Wichita van Rijkom geeft "What/If - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 30 Mei 2019.
4
0

What/If - Eerste aflevering

“Everything happens for a reason”

Toen ik laatst in de bioscoop was kwam er een trailer van een nieuwe Netflix Original serie voorbij. Eind mei zou de duistere serie What/If verschijnen, met in de hoofdrol Renée Zellweger. De reclame stopte niet daar want sindsdien heb ik op verschillende commerciële Nederlandse tv zenders trailers voorbij zien komen. Netflix heeft blijkbaar een flink deel van hun reclamebudget aan deze serie opgemaakt. Geïntrigeerd door de beelden zocht ik wat meer informatie op en besloot ik de eerste aflevering te kijken. Ik wist niet zo goed wat ik van het verhaal moest verwachten, maar wetende dat de maker van Revenge ook achter deze productie zit zorgde voor hoge verwachtingen. Van de eerste seizoenen van Revenge heb ik namelijk genoten! Zou deze serie mij net zo goed bevallen?

Lisa (Jane Levy, Castle Rock) en Sean (Blake Jenner, Glee) Donovan zijn een gelukkig getrouwd stel met nogal wat geldzorgen. Lisa probeert met haar bedrijfje Emigen Molecular Sequencing acute leukemie geneesbaar te maken en zoekt een geldschieter, terwijl Sean als ambulancebroeder en barman vooral verantwoordelijk is voor de inkomsten. Het wil maar niet lukken een investeerder te vinden, tot op een avond Sean miljonair Anne Montgomery (Zellweger) ontmoet. Anne is een succesvolle zakenvrouw die leeft volgens het motto: 'Everything happens for a reason'. Zij is van mening dat liefde, kinderen en relaties een zwakte zijn en je tegen elke prijs je best moet doen om je doelen te behalen. Ze nodigt de Donovans de volgende dag uit en doet hen een 'indecent proposal' (een knipoog naar de film uit de jaren 90) waar ze in eerste instantie volmondig nee op antwoorden. Maar bevinden zij zich wel in de positie waarin zij zich kunnen veroorloven dit aanbod af te slaan?

What/If

De serie start met een monoloog door Anne Montgomery en zet daarmee gelijk de toon. Haar sinistere karakter komt meteen naar boven en laat een klein beetje zien wat we kunnen verwachten van haar. Het verhaal schiet vervolgens één jaar vooruit in de tijd om enkele minuten later drie dagen terug in de tijd te springen. Een beetje ingewikkeld als je niet goed oplet, maar de makers hebben hun best gedaan de opbouw zo interessant mogelijk te maken. Jammer is het dan ook dat Netflix in hun ondertiteling niet zo zorgvuldig te werk is gegaan en ik nu alweer een taalfout ontdekte. Toch is dat mijns inziens maar één van de weinige steekjes die de makers laten vallen tijdens deze eerste aflevering. Ik werd helemaal meegezogen in het verhaal vanaf de start en vond het ook leuk om oud Revenge castlid Gabriel Mann in een klein rolletje te zien. Alweer zo een knipoog naar het verleden.

Voor mij is What/If echt zo een serie waar ik helemaal in kan opgaan en gek op ben

Angela (Samantha Ware, Glee) en Todd (Keith Powers, Famous in Love) zijn goede vrienden van de Donovans en vormen samen met Lisa’s adoptiebroer Marcos (Juan Castano) en diens vriendje Lionel (John Clarence Stewart) een vriendengroep. Hoe gezellig dit ook op het eerste oog lijkt, hun levens zijn lang niet zo mooi als ze op het eerste oog doen voorkomen wanneer blijkt dat één van hen een geheim met zich mee draagt. Todd is tevens de ambulancepartner van Sean en samen dromen zij van een carrière als brandweerman. Het is bijzonder hoeveel details er al gegeven zijn gedurende de eerste episode. Hoewel deze 'maar' een klein uurtje duurt was dit meer dan genoeg tijd om al een hoop belangrijke karakters te introduceren en niet alleen een gezicht maar ook diepgang te geven. Zo horen we dat zowel Lisa als Sean een treurig verleden hebben en laat de laatste scène zien dat Anne Montgomery heel wat van plan is.

Voordat ik aan de serie was begonnen werd mij al gevraagd of ik het hele seizoen wilde recenseren. Ik heb toen aangegeven eerst de eerste aflevering te willen zien om zeker te weten dat ik wel alles wilde bekijken. Nog geen minuut na de aftiteling heb ik de aanvraag voor de seizoen één recensie ingediend. Want jeetje zeg, ik ben onder de indruk! Voor mij is What/If echt zo een serie waar ik helemaal in kan opgaan en gek op ben. Een mysterie met thriller aspecten, een goede cast en makers en een seizoen dat gelijk in z’n geheel te zien is op Netflix… Wat wil je nog meer voor een fijne bingewatch sessie?! Van wat ik heb begrepen is het de bedoeling om ieder seizoen met een nieuwe cast en verhaallijn aan de slag te gaan, mocht het een succes zijn. De berichten die ik tot nu toe online over de serie heb kunnen vinden zijn lang niet allemaal even positief. Eerlijk gezegd snap ik dit niet zo na het zien van deze start. Smaken verschillen waarschijnlijk wat dit betreft, maar voor mij is What/If na het zien van dit eerste uur absoluut een aanrader!
Volg What/If
What Remains
What Remains