9
Peter Rotthier geeft "The Outsider (2020) - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 18 januari 2020.
6
0

The Outsider (2020) - Eerste aflevering

The Outsider (2020) is gebaseerd op een boek van thriller auteur Stephen King. HBO was er als de kippen bij om de filmrechten te kopen en dat om te zetten in een televisieserie. The Outsider (2020) opent met een idyllisch tafereel waarbij we ronddwalen in een klein stadje waar een man zijn hond uitlaat. In het park vindt de wandelaar echter het lijk van een klein jongetje. Ondertussen was de camera al tergend langzaam voorbij een bestelwagen gegleden waarop onderaan bloed te zien was.

Uit de getuigenverklaringen maakt de politie op dat de plaatselijke honkbalcoach de moordenaar is. Het lijkt ook daadwerkelijk dat de man terecht als hoofdverdachte beschouwd wordt maar zoals wel meermaals gebeurt, zeker in series en al zeker in boeken van King, is dat men de kijker/lezer graag op het verkeerde spoor zet. Hoe verkeerd dat spoor is, zullen we ontdekken in de afleveringen die volgen. Wat wel al vast staat is dat The Outsider (2020) garant zal staan voor enkele spannende weken. Stephen King kennende zal er aan het eind wel een aardige verrassing uit de bus komen, die we als kijker niet zullen verwachten.

The Outsider (2020)
© HBO

Het zal ook snel duidelijk worden dat The Outsider (2020) niet direct een ‘whodunit’ zal worden. De vermeende dader wordt al halverwege aflevering één in de boeien geslagen. Toch zijn er zowel voor als na zijn arrestatie al dingen die toch vragen oproepen bij de speurders. Toch blijven ze door de bewijslast hardnekkig in zijn schuld geloven. Of die piste ook in het vervolg zal gevolgd worden zullen we moeten afwachten maar de pilot zorgt vanaf de eerste seconde voor een beklijvende spanning die in de hele aflevering zelden afneemt.

De manier waarop alles in beeld gebracht wordt, met korte flashbacks, de diverse getuigenverklaringen, de voorbereiding van de arrestatie en de ondervragingen worden op subtiele maar krachtige wijze in beeld gebracht zodat elk moment ook binnendringt bij de kijker. Dat er iets is dat niet klopt met deze zaak smeult ook constant in het verhaal, maar daar een vinger opleggen zal de kijker niet onmiddellijk kunnen zodat het mysterie steeds groter kan worden.

Als het niveau van de pilot tot het eind kan volgehouden worden, is The Outsider (2020) zeker een kandidaat om hoge ogen te gooien de komende maanden om links en rechts wat prijzen weg te kapen. Hopelijk zijn we dan in december niet vergeten dat The Outsider (2020) tot ons kwam in januari.
Volg The Outsider (2020)
Must/Can't
Must/Can't