Ron Schoonwater geeft "The Last Kingdom - Complete serie" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 april 2022.
2
0

The Last Kingdom - Complete serie

The Last Kingdom eindigt met een afgerond verhaal, maar laat voldoende ruimte voor de aangekondigde film.

Deze serie is gebaseerd op een reeks historische romans van Bernard Cornwell, The Saxon Stories. De verhalen leunen, zeker in het begin, op historische gebeurtenissen die hebben geleid tot het ontstaan van het huidige Engeland. Cornwell laat zien een groot fan van zijn eigen familie te zijn. De naam Uthred komt vaak voor in zijn familie. Het is dan ook niet voor niets dat Uthred de grote held is in deze serie. Nadeel is dat Uthred soms tot bijna superheld status verheven wordt. IJdelheid is Cornwell niet vreemd.

The Last Kingdom

De televisieserie maakt gebruik van de onduidelijke historische situatie. In vijf seizoenen lijkt The Last Kingdom bijna een eeuw aan gebeurtenissen bij elkaar te brengen. Dan is het natuurlijk onmogelijk dat Uthred van begin tot einde aanwezig is. Zeker als je ziet dat hij, net als bijna alle andere volwassen kompanen, nauwelijks verouderd. Het is een schoonheidsfoutje dat in films en series vaker voorkomt. Daar gaan we deze serie dan ook niet op afrekenen.

IJdelheid is Cornwell niet vreemd.

Het fictieve personage zorgt er naast de historische gebeurtenissen voor dat The Last Kingdom een spannend en intrigerend verhaal oplevert. Uthred is onderdeel van een spannende tijd waarin strijd, geloof, manipulatie en liefde een grote rol spelen. Het helpt dat er met Uthred een vaste hoofdpersoon is. Door vooral hem te volgen raak je minder snel verstrikt in al die andere personages die een grote rol spelen. De verschillende koning(inn)en, de strijdmakkers, de Denen, de christenen uit Wessex, Mercia en Northumbria zouden er anders mogelijk voor gezorgd hebben dat het verhaal lastiger te volgen is.

The Last Kingdom

The Last Kingdom is een aanrader als je van historische avonturenseries houdt. De verschillende imposante sets, de gevechten, maar zeker ook het niveau van acteren zorgen ervoor dat er vijf seizoenen lang genoten kan worden van deze serie. Wat ik persoonlijk ook mooi vond is dat je een aantal personages van het begin tot hun einde volgt. Het zorgt ervoor dat er met meerdere personages een band ontstaat. Het ene seizoen is beter dan het andere, maar The Last Kingdom zakt nooit onder een zeven. In dat cijfer zit dan ook de teleurstelling dat dit ene seizoen net niet kan tippen aan het hoge niveau van de andere seizoenen.

The Last Kingdom is een aanrader als je van historische avonturenseries houdt.

In zijn totaliteit geef ik The Last Kingdom een acht. Het is namelijk vijf seizoenen bingewatchen geweest. Dat zegt (ook) iets over de opbouw en de kwaliteit van deze televisieserie. Nu is het wachten op de film die de laatste eindjes aan elkaar moet knopen.
Volg The Last Kingdom
Episode 10
Episode 10