
7
Wesley Fechter geeft Alice in Borderland (2020) - Seizoen 3 een 7.
Vrijdag 31 oktober, 17:05 door Wesley Fechter
Alice in Borderland (2020) - Seizoen 3
Het tweede seizoen van Alice in Borderland kende een nagenoeg afgerond einde. Toch werd er gehint op een derde seizoen. Dat seizoen is er nu. Wat heeft de Borderland verder nog voor ons in petto? Drie jaar na de gebeurtenissen uit seizoen 2 van Alice in Borderland proberen Ryohei Arisu (Kento Yamazaki) en Yuzuha Usagi (Tao Tsuchiya) een normaal leven op te bouwen. Ze zijn inmiddels getrouwd en hebben een leven zoals ieder ander, met de kanttekening dat er nog wel onderzoek wordt gedaan naar degenen die in Borderland zijn geweest door onderzoekers zoals Ryuji (Kento Kaku).
Ondanks dat de meesten zich Borderland niet herinneren (ze hebben in coma gelegen na de meteoorinslag) voelen ze wel dat er iets is. Iets dat ze niet meer weten en daar wordt volop onderzoek naar gedaan. Als Arisu echter de jokerkaart ontvangt en Usagi is verdwenen, wordt al snel duidelijk dat Arisu terug moet naar Borderland om haar te zoeken en de confrontatie met de Joker aan te gaan.

In Borderland draait het nog steeds om de morbide spellen die je moet zien te overleven. Echter blijkt bij terugkomst dat de regels zijn veranderd. Voorheen werden de spellen onderverdeeld op basis van het soort kaart (harten, klaveren, schoppen of ruiten) die je kon winnen en het soort kaart bepaalde het soort spel dat gespeeld moest worden. Die structuur is onder de Joker weg. Chaos regeert en de deelnemers komen in spellen terecht waar weinig samenhang tussen lijkt te bestaan.
Zoals ook in de eerdere seizoenen vormen de spellen de basis van de verhaallijn en de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt. Er zijn weer wat mooie spellen bedacht en visueel is het ook weer een genot om naar te kijken, maar wat betreft het tempo viel er wel wat op het geheel aan te merken. Waar sommige spellen duidelijk het verhaal (soms teveel) vertraagden, waren er anderen die juist gehaast aan voelden.
Dat dubbele gevoel had ik ook ten aanzien van de personages naast Arisu en Usagi. Van degenen die een iets grotere rol spelen in het derde seizoen komen we wel het één en ander te weten, maar vaak gebeurt dit pas tijdens een spel waarin een deel van hen het einde niet haalt. Het zorgt ervoor dat je minder binding hebt met de personages op het moment dat zij in het verhaal zitten.

Qua verhaal zit het derde seizoen weer goed in elkaar. Het voelt, zoals gezegd, af en toe wat gehaast aan, maar het biedt ons wel de gelegenheid om nog eens nader te kijken naar wat Borderland is en waar het voor dient. Er ontstaat daardoor een bijna filosofisch beeld over het leven en het leven na de dood.
Daarnaast laat het zien waar Arisu en Usagi een voorkeur voor hebben. Arisu floreert bijvoorbeeld in Borderland tijdens het spelen van de spellen, maar dan nog is het uiteindelijk de vraag of Arisu en Usagi uiteindelijk voor het leven kiezen of juist de voorkeur geven aan het verblijf in deze wereld tussen het leven en de dood.
Het einde van Alice in Borderland is uiteindelijk wat aan de abstracte kant, maar ik vond het wel een sterk.
Ondanks dat de meesten zich Borderland niet herinneren (ze hebben in coma gelegen na de meteoorinslag) voelen ze wel dat er iets is. Iets dat ze niet meer weten en daar wordt volop onderzoek naar gedaan. Als Arisu echter de jokerkaart ontvangt en Usagi is verdwenen, wordt al snel duidelijk dat Arisu terug moet naar Borderland om haar te zoeken en de confrontatie met de Joker aan te gaan.

© Netflix
In Borderland draait het nog steeds om de morbide spellen die je moet zien te overleven. Echter blijkt bij terugkomst dat de regels zijn veranderd. Voorheen werden de spellen onderverdeeld op basis van het soort kaart (harten, klaveren, schoppen of ruiten) die je kon winnen en het soort kaart bepaalde het soort spel dat gespeeld moest worden. Die structuur is onder de Joker weg. Chaos regeert en de deelnemers komen in spellen terecht waar weinig samenhang tussen lijkt te bestaan.
Zoals ook in de eerdere seizoenen vormen de spellen de basis van de verhaallijn en de achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt. Er zijn weer wat mooie spellen bedacht en visueel is het ook weer een genot om naar te kijken, maar wat betreft het tempo viel er wel wat op het geheel aan te merken. Waar sommige spellen duidelijk het verhaal (soms teveel) vertraagden, waren er anderen die juist gehaast aan voelden.
Dat dubbele gevoel had ik ook ten aanzien van de personages naast Arisu en Usagi. Van degenen die een iets grotere rol spelen in het derde seizoen komen we wel het één en ander te weten, maar vaak gebeurt dit pas tijdens een spel waarin een deel van hen het einde niet haalt. Het zorgt ervoor dat je minder binding hebt met de personages op het moment dat zij in het verhaal zitten.

© Netflix
Qua verhaal zit het derde seizoen weer goed in elkaar. Het voelt, zoals gezegd, af en toe wat gehaast aan, maar het biedt ons wel de gelegenheid om nog eens nader te kijken naar wat Borderland is en waar het voor dient. Er ontstaat daardoor een bijna filosofisch beeld over het leven en het leven na de dood.
Daarnaast laat het zien waar Arisu en Usagi een voorkeur voor hebben. Arisu floreert bijvoorbeeld in Borderland tijdens het spelen van de spellen, maar dan nog is het uiteindelijk de vraag of Arisu en Usagi uiteindelijk voor het leven kiezen of juist de voorkeur geven aan het verblijf in deze wereld tussen het leven en de dood.
Het einde van Alice in Borderland is uiteindelijk wat aan de abstracte kant, maar ik vond het wel een sterk.
Over de auteur, Wesley Fechter
Wesley (1980) is een serieliefhebber die opgroeide in Purmerend in de jaren dat series als The Knight Rider, The A-Team, Airwolf en Are you being Served? nog veel op tv te zien waren. Nadat hij door arbeidsongeschiktheid gedwongen afscheid moest nemen van de juridische wereld besloot hij in plaats van het schrijven van juridische teksten te gaan schrijven over zijn hobby's. En na een aantal jaren geschreven te hebben over bord-en kaartspellen moeten nu de serie er ook aan gaan geloven. Met een voorliefde voor het superhelden genre, Britse en Scandinavische crimi's, thrillers en series vol humor is zijn smaak het best te omschrijven als breed.
Bekijk profiel van Wesley Fechter



