Vincent D'Onofrio als de schurk van het verhaal, de machtige Kingpin, nog niet ziet in de eerste twee afleveringen (hij is alleen te horen in aflevering 1).

Donkerder, rauwer en ruiger dan de andere Marvel-series

Hoewel Daredevil connecties heeft met het grotere Marvel-universum en je daar soms een glimp van opvangt als je goed kijkt en luistert, staat de serie vooral op zichzelf, wat een groot pluspunt is, want qua sfeer is deze serie veel donkerder, rauwer en ruiger dan de grote, dure, kleurrijke Marvel-films of de andere Marvel-series. Voor een serie die zich afspeelt in een buurt met de naam Hell's Kitchen komt dat mooi uit. De knokpartijen die Daredevil heeft met het gespuis van Hell's Kitchen zien er zeer geloofwaardig uit en zijn, met name in de tweede aflevering, schitterend gefilmd.

Is Daredevil dan alleen maar een verhaal over een superheld die niet vies is van een knokpartijtje meer of minder? Integendeel. Daredevil heeft meerdere lagen, iets wat ook al vanaf het begin duidelijk wordt. Matt Murdock's verleden speelt hem nog steeds parten en de gebeurtenissen uit dat verleden hebben weer invloed op de gebeurtenissen in zijn huidige leven. Door middel van flashbacks, die op een hele soepele manier verweven worden met het heden, wordt dit op een mooie wijze verteld. Daarnaast zijn de boeven die Daredevil bestrijd in de donkere steegjes van Hell's Kitchen niet zomaar willekeurige boeven ondervindt hij (en de kijker) al snel. De criminelen zijn onderdeel van een grotere samenzwering, en dus een groter, ingewikkelder verhaal, dat geleid wordt door de al eerder genoemde, mysterieuze Kingpin.

Marvel's Daredevil

De meeste liefhebbers van dit soort series (superhelden/comicbook-series) zullen Daredevil vast al wel kennen en wellicht zelfs de serie al volgen, maar voor die enkeling die Daredevil nog niet heeft ontdekt of twijfelt om hieraan te beginnen: doen! Natuurlijk is het nog even afwachten of het hele seizoen zo goed blijft, maar deze eerste twee afleveringen zijn in ieder geval meer dan voortreffelijk. Ik hoop van harte dat de serie dit niveau blijft volhouden, maar voor nu kan ik in ieder geval niet wachten om de rest van dit eerste seizoen te verslinden.

Daredevil is wat mij betreft niet alleen een serie voor liefhebbers van comicbook/superhelden-series geworden, maar voor iedereen die gewoon van goede series houdt. Het lijkt er na deze twee afleveringen op dat Daredevil een goede aanvulling is in mijn lijst met series die ik volg.
Volg Marvel's Daredevil
A New Napkin
A New Napkin