9
Wichita van Rijkom geeft "Crossfire - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 24 september 2022.
5
0

Crossfire - Eerste aflevering

De angst en paniek spatten van het scherm als Jo en haar dierbaren in een schietpartij belanden tijdens hun vakantie. Het hele hotel is radeloos wanneer de schutters hun weg door het complex banen. Wie weet er levend te ontsnappen uit dit drama.

Stel je voor, je bent samen met familie en vrienden op vakantie in een Spaans hotel. Plots klinken er schoten. Wat volgt is een situatie zoals je dat uit actiefilms kent. In het wilde weg worden mensen neergeschoten, medewerkers en gasten, onderscheid wordt er niet gemaakt. Hoeveel schutters er zijn weet je niet en nergens ben je veilig. Je probeert weg te komen maar zit op een eiland dus kunt maar weinig kanten op. In die nachtmerrie bevinden zich de hoofdrolspelers van de BBC-miniserie Crossfire.

Opvallend is hoe goed het acteerwerk van alle personages is.

Jo (Keeley Hawes, Bodyguard) is toe aan vakantie. Haar huwelijk met Jason (Lee Ingleby, The Five) wankelt en ze heeft wel zin in iets leuks. Samen met haar kinderen, vrienden en familie besluit ze een reis te boeken naar het zonnige Spanje. Ze hoopt hiermee haar problemen van thuis te ontvluchten, maar al gauw blijkt dat zelfs een vakantie deze niet doen vergeten. Als ex-politieagente mist ze spanning en zoekt ze dit op de verkeerde manieren. Tot ze ineens weer teruggeduwd wordt in de rol van agente als de schietpartij uitbreekt.

De verteller van het verhaal is Jo. Zij begint de serie terugkijkend op haar leven. Een leven dat zich voor en na de schietpartij afspeelt zoals ze zelf omschrijft. We zien de minuten oplopend naar het eerste schot en horen wat er door haar hoofd ging op het moment dat het mis ging. Hierna zien we een kleine terugblik van hoe de families in het vakantiepark zijn beland. Erg lang duurt deze intro niet want binnen no-time zijn we weer terug bij het moment dat alles anders werd. De rest van de aflevering speelt zich af in de tijd hierna met af en toe wat korte flashback scènes tussen de actie door.

Met maar drie afleveringen in totaal is Crossfire met recht een miniserie te noemen.

Er is een grote cast die deel uitmaakt van het verhaal. Het is duidelijk dat Jo het hoofdpersonage is maar ieder familielid, vriend en medewerker heeft zijn rol in het geheel. Opvallend is hoe goed het acteerwerk van alle personages is. Of het nu om mensen gaat met een kleine rol of een wat grotere. Allemaal spelen ze het zo overtuigend. Vaak vind ik de reacties bij dit soort panieksituaties onnatuurlijk overkomen in films en series. Crossfire lijkt de perfecte balans hierin gevonden te hebben waardoor je als kijker op het puntje van je stoel zit.

Omdat het vakantiepark zo afgelegen ligt moet de politie met helikopters komen en duurt dit zeker een half uur. In die tijd kan er veel gebeuren. Groepen zoeken schuilplaatsen op verschillende plekken. Waar Miriam (Josette Simon, Blake’s 7) met haar kennis als dokter slachtoffers probeert te helpen is Abhi (Anneika Rose, Deadwater Fell) juist wanhopig op zoek naar haar man en kinderen. Het verhaal speelt zich tegelijkertijd op verschillende locaties af en omdat onduidelijk is hoeveel schutters er zijn kunnen de schoten uit iedere hoek komen.

Met maar drie afleveringen in totaal is Crossfire met recht een miniserie te noemen. Of dat genoeg zal zijn om het hele verhaal te kunnen vertellen valt nog te bezien. Maar ik heb goede hoop dat de overige twee afleveringen net zo spannend en meeslepend zullen worden. De manier van vertellen is tot nu toe erg goed, de spanning blijft hoog en de karakters hebben ondanks de minimale achtergrondinformatie allemaal diepgang. De hele serie is in drie dagen tijd uitgezonden dus kan inmiddels al in zijn geheel teruggekeken worden. Oftewel, ik ga gauw verder kijken want ik wil weten hoe dit afloopt!
Volg Crossfire
Episode 3
Episode 3