Shanice Goudsmit geeft "This Is Us - Seizoen 1 en 2" een 9.
Geschreven door Shanice Goudsmit op 5 Oktober 2019.
3
0

This Is Us - Seizoen 1 en 2

''We’re their parents. We do the best we can. But at the end of the day what happens to them, how they turn out, that’s bigger than us.''

This Is Us. Een serie die door de officiële cover een ‘romantic-comedy vibe’ krijgt, maar wat er daadwerkelijk schuilgaat achter de cover is zoveel meer. De serie draait om het leven van een familie. Dit leek mij in eerste instantie niet heel bijzonder – want een serie over een familie, dat is toch niks nieuws? – toch hebben de makers van This Is Us een verhaal gecreëerd wat voor mij ongekend is. De gevoelens voor deze familie lijken soms echt. Ik lach, huil, droom en hoop met ze mee. Door dit geweldige verhaal en natuurlijk het goede acteerwerk voel ik niet alleen met ze mee, maar wil ik stiekem ook deel uitmaken van deze familie.

De rol van de moeder, Rebecca, wordt door niemand minder dan Mandy Moore gespeeld. Ik werd voor het eerst aan haar voorgesteld tijdens de film A walk to remember. Door deze film heb ik hoge verwachtingen van haar, maar daar voldoet ze zeker aan. Mandy Moore was voor mij dan ook de reden dat ik ben begonnen met deze serie. ‘Ken je dat gevoel? Je hebt een favoriete acteur of actrice en in welke serie of film ze ook spelen, je gaat deze zeker bekijken’. Dat heb ik dus met Mandy Moore, mede dankzij haar mooie stem. Hierdoor heeft deze serie mij heel erg verrast, omdat Rebecca niet per se mijn favoriete personage is. Ieder personage staat me eigenlijk wel aan en ook dit is voor mij zeldzaam, want naar mijn mening heeft iedere serie wel iemand die toch nét iets minder goed acteert.

De familie waar het om draait zijn de Pearsons. Deze familie komt tot stand doordat Rebecca en Jack Pearson hopeloos verliefd op elkaar worden. Dit is het begin van een mooi – maar vooral emotioneel – avontuur. Je leert Rebecca en Jack kennen door het heden, maar vooral ook door hun verleden. Hij heeft veel moeilijke situaties meegemaakt in zijn privésituatie en Rebecca leeft eigenlijk niet haar droomleven. Op het moment dat zij elkaar ontmoeten valt alles op z’n plek. Hij geeft haar net dat beetje extra wat ze nodig heeft om haar droomleven tegemoet te gaan en hij leert iemand kennen die altijd voor hem klaarstaat. Zowel Jack als Rebecca leren ‘iets’ kennen waarvan ze niet wisten dat het bestond: de ware liefde. Deze ware liefde kent veel ups, maar ook veel downs. Door al deze ups en downs groeien ze dichter naar elkaar toe en zij creëren het ideaalbeeld van liefde, zonder dat het té cliché wordt.

This Is Us
© NBC

“You’re not just my great love story, Rebecca. You were my big break. And our love story, I know it may not feel like it right now, but baby, I promise you, it’s just getting started.”

Uit deze liefdevolle relatie ontstaat ‘The Big Three’. De drie kinderen van Rebecca en Jack: Kate, Kevin en Randall. De serie geeft voor mij een realistisch beeld van zowel een liefdesrelatie als het opvoeden van kinderen. Beide gebeurt namelijk niet zonder slag of stoot. Binnen de familie Pearson krijgt iedereen te maken met zijn eigen issues. De makers hebben verschillende problemen – waar veel mensen in onze maatschappij mee te maken krijgen – binnen een familie weergegeven en gekneed tot een pakkend, emotioneel en prachtig verhaal.

Net zoals Rebecca en Jack problemen kennen, geldt dit ook voor hun kinderen. Kate heeft te maken met overgewicht, waardoor ze niet (meer) in zichzelf gelooft. Kevin ziet eruit als ‘the boy next door’ waardoor hij populair is op school, maar zichzelf soms verliest en Randall voelt zich – als donkere jongen binnen een blanke familie – het buitenbeentje.

Vanuit het verhaal van Rebecca en Jack, nemen de kinderen het verhaal soms over. Als kind zijnde draait het verhaal voornamelijk over Rebecca en Jack, maar zodra ze volwassen worden leer je Kate, Kevin en Randall nog beter kennen. In principe willen ze allemaal wat hun ouders ook hadden: een huisje, een boompje en een beestje. Door de problemen die gevormd zijn in hun kinderjaren, zien ze deze wens helaas niet (snel) genoeg in vervulling gaan. Kate heeft het nog altijd moeilijk met haar overgewicht, Kevin sluit zich inmiddels aan bij AA-meetings en Randall heeft nog altijd het gevoel dat hij nog niet precies weet waar hij thuishoort.

Tijdens deze rollercoaster van emoties loopt het verhaal niet chronologisch. Je begint bij het leven van ‘The Big Three’ en langzamerhand krijg je steeds meer informatie over het verleden. Op het moment dat je denkt alles te weten over deze familie, wordt de familie weer uitgebreid of gebeurt er iets wat je totaal niet zag aankomen. Als serieliefhebber gebeurt het mij wel eens dat ik mijn interesse snel verlies in een serie, doordat er bijvoorbeeld te veel clichés in voorkomen of het verhaal minder sterk wordt. Naar mijn mening blijft dit verhaal pakkend en worden de typische achterwege gelaten of accepteer ik ze door het goede acteerwerk.

De gebeurtenissen binnen de familie worden heel mooi weergegeven. Je leert ieders verhaal heel goed kennen, zowel het individuele verhaal als hun verhaal binnen de familie. Doordat beide kanten van het verhaal worden weergegeven is het voor mij makkelijker om helemaal op te gaan in de serie. Uiteraard zijn er mensen die het niet met me eens zijn, maar naar mijn mening blijft dit verhaal pakkend en bij iedere nieuwe aflevering vraag ik mezelf af ‘what’s next?’.
Volg This Is Us
Us
Us