5.5
Sam Blaauboer geeft "Yasuke - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 11 Mei 2021.
2
0

Yasuke - Eerste aflevering

Netflix’ meest recente anime, Yasuke, volgt het verhaal van de eerste Afrikaanse samoerai. Echter, in de eerste aflevering kunnen we al zien dat dit verhaal niet gaat zoals gelezen kan worden in de geschiedenisboeken.

Where I am from, it’s everyone’s duty to protect the children of the land.

LeSean Thomas is misschien een onbekende naam voor velen, waaronder mijzelf, maar blijkbaar had hij invloed op verschillende opmerkelijke projecten. Variërend van The Boondocks, waar hij mede-regisseur was van zes afleveringen, tot The Legend of Korra, waar hij voor vier afleveringen een storyboard-artiest was. Nu kreeg Thomas de kans om Netflix’ meest recente en originele anime, het verhaal van de eerste Afrikaanse samoerai, Yasuke, te vertellen en te regisseren.

De eerste aflevering begint met een fictieve versie van het waargebeurde Honnō-ji-incident, de gebeurtenis waarin Oda Nobunaga zelfmoord pleegde. Een felle strijd vastgelegd door solide animatie geeft een inleiding tot de fictieve en mystieke wereld van het feodale Japan. Twintig jaar na de hevige strijd en de val van Oda Nobunaga, herinnert Yasuke (LaKeith Stanfield, Atlanta) zich de tijd dat hij door Nobunaga werd gerekruteerd. Hij verspilt zijn dagen in een klein dorp, totdat hij wordt gevraagd een moeder en haar kind naar een speciale dokter te begeleiden. Yasuke besluit om moeder Ichika (Gwendoline Yeo, Star Wars: The Clone Wars) en haar dochter Saki (Maya Tanida, Nella the Princess Knight) te helpen om bij een speciale dokter in een noordelijk dorp te komen. Echter, op hun reis worden ze aangevallen door een groep huurlingen.

Yasuke

Je zou denken dat een anime die het verhaal van de eerste Afrikaanse samoerai vertelt, enigszins waar zou zijn en geen fictief verzinsel. De eerste paar seconden van de opening waren dan ook erg veelbelovend. Geanimeerd door de aangeprezen animatiestudio MAPPA (ook verantwoordelijk voor het nieuwste Attack on Titan-seizoen) en gevuld met verslagen samoerai, een woest brandende omgeving en een mooie soundtrack. Echter, een minuut later wordt dit veelbelovende idee van een mogelijk waargebeurd verhaal over de eerste Afrikaanse samoerai uit het water geblazen wanneer er een 'Mech' uit de lucht komt vallen. Geen geavanceerde versie van oude Karakuri-robots, maar een volwaardige machine met raketten en geweren.

Het is alsof de schrijvers iets van Mobile Suit Gundam wilden nemen en dat wilden combineren met elementen van Afro Samurai.

Deze trend van het mixen van oud en historisch accurate elementen met fictieve verzinsels lijkt een gefaald probeersel om uniek te zijn en zien we niet constant terug in de eerste aflevering, wat het daarom ook zo'n vreemde toevoeging maakt aan deze anime. Het is alsof de schrijvers iets van Mobile Suit Gundam WIng wilden nemen en dat wilden combineren met elementen van Afro-Samoerai. Wat nog vreemder is, is het feit dat de schrijvers ervoor kiezen om ook magie aan de mix toe te voegen. Iets wat veel passender is bij het verhaal en dat in verband kan worden gebracht met de Oni en andere Japanse legendes. Het is jammer dat ze daar niet alleen bij zijn gebleven.

Yasuke

Hoewel het verhaal en zijn geloofwaardigheid enigszins aangetast zijn, zijn de animatie en soundtrack dat niet. MAPPA en Flying Lotus hebben de anime haast gered en goed werk geleverd door de essentie van bepaalde scènes vast te leggen in de manier waarop ze zijn geanimeerd en gecomponeerd, met eenvoud en sereniteit in gedachten. Vooral de flashbackscènes van Yasuke waren goed gedaan. Ik heb de aflevering zowel in de originele versie als in de Japanse versie bekeken; het verschil tussen de twee versies is dag en nacht. Mijn voorkeur gaat uit naar de Japanse versie, die boeiender en authentieker aanvoelde. Dat neemt echter niets weg van de prestaties van LaKeith Stanfield, wie op zijn eigen manier Yasuke tot leven wist te brengen.

Het idee dat je het waargebeurde verhaal van Yasuke gaat zien moet je helaas loslaten om maximaal te genieten van dit verhaal, welke op zijn eigen manier een draai geeft aan het feodale Japan. MAPPA zorgt voor een plezierige kijkervaring door een gelikte animatiestijl en Flying Lotus weet hier een mooie soundtrack omheen te componeren. Ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal zich verder gaat ontwikkelen.
Volg Yasuke
Balance
Balance