6.5
Frederika Reihs geeft "Vampires - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Frederika Reihs op 19 juni 2020.
3
0

Vampires - Seizoen 1

De Parijse tiener Doina Radescu (Oulaya Amamra) is gewend aan een leven met vampiers, maar is zelf normaal, of toch niet? Wanneer ze haar medicijnen niet meer inneemt begint bij haar de drang om bloed te drinken en kan ze geen gewoon eten meer nuttigen. Is ze dan toch een vampier? En hoe gaat ze dit met haar dagelijkse leven als scholier combineren?

Vampires

Vampires geeft een compleet nieuwe draai aan het leven van vampiers en hun ontstaan. Hier ontstaan vampiers door een genetische afwijking die alleen maar overdraagbaar is. De vampiers zijn niet onsterfelijk, maar worden vele malen langzamer ouder. Een interessante nieuwe kijk op het fenomeen dat goed wordt uitgewerkt in deze serie. Ik had graag meer willen zien over de achtergrond, het genetische aspect. Ook de zoektocht naar wat hen nu anders maakt, of het nu te genezen is of niet, had de serie interessanter gemaakt. Nu zit het erbij maar wordt het niet ten volle benut.

Het idee achter Vampires is weliswaar heel interessant, de uitwerking laat nogal wat te wensen over. De serie springt van de hak op de tak en geeft weinig houvast, behalve de transitie van Doina die veranderd van mens in een nieuwe, unieke soort vampier. Het verhaal van Vampires is erg donker maar mag geen horror heten. De genres drama en fantasy omschrijven deze serie nog het best. Van alle karakters zijn Doina Radescu en Csilla Nemeth (Kate Moran) de meest interessante figuren. Waar Doina iets unieks brengt aan de serie en het nog enigszins spannend houdt, is Csilla interessant vanwege haar zoektocht naar wraak en meer macht.

Vampires

Hoewel de serie op IMDb een magere 5,4 krijgt, is dit wel erg laag gewaardeerd. De wereld der vampiers heeft een uniek en interessant karakter, met een hiërarchie door de generaties heen. Een ieder moet zijn plek verdienen en zich houden aan de regels om zo niemand in gevaar te brengen. Waar iedereen gelijk is, maar toch één iemand uniek is. Een prima serie om te bingen, maar geen nieuwe favoriete serie voor mij.
Volg Vampires
The Alpha and the Omega
The Alpha and the Omega