Ron Schoonwater geeft "Better Call Saul - Seizoen 6" een 8.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 7 september 2022.
4
0

Better Call Saul - Seizoen 6

Het einde van Better Call Saul is een uitstekende reden om weer te beginnen met Breaking Bad, een mooier compliment is niet denkbaar.

Net als Breaking Bad weet ook Better Call Saul op het hoogtepunt te stoppen. Wat opvalt is dat de openingsscènes van de dertien aflevering steeds meer lijken op die van Breaking Bad. Soms weet je als kijker niet zo goed waarom deze scène gekozen is om mee te openen. Dat wordt pas duidelijk wanneer de aflevering (bijna) afgelopen is. Verder is het kenmerkende oog voor detail in dit zesde seizoen weer subliem. De vreemde maar zeer effectieve camerastandpunten zijn de slagroom op de toch al erg lekkere taart. Hoogtepunt is wat mij betreft de camera op de bewegende stoel.

Better Call Saul
© AMC

Dit alles helpt om het toch al ijzersterke verhaal nog beter te maken. De metamorfose van Jimmy naar Saul wordt met dit laatste deel afgerond. Het einde laat meer zien dan je vooraf waarschijnlijk verwacht. Het verhaal is niet alleen een prequel van Breaking Bad. Bij sommige personages is het duidelijk waar en hoe zij zullen eindigen omdat dit in Breaking Bad verteld wordt. Andere personages, zoals Kim Wexler, zorgen voor verrassingen. De één komt er beter vanaf dan de ander. De verder evoluerende relatie tussen Kim en Jimmy heeft een centrale plek dit seizoen.

Het is niet voor niets dat Breaking Bad en Better Call Saul hoge ogen scoren op het opbouwen van (gewone en ongewone) karakters

Better Call Saul is los te zien van het oorspronkelijke verhaal. Toch zijn ze beide afhankelijk van elkaar. Wanneer je Better Call Saul voor Breaking Bad gaat kijken ken je een aantal personages die in Breaking Bad nog als een verrassing gebracht worden. Better Call Saul zorgt ervoor dat een aantal personages verder uitgediept worden. Dat geldt niet alleen voor Jimmy McGill die Saul Goodman wordt. Zo komen er in het laatste seizoen nog meer bekenden voorbij die naam en faam hebben gemaakt dankzij Breaking Bad. Het is smaakvol gedaan en zorgt er wat mij betreft voor dat het verhaal beter afgerond wordt.

Better Call Saul
© AMC

Beide series slagen erin om van iets kleins iets groots te maken. Het lukt daarnaast ook om iets ongewoons klein en normaal te maken. Grof geweld wordt als de gewoonste zaak van de wereld gebracht. Manipulatie, machtsmisbruik en geslepenheid zijn onlosmakelijk verbonden met het verhaal. Het hoort bij het milieu waarin Jimmy zich begeeft. Het geluid van gereedschap wordt gebruikt om een scène meer body te geven. Het kleurgebruik in de beelden is opmerkelijk te noemen. Kleur en zwart-wit door elkaar gebruiken wordt wel vaker gedaan, maar niet op deze manier. Zo zijn er meer opvallende extra's die het kijken naar Better Call Saul bijzonder maken.

Het zesde seizoen is een kwalitatief gezien hoogwaardige afsluiter

Natuurlijk draait een serie ook om het verhaal en acteerprestaties. Iedereen die ook maar iets gezien heeft van Breaking Bad of Better Call Saul weet dat dit dik in orde is. Het zesde seizoen is een kwalitatief gezien hoogwaardige afsluiter. Het past in het totale plaatje. Beide series hebben eigenlijk geen zwak seizoen. Zelfs geen zwakke aflevering. Soms vraagt het wat meer tijd om te doorgronden wat er speelt. Dan voeren actie en snelheid niet de boventoon. Er is dan ruimte voor rust, overpeinzing en detail. De serie schakelt echter net zo makkelijk over op momenten van intense spanning en bruut geweld. Wel altijd ten gunste van het verhaal. Het is niet voor niets dat Breaking Bad en Better Call Saul hoge ogen scoren op het opbouwen van (gewone en ongewone) personages.
Volg Better Call Saul
Saul Gone
Saul Gone