8
Wichita van Rijkom geeft "Bagels & Bubbels - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 9 juni 2015.
0
0

Bagels & Bubbels - Seizoen 1

Een maand geleden schreef ik een recensie over de allereerste aflevering van Bagels & Bubbels: Zij hoort bij mij. Deze serie, die gaat over een dorpse bakkersjongen die valt voor een topmodel, is sinds dit voorjaar te zien geweest op Net5. Inmiddels is het volledige eerste seizoen uitgezonden en is het dus tijd om de balans op te maken. Met maar acht afleveringen in totaal was het een kort seizoen. Trouw heb ik iedere dinsdagavond samen met mijn moeder voor de buis gezeten voor zo een typisch oer-Hollands TV avondje. Maar was het alle moeite waard? Is het niveau van de serie gelijk gebleven? Verdient het een tweede seizoen? En hoe heeft het Nederlandse publiek op deze serie gereageerd?

Het verhaal dat we tijdens de eerste aflevering te zien krijgen, wordt de rest van het seizoen verder uitvergroot. Noa Hollander (Bracha van Doesburgh, Nieuwe Buren) en Rick van Langeveld (Egbert Jan Weeber, Verborgen Gebreken) groeien na hun eerste ietwat gênante ontmoeting langzaamaan steeds meer naar elkaar toe. Gaandeweg krijgen ze echter wel met heel wat lastige situaties te maken. Rick zijn (ex-)vriendin Vanessa (Halina Reijn, Charlie) doet er alles aan om hem tot een huwelijk te dwingen, terwijl Noa’s manager Lex (Hans Kesting, Lijn 32) ondertussen Noa met veel moeite bij, de in zijn ogen niet waardige, Rick probeert weg te houden. De relatie tussen Lex en Rick is hierdoor verre van goed te noemen, wat echter wel voor grappige situaties zorgt. De chemie tussen deze twee heren is erg goed en Rick’s koosnaampje voor Lex, Gucci, is geweldig gekozen.

Zo sterk als de serie van start gaat, zo hoog blijft het niveau eigenlijk gedurende het hele seizoen. Ik ben nauwelijks momenten tegengekomen die mij tegenvielen. De snelheid blijft er goed in en de achtergrondverhalen van de karakters worden ook op een duidelijke en mooie manier verteld. De geloofwaardigheid blijft eveneens gelijk, een hoop situaties zijn vergezocht maar dat vergeef je de makers al gauw. Het romantische liefdesverhaal dat verteld wordt, is afgewisseld met precies de juiste hoeveelheid komedie om het verhaal interessant te houden. Grappen zoals de honden van Lex, een kleine beige mopshond met de naam Obama en een grote donkere Duitse Dog genaamd Poetin, zijn maar een van de vele voorbeelden van de scènes die mij opvielen dit seizoen waarom ik hardop heb moeten lachen.

Gastrollen zijn er voor onder anderen Melody Klaver, Martijn Fischer en Beau van Erven Dorens. Ook tv programma’s als SBS Shownieuws komen voorbij om het verhaal meer kracht bij te zetten. Wanneer Rick zijn band met Noa intenser wordt, komt zijn familie ook steeds meer in de spotlights te staan. Iets waar ze allemaal op een andere manier mee omgaan. Vader Henk (John Buijsman, Loenatik) ziet dit als goede reden om alsmaar weer zijn ‘romance’ uit het verleden met Jerney Kaagman op te rakelen, terwijl moeder Liesbeth (Tanneke Hartzuiker, Spijkerhoek) moeilijk een balans kan vinden tussen haar familie en alle roddels over Noa die met de hele buurt besproken moeten worden. Zoon Dan/Danny (Geza Weisz, Bluf) doet er ondertussen alles aan om zijn eigen slaatje te slaan uit alle media aandacht omtrent Rick en Noa. Terwijl zus Steffie (Jamie Lee van Stralen), die met heel wat persoonlijke proberen worstelt, zichzelf gaandeweg steeds minder belangrijk begint te voelen binnen het gezin.

Bagels en Bubbels kent een duidelijk begin en eind waarmee de kijker gelukkig niet met al te veel vragen achterblijft. Toch smaakt dit eerste seizoen naar meer. In Israël, het land waar deze serie oorspronkelijk vandaan komt en waarvan iedere aflevering haast exact een kopie is, zijn ze al bezig met seizoen twee. De mogelijkheid voor een vervolg is er dus zeker. De kijkcijfers laten echter een iets minder rooskleurig beeld zien. Hoewel critici en kijkers op de social media over het algemeen enthousiast waren, waren de kijkcijfers dit eerste seizoen verre van hoog te noemen. Het nieuws dat hoofdrolspeelster Bracha inmiddels zwanger is van een tweeling maakt de kans op een vervolg binnen korte tijd nog kleiner. Maar toch blijf ik als fan hoop houden. Hoewel de serie misschien niet grote kijkersaantallen heeft getrokken, hoop ik toch echt dat Net5 het nog een kans zal geven. Op Kijk zijn alle afleveringen gratis terug te vinden dus voor mensen die na het lezen van deze recensie enthousiast zijn geworden… Surf snel naar deze site om ook mee te genieten van Bagels & Bubbels: Zij hoort bij mij.
Volg Bagels & Bubbels
Aflevering 8
Aflevering 8