24 seizoen 4 t/m 6
8
Dave Scholting geeft 24 seizoen 4 t/m 6 een 8.

24 seizoen 4 t/m 6

Dat seizoenen van televisieseries nogal eens in kwaliteit kunnen verschillen bewijst ook 24 met zijn vierde tot zesde seizoen. Seizoen vier is op zich een prima seizoen, maar ook best onevenwichtig. Ik zal verderop in deze recensie uitleggen hoe dat komt. Het vijfde seizoen is één van de beste seizoenen van de reeks met zijn vele plotwendingen in het verhaal. Maar seizoen zes is daarentegen juist weer behoorlijk teleurstellend.

Het vierde seizoen van 24 begint met een aantal wisselingen in de vaste cast in vergelijking met de eerste drie seizoenen. Wat zeg ik, op hoofdrolspeler Kiefer Sutherland (Designated Survivor) als Jack Bauer na is gewoon de gehele vaste cast vervangen. Belangrijke personages als Tony Almeida, Michelle Dessler, Kim Bauer en David Palmer lijken te hebben plaatsgemaakt voor nieuwe gezichten. Líjken, want gek genoeg worden een paar van deze nieuwe personages en hun vertolkers er na een handvol afleveringen er net zo gemakkelijk weer uitgeschreven. Terwijl deze nieuwelingen op zich toch best interessant waren als je het mij vraagt.

De nieuwe personages moeten namelijk alweer snel plaatsmaken voor oude bekenden uit de eerste drie seizoenen. Dit is op zich niet écht erg, maar het zorgt wel voor een nogal onevenwichtig seizoen. Want eerst maak je kennis met nieuwe personages en vervolgens vraag je je af wie er wel of niet te vertrouwen is. Dat is toch een beetje standaard bij 24. Maar opeens worden deze personages dus stuk voor stuk weer af geserveerd en lijkt het erop alsof ze helemaal niet belangrijk zijn voor het verhaal. Het lijkt wel alsof de schrijvers en/of de showrunners van 24 aan de ene kant een geheel nieuwe weg wilden inslaan (wat ik alleen maar bewonder omdat een serie soms een frisse wind nodig heeft), maar al snel koudwatervrees kregen. Waarop ze weer terug zijn gaan vallen op oude, vertrouwde gezichten. Dat is jammer, want sommige van de nieuwe personages hadden wat mij betreft best langer mee mogen doen.

Het vijfde seizoen wordt gerekend tot één van de beste seizoenen uit de reeks

Het vijfde seizoen is een stuk beter en wordt gerekend tot één van de beste seizoenen uit de reeks. Dit seizoen begint ronduit schokkend voor degenen die de serie tot dan toe gevolgd hebben. Maar liefst twee belangrijke, geliefde personages vinden in de eerste aflevering al hun noodlottige einde. En Jack is de hoofdverdachte. Natuurlijk wordt Jack erin geluisd en is dit nog maar het begin van het verhaal. Na een sterk seizoen volgt er aan het einde dan nog één laatste, verrassende wending in het verhaal voor zowel Jack als de kijkers.

[image-213303]

Het zesde seizoen, ik schreef het al, is ronduit teleurstellend te noemen. Ook in dit seizoen vliegen de plotwendingen om je oren, maar waar dit in het vijfde seizoen goed werkte door een sterke verhaallijn vliegt het in dit seizoen helaas finaal uit de bocht. In dit seizoen maken we kennis met onder andere Jack's vader Philip en zijn broer Graem. De rol van Philip Bauer wordt helaas niet gespeeld door Sutherland's échte vader Donald Sutherland, een legendarisch filmacteur die ook in sommige televisieseries als Dirty Sexy Money heeft gespeeld. Jack's vader wordt nu gespeeld door James Cromwell (American Horror Story). Hoewel Cromwell zeker een goed acteur is, is dit toch een beetje een gemiste kans. Jack's relatie met zijn vader en broer is niet al te best en dat is begrijpelijk, want zowel Philip als Graem laten zien dat je naaste familieleden soms je grootste vijanden kunnen zijn.

De schrijvers moeten steeds meer vreemde zijwegen nemen in het verhaal om maar aan die vierentwintig afleveringen te komen

Wat je merkt naarmate de seizoenen zich opvolgen is dat de rek er een beetje uit is. Het is natuurlijk ook niet makkelijk om zes seizoenen lang, elke keer vierentwintig afleveringen aan spannende verhaallijnen te moeten bedenken voor een serie als 24. Vooral in het zesde seizoen zie je dat de schrijvers steeds meer vreemde zijwegen moeten nemen in het verhaal om maar aan die vierentwintig afleveringen te voldoen. Dat zorgt ervoor dat de serie helaas steeds minder geloofwaardig wordt. Niet dat de serie daarvoor wél geloofwaardig was, maar toch.... Het einde van het zesde seizoen maakt je echter tóch weer nieuwsgierig naar een nieuw seizoen. Hoewel als het hier geëindigd was voor 24 die laatste scène ook wel iets bevredigends zou hebben. Dat hebben de makers in ieder geval goed gedaan. We weten echter dat 24 hier niet eindigde, maar nog drie seizoenen (en een televisiefilm) kreeg waarover ik ook nog een recensie zal schrijven.

De eerste drie seizoenen van 24 gaf ik een 8 als eindcijfer. Hoewel ik zeker niet tevreden ben over het zesde seizoen maakt het vijfde seizoen een hele hoop goed. Samen met het verder prima vierde seizoen kom ik wederom uit op een 8 als eindcijfer. Op naar de laatste drie seizoenen van 24.

Over de auter, Dave Scholting

Dave Scholting
Dave Scholting is een veertiger en woont in Wijchen. Sinds 2018 is hij lid van MijnSerie.nl en schrijft sindsdien ook recensies voor de website. Sinds kort is Dave ook redacteur voor MijnSerie.nl. Het schrijven van nieuwsberichten over series is een leuke bezigheid voor hem. Dave is al vanaf jongs af aan een groot liefhebber van tv-series en heeft er dan ook al aardig wat gezien. Hij heeft intussen een abonnement op zo'n beetje iedere streamingdienst. Van Netflix tot Videoland en van HBO Max tot Disney+. Hij zou echter het liefste zien dat er één streamingsservice zou komen waar je álles op zou kunnen zien in plaats van dat het nu zo versnipperd is. Andere hobby's van Dave zijn films, muziek, reizen en lekker eten. Het recenseren en het schrijven van nieuwsartikelen over tv-series voor MijnSerie.nl doet Dave als hobby naast zijn werk en hij vindt dit een geweldig platform om er ervaring op te doen. Favoriete tv-series van hem op dit moment zijn The Boys, The Crown, The Handmaid's Tale en nog veel meer. Ondanks dat hij al veel series volgt en eigenlijk te weinig tijd heeft, is Dave altijd op zoek naar nog meer goede tv-series om zijn kijklijst verder mee uit te breiden.
Bekijk profiel van Dave Scholting