Thomas ten Veldhuijs geeft "Better Call Saul - Seizoen 6 (eerste deel)" een 8.5.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 24 juni 2022.
5
0

Better Call Saul - Seizoen 6 (eerste deel)

Het laatste seizoen van Better Call Saul gaat sterk van start. De spanning, dialogen, sfeer en acteerprestaties zijn precies zoals je van de serie - en Breaking Bad - gewend bent.

Inmiddels zijn we alweer in het laatste seizoen van Better Call Saul aangekomen. Dit seizoen is in twee delen opgesplitst en zal de volledige metamorfose van Jimmy McGill naar Saul Goodman laten zien. Het eerste deel van seizoen zes is een redelijk rustige maar sterke opbouw naar de ultieme ontknoping. Gezien het einde van dit eerste deel, een mega cliffhanger, zal het tweede en laatste deel van dit seizoen naar verwachting groots gaan eindigen.

Better Call Saul
© AMC

Het eerste deel van seizoen zes bestaat uit zeven afleveringen met ieder een duur van tussen de 44 en 60 minuten. De serie heeft ook dit keer weer de sterke dialogen, spanning en sfeer die je van Better Call Saul gewend bent. De eerste aflevering gaat meteen verder waar het vijfde seizoen is geëindigd. Nacho (Michael Mando: Orphan Black) is op de vlucht aangezien hij wordt gezien als degene die de aanslag op Lalo Salamanca (Tony Dalton, Marvel's Hawkeye) heeft gepleegd. De Salamanca familie zit hem op z’n hielen wat naar mijn idee voor één van de spannendste momenten in Better Call Saul heeft gezorgd.

Daarnaast heeft Jimmy (Bob Odenkirk, Breaking Bad) volledig geaccepteerd dat er veel te verdienen valt aan het op juridisch vlak helpen van criminelen. Verder doet hij zijn bijnaam 'Slippin Jimmy' volledig eer aan. Hij verzint samen met zijn vrouw Kim Wexler (Rhea Seehorn, The Harper House) een erg doordachte list waarvan Howard Hamlin (Patrick Fabian, Special) de dupe moet worden. Dat eindigt met een zeer onverwachtse climax.

Sterke dialogen, spanning en sfeer die je van Better Call Saul gewend bent

Lalo duikt in de tussentijd onder zodat zijn tegenstanders in de waan blijven dat hij is overleden. Hij wordt erg overtuigend gespeeld en komt geloofwaardig over als gewetenloze drugsbaron die zonder moeite over lijken gaat. Tijdens het onderduiken probeert hij bewijs te verzamelen dat de aanslag op hem door Gustavo Fring (Giancarlo Esposito, The Mandalorian) is opgezet. In de verhaallijnen wordt erg veel verwezen naar gebeurtenissen uit Breaking Bad wat natuurlijk voor een nog meer uitgediepte kijkervaring zorgt.

In juli 2022 zal het tweede deel van seizoen zes bestaande uit zes afleveringen van start gaan. Gezien de climax van het eerste deel, zijn de verwachtingen hoog. Er zijn bronnen die stellen dat Walter White en Jesse Pinkman, de twee hoofdpersonages uit Breaking Bad nog zullen opduiken in dit laatste seizoen. Al met al, belooft de ontknoping groots te worden.

Het eerste deel van seizoen zes van Better Call Saul is net als de voorgaande seizoenen erg sterk. Er is veel spanning, het verhaal is goed uitgewerkt en de acteerprestaties zijn van hoog niveau. Daarnaast is het een verdieping op de moederserie Breaking Bad, wat voor de liefhebbers daarvan natuurlijk een grote bonus is. Ik kijk met hoge verwachtingen uit naar de ontknoping.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste deel van seizoen zes van Better Call Saul een welverdiende 8,5.
Volg Better Call Saul
Saul Gone