Peter Rotthier geeft "The Spectacular - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 8 januari 2022.
7
0

The Spectacular - Eerste aflevering

Eind jaren tachtig pleegt de IRA diverse aanslagen op Britse soldaten in de Nederlandse, Belgische en Duitse grensstreek. Een onderzoek en een klopjacht volgen.

Eind jaren tachtig was het in Nederlands Limburg een woelige periode. Het Ierse republikeinse leger (IRA) was in de late jaren tachtig, begin jaren negentig vrij actief in de regio. De terroristische organisatie had het vooral gemunt op Britse soldaten. Die aanslagen op Britse soldaten in de streek van Roermond vormen de insteek voor de vierdelige serie The Spectacular.

The Spectacular is echter geen serie die historisch onderbouwd is. De serie gebruikt de leidraad van deze gebeurtenissen om een fictief verhaal te vertellen. Toch schetsen de makers wel geschiedkundige items door hun verhaal heen door gebruik te maken van originele nieuwsberichten uit die periode.

Na een situering van de IRA en hun werkzaamheden in Nederlands Limburg vertrekt het verhaal onmiddellijk met een flinke knal wanneer een Britse soldaat de lucht invliegt. Het is de eerste van een reeks aanslagen die het komende uur nog zullen volgen tijdens deze pilot.

Misdaad vergt een onderzoek en dat komt in handen van Jeanine Maes (Hadewych Minis, Hollands Hoop), een specialiste ter zake, die een essay heeft geschreven over de IRA. Doordat de IRA ook aanslagen pleegt in enkele andere Europese landen moet zij samenwerken met politiediensten uit andere landen en die samenwerking gaat allesbehalve vlot. Jeanine wordt zelfs op een zijspoor gezet, terwijl zij als enige de juiste link blijkt te leggen.

Die link is Fiona Hughes (Aoibhínn McGinnity, Krypton), een dame die telkens in de buurt blijkt te zijn wanneer er een aanslag wordt gepleegd. Zij is volgens Jeanine de belangrijkste schakel in het aanslagenprogramma van de IRA op Europese bodem. Fiona is echter zo goed als ongrijpbaar voor de autoriteiten.

De eerste aflevering van The Spectacular weet in ieder geval te beklijven. De serie mag zich dan wel dik dertig jaar geleden afspelen, toch weten de makers ook hedendaagse punten op te nemen in het verhaal. Alleen al het feit dat twee dames de dienst uitmaken in een verhaal dat zich afspeelt in de jaren tachtig, is al opmerkelijk. Alle twee zitten ze in een wereld waar vooral mannen de dienst uitmaken. Vooral bij het politionele luik wordt duidelijk dat de heren uit de andere landen niet staan te springen om naar de pijpen van een vrouw te gaan dansen. En ook in eigen rangen wordt Jeanine tegengewerkt.

Om te besluiten wil ik nog meegeven dat deze eerste aflevering een perfect beeld geeft van wat je de komende drie afleveringen mag verwachten. Er is voldoende spanning, er zijn nog enkele geheimen die ontrafeld moeten worden en je zit met een hoofdrolspeelster die een dramatische gebeurtenis in haar privéleven een plaats moet geven. Voldoende ingrediënten om van deze internationaal opgezette Nederlandse serie een topper te maken.
Volg The Spectacular
The Irish Cause
The Irish Cause