7
Wichita van Rijkom geeft "Zachowaj spokój - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 7 juni 2022.
3
0

Zachowaj spokój - Seizoen 1

Adam Barczyk raakt na het overlijden van zijn beste vriend in Zachowaj spokój vermist. Zijn verdwijning opent een beerput aan mysteries als blijkt dat er veel meer speelt dan Adam zijn vermissing alleen.

De titel Zachowaj spokój bekt nou niet echt lekker. Hoewel dit de officiële naam is van deze serie, kun je hem bijna nergens onder deze titel vinden. Op Netflix staat de serie namelijk in het systeem als Houvast (de Nederlandse vertaling). De serie is van Poolse makelij en gebaseerd op het gelijknamige boek van Harlan Coben. Die laatste naam is er één die vaker voorkomt, aangezien Netflix inmiddels al meerdere verhalen van deze schrijver heeft verfilmd. De oplettende kijker zal ook merken dat Zachowaj spokój een kleine rode draad heeft met W głębi lasu/The Woods welke in 2020 op Netflix verscheen.

Dit mysterie wordt goed in beeld gebracht, maar de wirwar aan verhaallijnen zorgt soms wel voor onduidelijkheid.

Er staan een hoop verhaallijnen centraal in Zachowaj spokój. Het hoofdverhaal draait om een aantal doden in Warschau die de gemoederen op scherp zetten. Als eerste overlijdt de jonge Igor, een klasgenoot en goede vriend van Adam (Krzysztof Oleksyn, Rojst). Zijn dood wordt omschreven als een ongeluk maar daar zijn de nodige twijfels over. Adams ouders maken zich zorgen om hun zoon en houden hem daarom strikt in de gaten. Tot Adam plots verdwijnt en blijkt dat dit iets met Igor te maken heeft.

Uiteindelijk worden er verschillende moorden gepleegd gedurende het zes afleveringen tellende seizoen. Tot de laatste aflevering blijft het onduidelijk wat deze mensen met elkaar te maken hadden en wat er met Adam is gebeurd. Dit mysterie wordt goed in beeld gebracht, maar de wirwar aan verhaallijnen zorgt soms wel voor onduidelijkheid. Ook helpt het niet mee dat sommige karakters op elkaar lijken, wat het geheel nog moeilijker te volgen maakt.

Zachowaj spokój

Adam zijn moeder Anna (Magdalena Boczarska, Zasada przyjemności) besluit zelf op onderzoek uit te gaan als de politie haar niet verder wil helpen met de vermissing van haar 18-jarige zoon. Deze zoektocht blijkt niet zonder gevaren te zijn. Ze besluit uiteindelijk de hulp in te schakelen van de vader van Adam zijn vriendinnetje Kaja (Agata Łabno), Pawel Kopinski (Grzegorz Damięcki) die we kennen uit W głębi lasu waarin hij dezelfde rol speelde.

Er wordt opvallend veel gerookt in Zachowaj spokój. Ik ben het niet meer gewend zoveel rokende mensen op tv te zien, dus ondanks dat het roken buiten gebeurde, viel het mij op. Tevens vond ik de houding naar vrouwen toe vanuit de politie opmerkelijk. Iets wat overigens ook ter sprake komt wanneer vrouwelijke agente Ewelina Miller (Julia Wyszyńska) dit aankaart bij haar leidinggevende. Het geweld in de serie is overtuigend en wordt soms heftig in beeld gebracht. De natuurlijke make-up van de personages was een verademing om te zien. Het kwam heel naturel en daardoor realistisch over.

Het einde van Zachowaj spokój viel mij eerlijk gezegd wat tegen.

Ola (Dominika Krzemińska), het zusje van Adam, is bevriend met klasgenootje Jaśmina (Klementyna Karnkowska). Jaśmina bevindt zich in een slechte thuissituatie nadat haar moeder er vandoor is gegaan en ze inmiddels ook flink gepest wordt op school. Haar vader Janusz (Tomasz Drabek) en Ola proberen haar hierbij te helpen en steunen waar mogelijk. Adam zijn vrienden Gajos (Mikolaj Sliwa) en Błażej (Jakub Pruski) houden duidelijk iets geheim over de dood van Igor. Ene Guru komt telkens terug in hun conversaties en lijkt ook bij alles een rol te spelen. En dan zijn er nog de ondoorgrondelijke Wiera (Justyna Wasilewska) en Natan (Jacek Poniedziałek) die een spoor van vernieling achterlaten overal waar ze komen.

Ik vind het altijd wel fijn om series in hun originele taal te kijken maar kan mij voorstellen dat niet iedereen hier zo over denkt. Ik denk niet dat het in dit geval veel uitmaakt of je het verhaal in het Pools of bijvoorbeeld Engels kijkt. Ik had niet het idee dat de taal veel toevoegde aan de acteerprestaties, deze waren sowieso wel goed immers.

Het einde van Zachowaj spokój viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Sommige vragen bleven onbeantwoord. Waar ik me vooral aan irriteerde waren de details. Uiteindelijk weet je wie er achter de moorden zit en wat er met Adam en Igor is gebeurd, maar hoe bepaalde dingen hebben kunnen gebeuren en hoe het nu verder gaat met bepaalde karakters blijft onduidelijk. Dit was ook het geval bij W głębi lasu dus dit is een patroon bij de makers van deze series. Desondanks vond ik Zachowaj spokój wel leuk om naar te kijken. Het is dan wel geen geweldige thriller/misdaadserie maar vermakelijk genoeg om lekker te bingen tijdens een vrije dag.

Zachowaj spokój
Volg Zachowaj spokój
Episode 6