8.5
Peter Rotthier geeft "The Rookie - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 4 november 2018.
7
0

The Rookie - Eerste aflevering

John Nolan (Nathan Fillion, Castle) is een veertigjarige bouwconstructeur die bij het begin van de eerste aflevering van The Rookie de bank binnenstapt om zijn echtscheidingspapieren in zijn kluis op te bergen. De man weet op dat moment niet wat hij met zijn verdere leven wil doen. Een gebeurtenis in de bank, en zijn reactie daarop, doet hem besluiten om naar de politieschool te gaan.

The Rookie pakt het allemaal iets subtieler aan, voegt de nodige humor toe en zadelt zijn personages al van bij de start op met enkele dilemma’s.

Negen maanden later stapt hij samen met twee andere rekruten als beginnend agent een politiekantoor binnen in Los Angeles. Zijn leeftijd speelt hem echter al vlug parten. Zijn rechtstreekse overste Sergeant Wade Grey (Richard T. Jones, Narcos) laat hem duidelijk merken dat hij het niet makkelijk zal krijgen om zijn plaats te vinden in het korps. Nolan is echter niet onder de indruk van de dreigende taal van zijn overste en tracht zijn eerste dagen zo goed mogelijk door te komen.

Naast Nolan komen ook de twee andere groentjes en hun begeleiders in the picture te staan tijdens hun eerste dagen bij de politie van L.A. In de eerste aflevering worden ze onmiddellijk voor de leeuwen gegooid, wat zorgt voor heel wat actie zowel verbaal als fysiek. De kijker krijgt al vlug een inkijk in het karakter van de hoofdpersonages, wat bij een eerste aflevering niet altijd evident is. Ondanks dat er al vlug zwaarwichtige dingen gebeuren, wordt het geheel doorspekt met een flinke scheut humor. Niet dat je een klein uurtje zal liggen schuddebuiken, want de aanwezige humor in deze serie is eerder onderhuids aangebracht.

[image-103184]

The Rookie is alvast een serie met heel wat potentie. In de eerste aflevering zit heel wat vaart en de kijker krijgt ook heel wat op zijn boterham. Toch zal de vele info die je al meekrijgt, meehelpen om deze serie te laten groeien zodat we The Rookie niet moeten gaan bestempelen als de zoveelste doordeweekse politieserie zoals we dagelijks voorbij zien denderen op ons scherm. The Rookie pakt het allemaal iets subtieler aan, voegt de nodige humor toe en zadelt zijn personages al van bij de start op met enkele dilemma’s.

Het wordt dus uitkijken of de makers van The Rookie het niveau van de pilot kunnen aanhouden. Als dat lukt dan zijn ze waarschijnlijk verzekerd van een paar seizoenen werk.
Volg The Rookie
Secrets and Lies