Thomas ten Veldhuijs geeft "Better Call Saul - Seizoen 6 (tweede deel)" een 9.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 26 september 2022.
6
0

Better Call Saul - Seizoen 6 (tweede deel)

Een erg sterk einde van één van de betere series (van afgelopen jaren). De metamorfose is compleet en het verhaal van Saul Goodman is afgerond.

Helaas is Better Call Saul, één van de betere series van de afgelopen jaren, ten einde gekomen. Het tweede deel van seizoen zes zorgt voor een duidelijk eindstation van de reis die Jimmy McGill (Bob Odenkirk) in Breaking Bad en Better Call Saul heeft afgelegd. En het einde was naar mijn idee allesbehalve voorspelbaar.

Better Call Saul
© AMC

Het tweede deel van seizoen zes bestaat uit zes afleveringen met ieder een duur van ongeveer een uur. In de laatste afleveringen is er een duidelijke splitsing in twee verschillende verhaallijnen. Eén van de verhaallijnen ziet de definitieve metamorfose naar Saul Goodman voorafgaand aan en in het begin van Breaking Bad. De andere verhaallijn speelt zich af na Breaking Bad waarin Jimmy weer een nieuw alter ego heeft moeten omarmen aangezien hij een voortvluchtige is. De scheiding is duidelijk weergegeven aangezien alles na Breaking Bad in zwart wit wordt vertoond. Naar mijn idee erg origineel aangezien zwart wit meestal voor flashbacks wordt gebruikt.

Zoals we van Better Call Saul gewend zijn, is de serie origineel, vol met spanning, sterke dialogen en uitstekende acteerprestaties. Daarnaast zien we in de slotfase van de serie op meerdere momenten de kracht van het hoofdpersonage: een woordkunstenaar met enorme overtuigingskracht. Maar ook zien we duidelijk dat Jimmy zijn ware aard niet achter zich kan laten, iets dat natuurlijk zijn valkuil is.

Het slot maakt de link tussen de series Breaking Bad en Better Call Saul definitief. Dit komt onder andere door de gastrollen van meerdere Breaking Bad personages. Zoals was aangekondigd, maken Walter White (Bryan Cranston, Your Honor) en Jesse Pinkman (Aaron Paul, Westworld) hun rentree. Daarnaast eindigt de strijd tussen Lola Salamanca (Tony Dalton, Marvel's Hawkeye) en Gustavo Fring (Giancarlo Esposito, The Mandalorian). Voor de climax van Gustavo Fring zijn verhaal, zal je Breaking Bad moeten kijken, en geloof mij: dat is zeker de moeite waard.

origineel, vol met spanning, sterke dialogen en uitstekende acteerprestaties

Daarnaast wordt de verhaallijn die zich afspeelt na Breaking Bad (die in het begin van Better Call Saul werd geïntroduceerd) eindelijk afgerond. Die verhaallijn ging ongeveer zeven jaar geleden van start en krijgt eigenlijk pas in de laatste afleveringen van de serie de volle focus. De kijker moest dus wel wat geduld hebben om tot de ontknoping te komen. Maar dat wachten was het naar mijn idee zeker waard. Het waren misschien wel de sterkste afleveringen van de serie. De critici waren al lovend over het eerste deel van dit seizoen, wat meerdere Emmy nominaties heeft binnengesleept. Ik ben erg benieuwd hoe het tweede deel wordt ontvangen.

Het tweede deel van seizoen zes van Better Call Saul is net als de voorgaande seizoenen erg sterk en zorgt voor een bevredigend en goed afgerond einde. Daarmee is één van de betere series van de afgelopen jaren ten einde gekomen. En het slot was van hoog niveau. De acteerprestaties waren sterk, er was spanning en serie was erg origineel. Hopelijk komen de makers binnenkort met een nieuw meesterwerk aanzetten.

Op basis van het bovenstaande geef ik het tweede deel van seizoen zes van Better Call Saul een welverdiende 9,5.
Volg Better Call Saul
Saul Gone