8.5
Dave Scholting geeft "1983 - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 3 december 2018.
2
0

1983 - Eerste aflevering

Hoewel de titel van deze eerste Poolse Netflix Original anders doet vermoeden speelt de serie, althans in ieder geval in deze eerste aflevering, zich voornamelijk af in 2003. Twintig jaar nadat er een terroristische aanslag wordt gepleegd in Polen is de geschiedenis zoals wij die kennen behoorlijk anders verlopen. De IJzeren Muur is nooit afgebroken en de Koude Oorlog is nog altijd gaande. Polen is een politiestaat geworden. Een rechercheur, Anatol Janów (Robert Więckiewicz) en een rechtenstudent, Kajetan Skowron (Maciej Musial) ontdekken samen een complot dat misschien wel een revolutie kan ontketenen.

De Koude Oorlog is nog altijd gaande

De eerste aflevering van 1983 begint gelijk goed met een stevige openingsscene van de gebeurtenissen twintig jaar eerder. Na deze introductie gaat de aflevering verder in 2003 waarbij we kennismaken met rechercheur Anatol Janow, die aanwezig is bij een inval in een huis. De verdachte is een jongeman die verdacht wordt van het drukken van zogeheten ‘illegale boeken’. Wat ze aantreffen is echter een dood lichaam en al snel wordt geconcludeerd dat het hier om zelfmoord gaat. Anatol lijkt hier echter niet van overtuigd en vermoedt dat er meer aan de hand is, ook al is hij de enige.

Intussen wordt rechtenstudent Kajetan Skowron door zijn professor uitgenodigd voor een etentje bij de professor en zijn vrouw thuis. Na het eten geeft de professor Kajetan een dossier mee over een zaak van vijf jaar eerder waarbij een vrouw werd vermoord. Inspecteur Janów werkte aan het onderzoek en probeerde toen tevergeefs aan te tonen dat de verdachte die in deze zaak werd opgepakt en veroordeeld door de rechtbank misschien wel helemaal niet de dader was. Later op de avond gebeurt er iets vreselijks met de professor, terwijl Kajetan probeert om met Anatol in contact te komen om met hem over de zaak te praten.

Intrigerende serie

Dit is het startschot van wat wel eens een hele intrigerende serie kan zijn. De acteerprestaties van de voor mij onbekende cast zijn zeer goed en ook het script is dik in orde. Er hangt een bepaalde sfeer in de lucht waarbij je als kijker al snel het gevoel krijgt dat er heel wat meer aan de hand is dan dat in deze eerste aflevering naar voren komt. Het zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt naar de volgende aflevering, dus dat hebben de makers in elk geval zeer goed gedaan.

Na twee Scandinavische, een Franse en een Russische serie gekeken te hebben is dit mijn eerste kennismaking met een Poolse serie. Zoals altijd is het even wennen wanneer je een film of serie kijkt in een andere taal dan het Nederlands of Engels. Een goede serie zorgt er echter voor dat je dit binnen vijf minuten vergeten bent. 1983 doet dit zeer zeker. Deze eerste aflevering heeft mij in elk geval ervan overtuigd om de serie helemaal te gaan kijken en dat lukt echt niet elke serie.
Volg 1983
Requiem
Requiem