9.5
Wichita van Rijkom geeft "The Flash - Seizoen 2 (DVD)" een 9.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 23 december 2016.
11
0

The Flash - Seizoen 2 (DVD)

Inmiddels is het superhelden genre bijna niet meer weg te denken uit de tv-serie wereld. Bijna iedere zender heeft wel een show binnen dit thema en met name The CW heeft inmiddels een flinke line-up aan superhelden. The Flash (2014) was de eerste spin-off van Arrow en is ondertussen minstens even populair als zijn voorganger. De titelrol van Barry Allen, oftewel The Flash (2014), wordt gespeeld door Grant Gustin die je nog kunt kennen uit Glee. In het eerste seizoen moest Barry nog erg groeien in zijn rol als held en had hij ook af en toe moeite met zijn krachten. Dit tweede seizoen is daar stukken minder sprake van. Barry begint volwassen te worden en toont meer zijn ware aard. De grote slechterik is Zoom, die The Flash (2014) flink zal uitdagen en uiteindelijk voor een epische strijd zal zorgen.

Waar seizoen één nog duidelijk een luchtiger gevoel met zich meebracht is het tweede seizoen een stuk duisterder geworden.

The Flash (2014) heeft aan het begin van seizoen twee een heldenstatus verkregen maar al gauw wordt duidelijk dat de gebeurtenissen van de finaleaflevering aardig wat sporen hebben achter gelaten. Terwijl Barry probeert te accepteren wat er is gebeurd, blijkt er in een parallel universum heel wat anders aan de hand te zijn. Een kwaadaardige speedster genaamd Zoom besluit de strijd aan te gaan met Barry om niet alleen over zijn aarde (Earth-2 genoemd) te heersen maar ook die van Barry (Earth-1). Voormalige Flash van Earth-2, Jay Garrick (Teddy Sears, Raising The Bar), klopt aan bij S.T.A.R. Labs. Hij is door één van de geopende bressen, die zijn ontstaan tijdens het finalegevecht van het vorige seizoen, op onze aarde beland en vraagt het team om hulp. Naarmate we meer over Earth-2 leren ontmoeten we ook de dubbelgangers van bekende karakters. Zo blijken Caitlins (Danielle Panabaker, Shark) en Cisco’s (Carlos Valdes) dubbelgangers superkrachten te hebben, en is de dubbelganger van Dr. Harrison Wells (Tom Cavanagh, Royal Pains) een succesvolle wetenschapper met een dochter genaamd Jesse (Violett Beane, The Leftovers).

The Flash (2014)
© The CW

Wat mij persoonlijk positief verraste was de nieuw gevonden combinatie van actie, drama en komedie in de verhaallijnen. Waar seizoen één nog duidelijk een luchtiger gevoel met zich meebracht is het tweede seizoen een stuk duisterder geworden. Met name de komst van Zoom, die mij persoonlijk echt de stuipen op het lijf jaagt (ik ben een held op sokken wat dat betreft), en het mysterie over wie er achter dat masker zit, brengt een geheel nieuwe sfeer met zich mee. De rol van Zoom wordt overigens vertolkt door maar liefst drie acteurs, één voor de stem, één voor het merendeel van de scènes in het pak en één acteur die uiteindelijk de persoon achter het masker speelt. Hoewel ik erg van het luchtige sfeertje van seizoen één hield kon ik de diepgaandere kant van seizoen twee zeker waardeerden. Ik merkte aan mezelf dat ik dit seizoen veel meer op nieuwe afleveringen zat te wachten en ook meer op zoek ging naar achtergrondinformatie. Hoewel ik erg van dit genre hou ben ik geen stripboekenlezer, toch had ik geen enkele moeite met het begrijpen van de verhaallijnen.

Ik kan er lang of kort over zijn maar The Flash was voor mij echt dé serie van 2016.

Niet alleen door de introductie van Earth-2 veranderde de serie aanzienlijk, ook op Earth-1 was er sprake van nieuw bloed. Zo krijgt Joe (Jesse L. Martin, Law & Order) een nieuwe partner genaamd Patty Spivot (Shantel VanSanten, One Tree Hill) en worden hij en dochter Iris (Candice Patton) verrast met nieuws van Iris’ moeder Francine (Vanessa A. Williams, Soul Food). Iets wat erg naar voren komt in de extra’s van de DVD-box is de grafische technologie en tijd die hierin is gaan zitten. De nieuwe slechteriken en werelden zijn nog realistischer neergezet om de serie zo overtuigend mogelijk over te laten komen. Amerikaanse schrijver, acteur en bovenal filmregisseur Kevin Smith kreeg als groot fan van de serie dit seizoen de kans om eens plaats te nemen in de regisseursstoel. Een documentaire over zijn tijd op de set is te vinden als extra op één van de DVD’s en geeft een mooi kijkje in hoe het daadwerkelijk is om The Flash te maken. Ook is er weer een cross-over aflevering die zich ditmaal niet alleen focust op Arrow maar ook de nieuw geïntroduceerde serie Legends Of Tomorrow, welke weer een spin-off is van The Flash.

Ik kan er lang of kort over zijn, maar The Flash was voor mij echt dé serie van 2016. De show maakte precies de juiste groei door om zich te ontwikkelen tot een nog beter en sterker format dan voorheen. Met een cliffhanger waar je u tegen zegt en een cross-over aflevering tussen Arrow, Legends Of Tomorrow en de nieuwe The CW aanwinst Supergirl (waar Barry Allen overigens afgelopen seizoen al eventjes in te zien was) zal er ongetwijfeld ook tijdens seizoen drie nog genoeg materiaal overblijven om de serie op dit niveau te houden. De DVD-box is een mooie aanwinst voor de fans met veel achtergrondinformatie vanuit de cast en ontwikkelaars. Kortom: voor liefhebbers van dit genre is The Flash seizoen twee absoluut een aanrader. Ik weet dat er vast mensen zullen zijn die het hier niet mee eens zijn maar ik kan niet anders dan The Flash een 9,5 geven als eindcijfer voor dit seizoen. De serie verdient het echt in mijn ogen.

The Flash (2014)
© The CW
Volg The Flash (2014)