6.5
Emile Goessens geeft "Arrow - Seizoen 4" een 6.5.
Geschreven door Emile Goessens op 14 Oktober 2016.
5
1

Arrow - Seizoen 4

We zijn inmiddels bij het vierde seizoen van Arrow aangekomen. Na het nogal teleurstellend derde seizoen hoopte ik dan ook dat de schrijvers alles uit de kast gingen halen om het vierde seizoen tot een succes te maken. Het teleurstellende derde seizoen heeft ongetwijfeld met een andere aanpak, in vergelijking met de andere seizoenen, te maken. Zo stond magie meer op de voorgrond. Een voorbeeld hiervan is de Lazarus Pit, de put met water dat wonden kan genezen en de doden tot leven kan wekken.

In het vierde seizoen komen we erachter dat John Diggle (David Ramsey, Blue Bloods), Laurel Lance (Katie Cassidy, Melrose Place) en Thea Queen (Willa Holland, Gossip Girl) over zijn gebleven in het voormalig team van Oliver Queen. Oliver Queen (Stephen Amell, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows) en Felicity Smoak (Emily Bett Rickards, Soldiers of the Apocalypse) zijn met ‘pensioen’ en zijn samen verhuisd om te genieten van het burgerlijk leven. Maar dan krijgt het driekoppige team al snel te maken met Ghosts en blijkt dat ze hulp nodig hebben van Oliver en Felicity. Dit tot groot ongenoegen van John Diggle, die denkt dat ze het wel zonder de twee ‘gepensioneerden’ kunnen redden. Ondanks het protest keren Oliver en Felicity uiteraard weer terug in het team. Want wat is de serie Arrow nou zonder de Arrow? Oliver begint dus opnieuw en noemt zichzelf dit keer Green Arrow. De Green Arrow gaat achter de Ghosts aan en komt er al snel achter dat deze voor de machtige Damien Darhk (Neal McDonough, Suits) werken.

Terwijl Oliver en zijn team druk bezig zijn om zich te verweren tegen Damien Darhk (die gebruik maakt van duistere magie) en zijn Ghosts, komt Laurel ondertussen op het briljante idee om haar dode zus op te graven en tot leven te wekken door haar in de Lazarus Pit te dompelen. Hoe haal je het in je hoofd?! Dit blijkt een aanloop te zijn naar DC Legends of Tomorrow waar Sarah Lance in voorkomt. Erg jammer, want in het derde seizoen bleek al dat magie nu eenmaal niet goed bij Arrow paste. In het vierde seizoen wordt dit wederom bevestigd. Niet alleen door de Lazarus Pit en de wedergeboorte van Sarah, maar ook de duistere magie die Damien Darhk gebruikt. Hoewel ik Darhk een goede (en in het begin mysterieuze) schurk vind spelen, past deze toch niet helemaal bij Arrow. En komt hij ook nog eens te weinig in beeld. Meestal krijgen Oliver en zijn team namelijk te maken met zijn Ghosts.

Ik kan helaas de conclusie trekken dat ook het vierde seizoen teleurstellend is. Niet alleen vanwege de magie, maar ook lijkt Felicity Oliver op een gegeven moment te overschaduwen. Er zijn vast ongetwijfeld mensen die dit leuk vinden, maar ik zie de rol van Felicity liever op de achtergrond. Dat is al ongemakkelijk genoeg. En dan nog alle scènes waar haar moeder in voorkomt. Waarom? Was Felicity alleen niet ongemakkelijk genoeg voor de makers? Ook in dit seizoen zijn er flashbacks naar het eiland waar Oliver verbleef en ik begin me een beetje af te vragen wat dit nog met het heden te maken heeft. Behalve het magie gedeelte natuurlijk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik moeite had om dit seizoen af te kijken, maar omdat het samenhangt met The Flash, Legends of Tomorrow en Supergirl heb ik het uiteindelijk toch afgekeken. Het lijkt er nu op dat de makers de serie alweer proberen te redden met een cross-over aflevering met The Flash, wat helaas nog steeds niet lukt. Ondanks dat de cross-over afleveringen wel een leuke toevoeging zijn. Maar dit heeft met The Flash te maken geloof ik, want die serie is stukken beter dan Arrow op het moment. Op vijf oktober is het vijfde seizoen begonnen en wanneer dit seizoen te vergelijken is met seizoen drie en vier dan hoop ik dat seizoen vijf het laatste seizoen is van Arrow. Laten we hopen op het beste voor seizoen vijf!
Volg Arrow
Fadeout
Fadeout