7.5
Hessel Hoekstra geeft "What We Do in the Shadows - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 1 april 2019.
2
1

What We Do in the Shadows - Eerste aflevering

De meeste komedieseries die je tegenwoordig ziet zijn kantoorkomedies, ofwel romantische komedies, ofwel huisgenotenkomedies. What We Do in the Shadows is er eentje van de laatste categorie. Maar dan met vampiers. Samen met hun menselijke huisbaas leven de vampiers Nandor (Kayvan Novak, Fonejacker), Laszlo (Matt Berry, House of Fools), Nadja (Natasia Demetriou) en Colin (Mark Proksch, Son of Zorn) samen in een oud huis in Staten Island, New York. Deze serie is gebaseerd op de gelijknamige film uit 2014. Hoewel het idee van de serie hetzelfde is, zijn er (nog) geen connecties met de film te vinden.

De serie lijkt qua stijl op de film en dat is positief

Persoonlijk was ik wel te spreken over de filmversie, waarbij ik vooral de humor en mockumentary-stijl kon waarderen. Op dat vlak lijkt de serie het niveau van de film vooral door te zetten. Het helpt daarbij dat Taika Waititi, regisseur van de film, ook de pilot heeft geregisseerd. Hij brengt de stijl van de film goed naar voren, en ik hoop dat dat ook zo blijft in de komende afleveringen, die hijzelf niet meer regisseert. De humor is heerlijk, en soms een tikkeltje absurd. Tevens worden alle clichés over vampiers op de hak genomen. Hierbij liggen sommige grappen er wel heel dik bovenop, maar andere zijn subtieler. Voor elk wat wils dus.

De cast doet het leuk. Zelf was ik wel te spreken over het personage Nandor, een vampier die ooit voor het Ottomaanse rijk vocht. Het feit dat hij zichzelf als de leider van het huis ziet, maar dat absoluut niet is, maakt het alleen maar grappiger. Een scène over wanneer hij de post zou moeten openmaken en daar uitvoerig met zijn huisgenoten over in discussie gaat was wat mij betreft zijn hoogtepunt deze aflevering. Ook menselijke huisbaas Guillermo (Harvey Guillen, The Magicians) vind ik een leuke toevoeging. Met alle liefde ruimt hij de slachtoffers van de vampiers op in de hoop dat hij uiteindelijk ook zelf een vampier mag worden. Guillen speelt het kruiperige tegen het wanhopige aan met verve.

Ondanks de leuke cast en humor komt het verhaal moeizaam op gang

Wel had ik tijdens de pilot nog niet het idee dat er echt een verhaal achter zat. Het waren vooral losse scènes die niet altijd evenveel met elkaar te maken hadden. Hier en daar worden er wel zaadjes voor een doorlopende verhaallijn geplant, maar die kwamen wat mij betreft vrij laat in de aflevering. Ik hoop ontzettend dat daar nog wat verandering in komt de komende afleveringen, want dit heeft teveel potentie om op zo’n manier te floppen.

De pilot van What We Do in the Shadows toont veel potentie. Als er de komende afleveringen nog een beetje aan het verhaal wordt gewerkt, kan dit tot een nieuw pareltje uitgroeien. Ik vond de film leuk, als de serie op dezelfde manier doorgaat, dan kan dit nog heel leuk worden. Dit zal geen serie zijn die een miljoenenpubliek zal trekken, maar wel eentje die liefhebbers van horror en absurde humor zullen koesteren.
Volg What We Do in the Shadows
Nouveau Théâtre des Vampires
02x10